مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چرا باید خودروسازان و گروه معظم «مپنا» هر چه سریع‌تر به تولید موتورسیکلت ورود پیدا کنند؟

نژادیان: از ورود خودروسازان و گروه مپنا به تولید موتورسیکلت و زیرساخت‌های لازم آن استقبال می‌کنیم. سال‌هاست که مونتاژکنندگان موتورسیکلت شعار ساخت داخل می‌دهند ولی واقعیت این است که به‌دلیل سودهای بادآورده چند دهه گذشته، انگیزه لازم را برای خودکفایی قطعات داخلی ندارند و فقط شعار آن را می‌دهند تا جلب توجه کنند. به همین دلیل، سعی داریم به نوبه خود تلاش کنیم تا آینده این صنعت را به اهلش بسپاریم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: در سال 1399 در یادداشتی بیان کردم که «رقیب جدید صنعت موتورسیکلت علم و دانش است» و امروز اعلام می‌کنم که نیاز است شرکت‌های بزرگ خودروساز و حتی مپنا به حوزه موتورسیکلت به‌طور جدی‌تر ورود پیدا کنند. زیرا، طبق آمار اعلامی راهور از حدود 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تقریبا 90 درصد آن فرسوده است. در نتیجه اگر حدود 46 شرکت مونتاژکننده موتورسیکلت فعلی نهایت بخواهند سالی 500 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کنند، حدود 24 سال طول می‌کشد تا موتورسیکلت‌های فرسوده موجود جایگزین شود. البته این محاسبه بدون نیازهای جدید هر سال است که اضافه می‌شود.

نکته دیگر که ورود بازیگران جدید را به صنعت موتورسیکلت ضروری می‌کند این است که سيستم شرکت‌های موجود مونتاژکننده موتورسیکلت «قائم فرد» است و چيزى به نام «سازمان» مثل ايران خودرو، سايپا و مپنا وجود ندارد كه با رفت و آمد نيروهاى كليدى باز آن مجموعه پابرجا باشد و اگر از امروز به فکر جایگزینی شرکت‌های موجود نباشیم در آینده نزدیک کشور با مشکل تامین موتورسیکلت مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


به هر حال در طی چند دهه گذشته افراد بسیاری با عشق، صادقانه و خالصانه برای صنعت موتورسیکلت زحمت کشیدند تا آن را به جایگاه مطلوب برسانند ولی ناگهان نسل جدید همه چیز را به باد داد و حتی به قطعه‌سازان نیز رحم نکردند و کاری کردند که بعضی از قطعه‌سازان موتورسیکلت به تولید لوازم آشپزخانه روی آوردند.

اما، تصمیم قاطع داریم تا این صنعت را که تا به حال از منابع مادی و معنوی همین ملت و مملکت صرف آن شده است نجات دهیم و به‌دست اهلش بسپاریم. متاسفانه کار به جایی رسیده که حتی مافیای این صنعت جلسه می‌گذارند که چگونه دیگران را حذف کنیم یا مانع ورود افراد جدید به این صنعت شویم که البته کارشان به نتیجه نخواهد رسید و به زودی شرایط به نفع مردم و تولیدکنندگان واقعی تغییر پیدا خواهد کرد.

چرا صنعت موتورسیکلت ایران پیشرفت نکرد؟

اعتقاد دارم در چند سال گذشته كه برخی فعالان صنعت موتورسیکلت با كارهاى (علمى و فرهنگى) مبارزه مى‌كردند و صبح تا شب دنبال نمایش قدرت و شهرت بودند، عده‌اى ديگر در حال آزمون و خطا، تحقيق و توسعه، مطالعه و يا سرمايه‌گذارى براى ساخت زيرساخت‌هاى لازم براى ورود به تولید موتورسيكلت بودند و به‌زودى مانند يك سيل خواهند آمد.

مشكل اين صنعت عدم صداقت است، مشكل اين صنعت ورود نسل جديدى از اوايل دهه ٨٠ به توليد (شما بگوييد مونتاژ) بود كه فقط پول را مى‌شناختند و براى همين مستقيم و غيرمستقيم با فعاليت‌هاى فرهنگى و علمى جنگيدن و آن را عبث و بيهوده مى‌شمارند و شخصيت را در نمايش و کوچک و بزرگی و اول و دومى ديدند. در واقع مشكل اين صنعت ريشه‌هاست. اگر چند تا ريشه سالم هم وجود داشت و هست خواستند بزنند. مشکل اینجاست که نسل فعلی به نسل قبل از خودش رحم نکرد و حتی حرمت ریش سفیدان خود را در عمل نگه نداشت.

برخی از فعالان این صنعت حتی نمی‌توانند طبق اصول درست بازاریابی خود را به جامعه معرفی کنند. شما آگهی‌های آن‌ها را ببینید وقتی در بازاریابی در این حد ناتوان هستند چه توقعی از انجام کارهای ریشه‌ای می‌توان داشت؟


بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است


اوايل دهه ٨٠ همين شرایط را از نسل قبلی می‌دیدیم و كار به جايى رسيد كه در تلويزيون يكى از شركت‌ها شروع به تبليغ شمش طلا كرد؛ يعنى مى‌گفت «موتورسيكلت بخريد شمش طلا جايزه بگيريد» که البته دیگر حضور فعالی در این صنعت ندارند. امروز نیز همين اتفاق به نوعى ديگر در حال رخ دادن است!

معنى انقلاب در صنعت موتورسيكلت صرفا اين نيست از بيرون اتفاقى رخ دهد بلكه ما در این صنعت شاهد رشد آسمان خراش‌هايى از جنس برج‌ها و مجتمع‌هاى تركيه هستيم كه با يك زلزله فرو ريخت و تازه مردم تركيه، مسئولان و دنيا پس از آن ديدند كه چگونه سازندگان آن كم كارى، سوءاستفاده و احيانا با رشوه بناى سست درست كردند.

دنیای بدون نفت، بنزین و گازوئیل

تا فرصت باقی است باید شرایط و بستر ساخت وسایل‌نقلیه برقی را آماده کنیم و این از توانایی فعالان فعلی صنعت موتورسیکلت ایران خارج است و فقط زمان و منابع کشور را از بین می‌برند. در این خصوص 3 نکته مهم وجود دارد:

  1. ما در یک کره یخی زندگی می‌کردیم که شمال و جنوب آن یخ بود. اگر انسان به همین طریق پیش برود، گازهای گلخانه‌ای به گرم شدن بیشتر زمین منجر شده و بخش عمده‌ای از یخ‌های باقی مانده در دو قطب، آب می‌شود و سطح آب اقیانوس‌ها بالا می‌آید و شهرهای ساحلی دنیا از جمله نیویورک زیر آب می‌رود. اما، مطمئنا کشورها اجازه چنین کاری را نخواهند داد و به‌زودی با اقدامات فوری جلوی این موضوع را خواهند گرفت.
  2. مشکل دیگری که ممکن است آب شدن یخ‌ها به‌وجود بیاورد بیدار شدن ویروس‌های مدفون شده بر زیر یخ‌هاست. نشنال‌نیوز گزارش داد، «به گفته دانشمندان، ویروس‌های زامبی با قدمت ۴۸۵۰۰ سال می‌توانند با ذوب شدن یخ‌های زمین دائم یخ‌بسته قطب شمال به دلیل تغییرات اقلیمی، دوباره بیدار شوند.» محققان گفتند: «این اشتباه است که بگوییم ویروس‌های زامبی تهدیدی برای سلامت عمومی نیستند.»
  3. موضوع بعدی بحث پایین بودن قیمت بنزین در ایران است. اما، تا چه موقع می‌توان قیمت بنزین را پایین نگهداشت؟ در حال حاضر قیمت یک بطری آب معدنی 3 برابر یک لیتر بنزین است. پس در نتیجه الان که یارانه بنزین وجود دارد، بهترین فرصت برای فراگیر کردن وسایل‌نقلیه برقی است که البته در توان و علاقه فعالان فعلی صنعت موتورسیکلت نیست. اما، با ورود گروه مپنا و خودروسازان شاید بتوان در این خصوص اقدامات موثری را انجام داد.

در نهایت اعتقاد دارم با ورود بازيگران جديد به این صنعت كل معادلات مافياى صنعت موتورسيكلت به هم خواهد خورد. البته فصل جديدى براى قطعه‌سازان شروع مى‌شود كه به نفع آن‌ها خواهد بود. البته به شرط آن که اصول حرفه‌ای را رعایت کنند.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا