مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا برای چیست؟

دارندگان برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا و دانشگاهیان برای ارتقاء آموزش ایمنی موتورسیکلت به یک سطح جدید همکاری می‌کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا یک طرح گواهینامه داوطلبانه برای برنامه‌های آموزشی ایمنی پس از صدور گواهینامه است که توسط شورای ایمنی جاده آلمان، فدراسیون بین‌المللی موتورسواری و انجمن اروپایی سازندگان موتورسیکلت اجرا می‌شود.

هدف اصلی برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا اطلاع‌رسانی به موتورسواران در سراسر اتحادیه اروپا در مورد بهترین برنامه‌های آموزشی موجود در کشورهایشان و افزایش تعداد راکبانانی است که به‌طور منظم تحت آموزش‌های داوطلبانه با کیفیت بالا قرار می‌گیرند.

در حال حاضر 36 برنامه گواهینامه در 11 کشور اروپایی وجود دارد: اتریش، بلژیک، قبرس، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا و سوئد، و انتظار می‌رود مراکز آموزش موتورسیکلت بیشتری در سال 2024 به آن‌ها ملحق شوند.

در سال 2019، برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا جایزه منشور ایمنی جاده را در رده «تعهدات داوطلبانه» از کمیسیون اروپا دریافت کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM) در گزارشی نوشت: همه 36 مدرسه که برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا را دریافت کرده‌اند به‌همراه دانشگاه‌ها تصمیم به ارائه یک مفهوم آموزشی با کیفیت برتر برای رسیدگی به مرتبط‌ترین و متداول‌ترین سناریوهای تصادف با موتورهای دوچرخ گرفته‌اند.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل علمی تصادفات و حوادث، این رویکرد نوآورانه به متخصصان و دانشمندان آموزش می‌دهد تا مجموعه‌ای از مهارت‌های شناختی و رانندگی لازم را برای جلوگیری از این سناریوهای تصادفات خطرناک توسعه دهند. هدف اصلی از این تدابیر، ایجاد یک سیستم سطح است که توانایی‌ها و مهارت‌های مختلف موتورسواران را در گروه‌های مرتب‌سازی شده با افزایش توانایی‌های فزاینده دسته‌بندی می‌کند و موتورسواران را تشویق می‌کند تا برنامه رانندگی خود را در طول زمان توسعه دهند و در هر گام مهارت‌های جدید را به تجربه رانندگی خود اضافه کنند.

این مفهوم به تمامی آموزشگاه‌های علاقه‌مند به ارتقای کیفیت دوره‌های پس از مجوز به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. برای اطمینان از استقرار بزرگ‌تر، همچنین با نهادهایی که قصد دارند برنامه‌های داوطلبانه آموزش ایمنی موتورسیکلت را در کشورهایی که در حال حاضر گزینه‌های آموزشی محدودی دارند، به اشتراک گذاشته خواهد شد.

مفهوم سیستم سطح بیان‌گر تکامل طبیعی برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا است، به‌ویژه به لطف تلاش‌های مشترک کارشناسان آموزش و دانشگاه، یعنی: دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ – LMU، موسسه علوم ترافیک وورزبورگ – WIVW، موسسه ایمنی موتورسیکلت – ifz و تحقیقات تصادفات ترافیکی در TU Dresden – VUFO.

روند کار توسط کلاس شوآبه، آکادمی موتورسواران کی‌تی‌ام، معمار این مفهوم، هدایت خواهد شد.

انتظار می‌رود مفهوم آموزشی با کیفیت بالا تا پایان سال آینده راه‌اندازی شود.

آنتونیو پرلوت، دبیر کل انجمن، در توضیح این ابتکار گفت:

«برچسب کیفیت آموزش موتورسیکلت اروپا در حال حاضر یک نمونه عالی از این است که چگونه بازیگران صنعت، سازمان‌های غیردولتی، مربیان موتورسیکلت و سازمان‌های کاربران می‌توانند برای ایمنی موتورسیکلت با یکدیگر همکاری کنند. با مشارکت قوی دانشگاهیان، اکنون با ارائه یک ابزار خودارزیابی برای رانندگان اروپایی و یک جعبه ابزار برای مربیان موتورسیکلت، برچسب را به سطح بعدی خواهیم برد. هدف نهایی این ابتکار ایجاد انگیزه در رانندگان برای انجام تمرینات داوطلبانه منظم و دستیابی به سطح بالاتری از عملکرد ایمنی سواری است».

دکتر سباستین ویل، موسسه علوم ترافیک وورزبورگ (WIVW) اظهار داشت:

«با توجه به شواهد تجربی موجود، به‌نظر می‌رسد که می‌توان از سهم قابل توجهی از تصادفات مربوط به موتورسواران جلوگیری کرد یا حداقل کاهش داد. مهارت‌های شناختی مهم، مانند «خواندن جاده» به‌درستی یا پیش‌بینی رفتار سایر شرکت‌کنندگان در ترافیک در کنار مهارت‌های حرکتی ضروری، تعامل راکب و موتورسیکلت را بهینه می‌کند. وجود ذینفعان مختلف که برای کنار هم قرار دادن این مهارت‌ها کار می‌کنند باید برای ایمنی سوارکار بسیار مفید باشد».

جسپر کریستنسن، مدیر کمیسیون حمل‌ونقل اتحادیه بین‌المللی موتورسیکلت افزود:

“مدارس مدرنی که آموزش ایمنی پیشرفته ارائه می‌دهند، امروزه رویکرد قوی‌تری نسبت به مهارت‌های شناختی و درک این موضوع دارند که تصادفات مربوط به رانندگان ممکن است ده ثانیه قبل از وقوع تصادف آغاز شود. توسعه یک مفهوم آموزشی با کیفیت بالا با استفاده از یک رویکرد آکادمیک مستحکم بر اساس داده‌های واقعی جهانی تحت چتر برچسب کیفیت، گامی مثبت توسط اتحادیه است».

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
ACEM
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا