مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آیا رویکردهای وزارت صمت برای صنعت موتورسیکلت ایران کارآمد است؟/ حمایت وزارتخانه از مونتاژ «قوای محرکه» با فناوری 50 سال پیش

رییس گروه فناوری و نوآوری دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعمیق داخلی سازی، افزایش سهم موتورسیکلت‌های برقی در سبد تولیدکنندگان و ایجاد زیرساخت سوآپ در موتورسیکلت‌های برقی را سه رویکرد اصلی وزارت صمت در این صنعت برشمرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، پویان احمدی زاده گفت: صنعت موتورسیکلت از ابتدای شکل‌گیری در کشور تا همین چند سال اخیر، فقط بر سی. کی. دی‌کاری و مونتاژکاری تمرکز داشت و در مباحث تحقیق و توسعه و داخلی سازی اجزا و قطعات اساسی موتور سرمایه‌گذاری خاصی انجام نشده است.

وی بیان داشت: امروز وزارت صمت به دنبال افزایش عمق داخلی سازی اجزا و قطعات مهم موتورسیکلت توسط تولیدکنندگان است تا به سرمایه‌گذاری پرداخته و بخش‌ها و سیستم‌های اصلی آن را به‌ویژه در محصولات پرتیراژ و پرفروش نظیر کلاس CG یا CBI داخلی سازی کنند.

رییس گروه نوآوری دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خاطرنشان کرد: رویکرد دیگر وزارت صمت، ایجاد یک پلتفرم بومی است تا بتوان همه بخش‌های موتورسیکلت را در داخل تولید کرد.

وی ادامه داد: در این صورت، همه تولیدکنندگان می‌توانند بر اساس آن به تعمیق ساخت داخل اجزا و قطعات پرداخته و با دانش فنی رسوب کرده در کشور بخش زیادی از محصول را داخلی سازی کنند.

رونمایی از موتور محرکه طرح CG

احمدی زاده گفت: اکنون در موتورسیکلت‌های پرتیراژ فقط بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از محصول داخلی سازی شده که آن هم نه در اجزایی همچون موتور محرکه یا گیربکس، بلکه در مواردی همچون شاسی، فرمان، تایر و غیره است که درصد کمتری از ارزش موتورسیکلت را به خود اختصاص می‌دهند.

وی تاکید کرد: دستیابی به این اهداف در دولت سیزدهم برنامه ریزی شده و پس از آن جلسات مختلفی با انجمن موتورسیکلت‌سازان ایران و تولیدکنندگان مختلف برگزار شده است.

رییس گروه نوآوری دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به رونمایی از موتور محرکه (Engine) طرح CG در نمایشگاه اخیر تحول صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: خط تولید این موتور که توسط یکی از تولیدکنندگان داخلی راه‌اندازی شده، در مرحله تولید پایلوت (نمونه) است که پس از موفقیت، روی تولید انبوه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


مشکلات اصلی صنعت موتورسیکلت/ افزایش سهم سبد تولیدکنندگان به سمت برقی سازی

وی از نرخ ارز، افزایش عمق داخلی سازی و موضوع اسقاط موتورسیکلت را که در دوره‌ای (پس از ایام عید نوروز تا اوایل تابستان امسال) منجر به تعطیلی برخی کارخانجات شده بود، به عنوان مهم‌ترین مشکلات این صنعت یاد کرد.

احمدی زاده خاطرنشان کرد: رویکرد دیگری که وزارت صمت در این صنعت دنبال می‌کند، برقی سازی موتورسیکلت‌هاست، در این زمینه از حدود هشت سال پیش یک سری شرکت‌های دانش‌بنیان به طراحی الکتروموتور، باتری، شارژر و پلتفرم این موتورها پرداخته و دانش فنی آن را در اختیار گرفتند.

وی گفت: رویکرد وزارتخانه این است که به‌تدریج سهم سبد تولیدکنندگان به سمت برقی سازی موتورسیکلت‌ها سوق داده شود که یکی از الزامان قانون هوای پاک نیز هست.

رییس گروه نوآوری دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: امروز افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال به‌کار دارند، با محدودیت‌های توپوگرافی تهران و سایر شهرها آشنا هستند و محصولات تولیدشان برمبنای همین محدودیت‌ها طراحی و تولید می‌کنند.

وی همچنین به طرح سوآپ باتری به عنوان یکی دیگر از رویکردهای وزارت صمت در این حوزه و از طرح‌هایی که در حدود چهار سال گذشته مطرح بوده اشاره کرد و گفت: در این طرح، ایجاد ایستگاه‌هایی برای جابه‌جا کردن باتری‌های شارژ شده و دشارژ شده موتورسیکلت‌های برقی پیش‌بینی شد، اما با محدودیت‌های فنی همچون مشخص نبودن متولی آن، نوع باتری، کلاس‌های مختلف موتورسیکلت‌ها و غیره مواجه بود؛ به همین دلیل به دنبال اجرای طرح پایلوت برای کلاس خاصی از موتور هستیم.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا