مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اعتراض انجمن اسقاط به اختلاف فاحش قیمت خودروی فرسوده با یک درصد تعیین شده در لایحه دولت

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص موافقت مجلس با دو فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو در حوزه اسقاط توضیحاتی را مطرح کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، داوود کریمی در خصوص لایحه دوفوریت الحاق یک تبصره به ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تخصیص یک درصد از قیمت انواع خودروی فرسوده به صندوق محیط زیست را دارای اختلاف قیمت فاحشی با هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو دانست و اظهار داشت: این اختلاف قیمت می‌بایست در مراحل بررسی لایحه در مجلس مورد توجه قرار گیرد. چرا که هدف از اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوا و تسهیل فروش خودروهای داخلی و وارداتی در بازار است که با یک درصد تعیین شده هیچ یک از این اهداف قابل دستیابی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت مراکز اسقاط، از رده خارج سازی سالانه یک میلیون دستگاه خودرو است، افزود: این خدمات به سهولت قابل عرضه به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت است. اما نحوه نگاه به این موضوع صادقانه نیست و در لایحه مذکور اهداف اقتصادی، اهداف زیست محیطی و سلامت جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص اظهاراتی مبنی بر افزایش قیمت گواهی اسقاط از 4 میلیون تومان در اسفند ماه سال گذشته به 22 میلیون تومان در تیر ماه سال جاری و سپس کاهش 6 میلیون تومانی آن متاثر از لایحه اخیر دولت گفت: این موضوع را تکذیب می کنم زیرا گواهی اسقاط ضریبی از قیمت خودروی فرسوده است. در سال 85 تا 90 قیمت یک دستگاه خودروی پراید در کارخانه 8 میلیون تومان و خودروی فرسوده آن یک میلیون تومان بود اما در حال حاضر پراید افزایش قیمت 15 برابری داشته است و به همان نسبت نیز قیمت خودروی فرسوده افزایش داشته و از این بعد می‌بایست در مقام مقایسه برآمد.

کریمی با تکذیب بازار سیاه گواهی اسقاط تصریح کرد: اگر مالکان خودروهای فرسوده اقدام به فروش نمایند، مراکز اسقاط با خریداری این فرسوده‌ها، اسقاط را انجام می‌دهند و بحث عرضه و تقاضا مطرح است نه بازار سیاه. در یک روند متعادل قیمت‌گذاری، قیمت جهانی آهن می‌بایست مبنای تعیین قیمت خودروی فرسوده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تصویب لایحه اخیر دولت در مجلس این مصوبه بر بازار اسقاط و قیمت گواهی اسقاط چه تاثیری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تصویب این لایحه تاثیری بر قیمت گواهی اسقاط ندارد زیرا قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد و اتفاقی که می افتد کاهش تیراژ اسقاط و تداوم آلودگی هوا به عنوان یک چالش بزرگ اجتماعی است. بر اساس اعلام رسمی سازمان محیط زیست در سال گذشته 21 هزار نفر مرگ و میر و 11 میلیارد دلار خسارت ناشی از تردد خودروهای فرسوده و آلودگی هوا داشته‌ایم. این در حالی است که 1.1 این هزینه‌ها تمامی مشکلات ناشی از تردد خودروهای فرسوده کشور را مرتفع می‌سازد.

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در مراکز اسقاط به عنوان جبهه مبارزه با عوامل آلاینده هوا و زیست محیطی و همچنین مدافع سلامت جامعه به ترتیب بیش از 20 هزار میلیارد تومان و بیش از 10 هزار نفر بوده و می‌بایست از این منظر به این مراکز نگریسته شود تا بهره‌وری قابل قبولی حاصل شود. امیدوارم مجلس شورای اسلامی، هیات محترم دولت، وزارت صمت و عوامل تاثیرگذار در این حوزه، مباحث اقتصادی را در اولویت دوم نسبت به سلامت جامعه قرار دهند چرا که اقتصاد می‌بایست خود را با خواسته عمومی جامعه هماهنگ نماید.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبرخودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا