مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است

نژادیان: با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام شده در ایران و جهان برای تبدیل محصولات بنزینی به الکتریکی، در آینده نزدیک فرمان صنعت موتورسیکلت ایران در دست شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیر مسئول نشریه صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: اگر به گذشته نه چندان دور رجوع کنیم و به بررسی راهبردها و عاقبت «نوکیا» که باعث شد در بازار خود کمرنگ شود بپردازیم و همچنین اگر روند تکاملی «اپل» و «تسلا» که امروز موفق هستند را درست بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که اگر یکسری واقعیت‌های جهان امروز را نبینیم، سرگذشت گذشتگان برای آیندگان نیز خواهد بود.

محمدعلی نژادیان

ورود نسل جدید به صنعت موتورسیکلت ایران

از مجموع تجربه‌های دانشگاهی و همچنین فعالیت‌های مستمر طی دو دهه اخیر در صنعت موتورسيكلت ايران، به این نتیجه رسیده‌ام که این صنعت خيلى آهسته و به‌طور غیرملموس و زيرپوستى در حال تغيير و تحول‌های گسترده‌ای است و نتیجه آن به‌روی کار آمدن یک نسل جدید با جنس متفاوت‌تر از اکثریت فعالان فعلی این صنعت خواهد بود.

مهم‌ترین دلایل این پیش‌بینی عبارتند از:

1- روند تولید و اختراع‌های وسايل‌نقليه جدید در جهان

2- الزامات شهرى امروز دنیا

3- پيشرفت علم و تكنولوژى

4- ورود سازمان‌های بزرگ و صاحب‌نام به حوزه تحقیقات و تولید موتورسیکلت مثل «مپنا»

5- گسترش شركت‌هاى دانش‌بنيان ایرانی

6- حمايت‌هاى دستگاه‌هاى دولتى از جمله «معاونت علمی ریاست جمهوری» از شركت‌هاى نوآور و خلاق دانشگاهى

7- حمایت‌های گسترده از تيم‌هاى تحقيقاتى نوظهور در جامعه علمى، توسط «پارک‌های فناوری» در سطح کشور

بعلاوه روند اشتباه عده‌ای از فعالان صنعت موتورسيكلت ايران كه همچنان فكر مى‌كنند راه درستى را مى‌روند، در آینده نزدیک باعث وقوع يك انقلاب جدید در اين صنعت خواهد شد که نتیجه آن يك تغيير پارادايم اساسى است که نسل جدیدی را در صنعت موتورسیکلت ایران متولد خواهد کرد. نسلی که به اصول کار تیمی آگاه است، اهل کار گروهی است، از ایده‌های جدید استقبال می‌کند و نه فرار، برای علم ارزش قائل است، تحقیق و پژوهش می‌کند، در عالم رقابت فقط به‌دنبال بهتر کردن خود و متفاوت‌تر کردن محصولات و خدمات مجموعه خود است، از تجربیات نسل‌های قبل بهره می‌برد و…

مهم‌ترین آثار انقلاب سال 1381 در صنعت موتورسیکلت ایران

ما در صنعت موتورسیکلت ایران شاهد یک انقلاب و تغییر و تحول‌های اساسی از سال 1381 بودیم که نتیجه آن واگذاری این صنعت به «نسل جدید» و البته از «جنس خود» بود. یعنی فروشندگان موتورسیکلت جای مونتاژکنندگان قبلی را گرفتند و در نتیجه آن‌ها به حاشیه رفتند. طوری که امروز نه سرمایه کافی و نه انگیزه رقابت با این نسل را دارد. حال با توجه به واقعیت‌ها و شواهد، همین موضوع مجدد با چارچوبی دیگر تکرار خواهد شد و شاهد یک انقلاب دیگر با جنس بسیار متفاوت‌تر در این صنعت خواهیم بود که پیش‌بینی می‌شود که نسل امروز توان رقابت با آن را نخواهد داشت.

علم و دانش رقیب جدید صنعت موتورسیکلت ایران

صنعت موتورسیکلت ایران كه طى ٥٠ سال گذشته فقط تفكر مونتاژ و فروش داشته است و به اصول بازاریابی علمی توجه نداشت، صنعتى كه مى‌توانست انتقال تكنولوژى را از همه‌جاى دنيا در زمان‌هاى طلايى كه در اختيار داشت به ايران منتقل كند، اما به‌دليل رقابت‌هاى داخلى و نگرانی از دست دادن بازار و عقب افتادن از همكاران خود در آمار فروش، در اين حوزه فرصت‌های پیشرفت و توسعه را از دست داد. در نتیجه به‌زودى با رقیبی مواجه مى‌شود به‌نام «علم و دانش» كه ديگر با پول نمى‌تواند آن را به‌دست آورد و با آن رقابت کند، بلکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید در خدمت علم و دانش باشد و این واقعیتی است که در طول تاریخ برای بسیاری از صنایع اتفاق افتاده و خواهد افتاد.

دلایل این که اکثر نسل امروز میدان را به نسل جدید واگذار خواهند کرد عبارتند از:

1- علاوه‌براین که طى ساليان متمادى به روند سیاست‌ها و استراتژی‌های خود عادت کرده‌اند، از لحاظ روحی نیز به‌دلیل رقابت‌های منفی و استرس‌های زیاد، خود را خسته كرده‌اند که با افزایش سن عوارض آن نمود پیدا خواهد کرد

2- اکثریت این نسل هنوز فکر می‌کند راه درست را طی می‌کنند

3- هنوز استراتژی عده‌ای حذف رقیب به هر قیمتی است و این راهبرد باعث می‌شود خودزنی کنند و البته سنت‌های الهی که تفکرات منفی و بدخواهی‌ها را بی‌عاقبت می‌کند

4- اکثریت این صنعت همدیگر را قبول ندارند و همین موضوع باعث می‌شود به یکدیگر آسیب برسانند

5- مونتاژکنندگان موتورسیکلت به قطعه‌سازان فعال در این صنعت رحم نکردند و برای کمی سود بیشتر واردات را ترجیح داند و البته اختلاف‌های بین این دو قشر مانع رشد هر دوی آن‌ها در دراز مدت خواهد شد

6- امروز دنيا و روند زندگى در حال تغيير است. فرزندان ما با آموزش‌هاى مختلف در دوران تحصيل مواجه مى‌شوند، طی ساعت‌های شبانه‌روز در فضاى مجازى انواع و اقسام مهارت‌ها را ياد مى‌گيرند كه ممكن است فكر كنند در آن كارها علاقه و استعداد بيشترى دارند و با روحيه آن‌ها بيشتر سازگار است. پس ممکن است از میراث پدری خود فاصله بگیرند. زیرا، جوانان به این موضوع کاملا آگاه هستند که امروزه كسب‌وكارهايى در دنيا شكل گرفته و يا در حال شكل‌گيرى است كه درآمدهاى بسيار زيادى می‌تواند داشته باشد و اين تصور كه فقط كار شما درآمد خوب دارد را از ذهن خود پاك می‌کنند.

در نهایت بسیاری از تغییر و تحول‌هایی که به آن اشاره شد با انقلاب در تولید باتری‌های جدید و ساخت دستگاه‌های شارژ هویدا خواهد شد. یعنی اگر باتری تولید شود که «ارزان باشد»، « زود شارژ شود و دیر ذخیره آن تمام شود» و «سبک باشد»، در نتیجه نسل جدید در صنعت موتورسیکلت گوی سبقت را از نسل امروزی خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

صنایع اگر تغییرپذیر نباشند، قربانى تغییر خواهند شد

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا