جذاب اما بیپشتوانه؛ موتورسیکلتهای پر زرق و برقی که پشت موتورسواران را خالی میکنند

نژادیان: چند سالی است که مردم با انواع فروشگاهها، تبلیغات و رونماییهای پرزرق و برق موتورسیکلت روبهرو میشوند، اما زمانی که این محصولات را خریداری کرده و به قطعات یا خدمات پس از فروش نیاز پیدا میکنند، با وجود تمام وعدهها و تبلیغاتی که مونتاژکنندگان درباره خدمات پس از فروش مطرح میکنند، تازه درمییابند که پشت آن ظاهر زیبا و فریبنده، مشکلات فراوانی پنهان بوده است.
به گزارش موتورسیکلتنیوز، محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: هر روز که میگذرد در بازار موتورسیکلت با محصولاتی مواجه میشویم که در ویترینها درخشنده و براقاند، اما در تعمیرگاهها خاموش و بیصدا هستند. طی دو دهه گذشته، برخی موتورسیکلتها در تعداد محدود وارد کشور شدهاند و شرکتهای واردکننده پس از مدتی حتی خودشان هم فراموش میکنند که روزی چنین محصولی را به بازار ایران عرضه کردهاند. برخی موتورسواران میگویند حتی وقتی شرکتها لوازم یدکی در اختیار دارند، معمولاً قیمت آن بالاست. در موارد دیگری نیز اصلاً قطعهای موجود نیست و شرکت به خریدار میگوید: «برو از بازار تهیه کن!» این وضعیت نشاندهنده ضعف جدی خدمات پس از فروش و نبود تعهد واقعی نسبت به مشتریان است.
البته پیش از مقصر دانستن هر فرد یا شرکتی، باید به سیاستهای وزارت صمت اشاره کرد؛ چراکه این وزارتخانه منابع ارزی کشور را بدون برنامهریزی مشخص، به روی انواع موتورسیکلتها باز کرد و از این طریق از چند جهت به مردم آسیب وارد شد. از یکسو منابع ارزی صرف محصولات چینی بیکیفیت یا صرفاً پرزرقوبرق شد و از سوی دیگر، سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده که زیرمجموعه وزارت صمت است، اقدامات لازم و مؤثری در این زمینه انجام نداد.
در این میان، خودِ عنوان این سازمان نیز محل پرسش است؛ چگونه ممکن است نهادی بهطور همزمان مدافع حقوق مصرفکننده و تولیدکننده باشد؟ این دو نقش در بسیاری موارد در تضاد با یکدیگر قرار دارند و همین تضاد، یکی از دلایل اصلی ناتوانی در حمایت واقعی از مردم و ساماندهی بازار موتورسیکلت در کشور است.
بهتازگی وزارت صمت برای مونتاژکنندگان موتورسیکلت خط و نشان کشیده و آنها را بهدلیل ارائه خدمات نامناسب پس از فروش مورد تهدید قرار داده است. حال باید دید این بار وزارتخانه تا چه اندازه در پیگیری حقوق مصرفکنندگان جدی و مصمم خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
- وزارت صمت تهدید به جلوگیری از واردات موتورسیکلت کرد/ تعدادی از موتورسیکلتسازان موفق به کسب حداقل امتیازات لازم در بخش خدمات پس از فروش نشدهاند
- وزارت صمت مقصر اصلی وضعیت نابسامان خدمات پس از فروش موتورسیکلتهاست
- پیشنهاد مدیرمسئول موتورسیکلتنیوز به «بابک زنجانی»: برای انجام مسئولیت اجتماعی خود در ساخت موتورسیکلت ایرانی سرمایهگذاری کن و جلوی هدر رفتن منابع ارزی را بگیر
انتهای پیام/




