مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آیا توضیحات مونتاژکنندگان موتورسیکلت برای افزایش تکراری قیمت‌ها در (قبل و بعد) از عید منطقی است؟

خداپسند، مدیرعامل کویر موتور: دولت برای بهبود بازار موتورسیکلت نمی‌تواند چندان اثرگذار باشد، زیرا در وهله نخست باید اشاره داشت که تورم جهانی در حال شکل‌گیری است. دوم این‌که، سیاست‌های کلان کشور منجربه ایجاد بحران‌هایی در تولید شده است. دولت فقط باید برنامه‌ریزی‌های داشته باشد که افزایش بیشتری در این خصوص رخ ندهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از بازار، قیمت خودرو و موتورسیکلت طی روزهای اخیر در بازار روند رشد در پیش داشته است، تولیدکنندگان معتقد هستند که بخشی از این موضوع منوط به افزایش نرخ جهانی و بخش دیگر به دلیل سیاست های اقتصادی دولت است. هر کدام از این دلایل که تاثیر بیشتری در افزایش قیمت تمام شده کالاها داشته باشند، به مشتریان آسیب وارد می کنند. شاید در بازار خودرو حجم فشار مالی وارده به خریدار نهایی بیشتر قابل لمس باشد، اما در بازار موتورسیکلت این افزایش چندان به چشم نمی آید. در تمام دنیا موتورسیکلت جز وسایل نقلیه اقتصادی محسوب می شود، اما در کشور این وسیله به یک کالا سرمایه ای و لوکس درحال تبدیل شدن است. براساس پارامترهای بازار، بازار موتورسیکلت در سه ماه دوم سال با افزایش بها ناشی از بالارفتن قیمت ها همراه خواهد شد. اگر این مورد به سرعت روند کاهش را با تدابیر یا حمایت های دولت در پیش نگیرد، شاید در فصول سرد سال آلودگی هوا قابل کنترل نباشد.

برای بررسی وضعیت قیمت و علت گرانی موتورسیکلت پایگاه خبری بازار با رحیم خداپسند مدیرعامل کویر موتور به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان پرسش نخست، بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان اظهار داشتند که گرانی محصولاتشان در پی افزایش نهاده های تولید ایجاد شده است، این موضوع در صنعت موتورسیکلت چگونه رخ داده است؟

به طورکلی قیمت ها از ابتدا سال جاری تا کنون چندین برابر شده است، به طور مثال؛ تجهیزات الکترونیکی ۵۶ درصد، انواع باتری از ۹ تا۴۳ درصد، توپی چرخ عقب ۷۸ درصد، پدال ترمز ۲۳ درصد و حمل و نقل ۷۶۷ درصد افزایش یافته اند. تاکید کنم از ابتدا سال تاکنون هزینه حمل و نقل کشتیرانی ۷۶۷ درصد و گمرکی ۲۹۳ درصد افزایش داشتند. تمام این عوامل سبب افزایش قیمت محصول نهایی جهت عرضه در بازار می شود. گاهی برای کنترل قیمت محصولات سود تولید را کاهش داده تا مشتریان چندان دچار افت قدرت خرید نشوند. گفتنی است که در این میان نیز ایران یاسا به عنوان تامین کننده تایر برای محصولات تولیدی ما ۶۶ درصد افزایش بها تایر داشته است.

باتوجه به افزایش قیمت نهاده های تولید به عنوان تولیدکننده موتورسیکلت، جهت به روزرسانی قیمت محصولات خود از چه مکانیزمی استفاده خواهید کرد؟

همانطور که پیشتر اشاره کردم، افزایش نهاده های تولید به طور متناوب از ۹ تا ۷۶۷ درصد رشد داشتند، تولید کننده با احتساب تمام افزایش ها به یک نرخ میانگین جهت تعیین قیمت براساس قدرت خرید مشتریان در بازار باید دست یابد. معمولا تولید کننده باید فنر افزایش قیمت را در سیستم قیمت گذاری خود مستهلک کند، به بیانی بهتر باید از سود تولید به نفع مشتریان در بازار بکاهد. از سویی شاهد افزایش قیمت مواداولیه به صورت جهانی هستیم و تولیدکنندگان بین المللی نیز بهای محصولات خود را به همین دلیل افزایش دادند. بنابراین مجبور هستیم هر سه ماه قیمت گذاری جدیدی برای موتورسیکلت ها انجام دهیم.


بیشتر بخوانید:


باتوجه به افزایش قیمت ها، مشتریان باید هر سه ماه منتظر گرانی مجدد موتورسیکلت باشند؟ آیا کاهش سود می تواند در ایجاد زیان مالی احتمالی برای شما اثر گذار باشد؟

همانطور که اشاره کردم، مجبور هستیم هر سه ماه به روز رسانی قیمت موتورسیکلت را در بازار داشته باشیم. به عنوان تولیدکننده بخشی از افزایش قیمت نهاده های تولید را روی قیمت عرضه محصول و بخش دیگر را روی سود سرشکن خواهیم کرد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم منجربه زیان نخواهد شد، زیرا از سود تولید به نفع مشتریان کاهش ایجاد کردیم.

از دولت سیزدهم برای بهبود صنعت و بازار موتورسیکلت به عنوان یک تولید کننده چه درخواستی دارید و وزیرصمت برای این صنعت چه اقدامی باید انجام دهد؟

دولت برای بهبود بازار موتورسیکلت نمی‌تواند چندان اثرگذار باشد، زیرا در وهله نخست باید اشاره داشت که تورم جهانی در حال شکل‌گیری است. دوم این‌که، سیاست‌های کلان کشور منجربه ایجاد بحران‌هایی در تولید شده است. دولت فقط باید برنامه‌ریزی‌های داشته باشد که افزایش بیشتری در این خصوص رخ ندهد.


بیشتر بخوانید:


برخی از تولیدکنندگان معتقد هستند که کاهش تعرفه گمرکی می تواند در بهبود تولید اثر گذار باشد، نظر شما در این خصوص چیست؟

اینکه تعرفه گمرک کاهش یابد سبب بهبود وضعیت تولید خواهد شد، چندان به نظرم صحیح نیست. بلکه تمام زنجیره تولید باید فرآیند اصلاح ساختار را در پیش بگیرد. مشتریان به طور کلی در بازار به این نتیجه رسیدند که شیوه بازسازی، تعمیر و تاخیر خرید را در پیش گیرند، همین مورد نیز سبب افزایش تصادفات و کاهش ایمنی ها شده است. زمانی که گرانی رخ می دهد، مشکلات عدیده ناشی از کاهش ایمنی نیز در خیابان ها رخ خواهد داد.

به عنوان پرسش پایانی، افزایش قیمت مواداولیه و نهاده های تولید منجربه کاهش تیراژ تولید موتورسیکلت در بازار کشور خواهد شد؟

در سال جاری هیچ کاهش تیراژ تولیدی برای موتورسیکلت رخ نخواهد داد و باتوجه به افزایش قیمت محصولات نیز رشد تولید ایجاد خواهیم کرد. هرچند باید اشاره کرد که موتورسیکلت نیز به عنوان یک کالای سرمایه ای در بازار تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
بازار
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. کدام تورم در دنیا وجود داره ظرف 10سال گذشته حداکثر تورم جهانی 10%نبوده در ایران دولت درها را بسته تولیدکننده موتورسیکلت بابت موتوری که در دنیا هیچ خریداری ندارد مردم را بیچاره کرده موتور بی کیفیت 80میلیون در کجای دنیا حمایت از تولید یعنی بیچاره کردن ملت یقین کنید این روش دولت آن چند تکه کالای با کیفیت را هم بی کیفیت کرد ولی در این 5سال گذشته چنان حمایتی از سرمایه دار دولت کرد که آینده برای کشور همین ها مشکل میشود چون به بنجل فروشی و حمایت دولت عادت کردن

  2. 70سال قبل کره اینکار را نکرد که ملت خودش را بیچاره کند و تولید کننده بنجل را حمایت کره کالای صادراتی ارز آور واقعی را حمایت کرد بخاطر حمایت از تولید دولت ایران به زور مردم را وادار کرده تولیدات مثلا بی‌کیفیت و بنجل تولیدکننده موتور شرکت ……… را با بالاترین قیمت بخرد 70کیلو آهن ضایعاتی که شکل دادن و هیچ تکنولوژی هم ندارد 80میلیون مصرف کننده بدبخت بخرد یک سپر موتور که وزنش یک کیلو است و قیمت آهنش 30000چ هزینه گالوانیزه آن حداکثر 5000هژار تومان است به قیمت بیش از 200هزار تومان میفروشد اخر این چه ظلمی است کل مواد اولیه موتور پنج میلیون نیست ملت 80میلیون بخرند صدرحمت به کاپیتالیسم غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا