مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفى موتورسیکلت پرنده Jetpack Aviation

به گزارش موتورسيكلت نيوز، Jetpack Aviation پروژه‌ی موتورسیکلت پرنده‌ی خود را تقریبا تمام کرده و از حالا در حال گرفتن سفارش برای این وسیله‌ی نقلیه‌ی آینده‌نگرانه است. این موتورسیکلت از موتور جت استفاده می‌کند و می‌تواند به ارتفاع ۱۵ هزار پایی و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کند. ماندگاری این موتورسیکلت پرنده در آسمان در حدود ۲۰ دقیقه است.

شرکت Jetpack Aviation یا به اختصار JPA، تجربه‌ی زیادی در ساخت پیشرانه‌های توربین گازی دارد و در سال‌های اخیر با اتکا به همین تجربه و توان فنی در حال کار روی پروژه‌ی موتورسیکلت پرنده‌ی خود با نام Speeder بود. در طرح اولیه‌ی این موتورسیکلت پرنده از چهار عدد موتور جت استفاده شده است که مجموع توان رانش آن‌ها به ۷۵۰ پوند بر فوت (۳۱۳۶ نیوتن) می‌رسد که برا بلندکردن شاسی ۱۰۵ کیلوگرمی این موتورسیکلت به همراه یک خلبان ۱۰۹ کیلوگرمی کفایت می‌کند.

موتورسیکلت Speeder به سیستم پرواز بدون سیم نیز مجهز بوده و به این ترتیب به یک سیستم حفظ تعادل خودکار مجهز شده است. نحوه‌ی حفظ تعادل وسیله‌ی نقلیه نیز درست همانند کوادکوپترها انجام می‌شود. Speeder می‌تواند با سه نوع سوخت دیزل، JetA و نفت سفید کار کند و بسته به نوع سوخت انتخابی بین ۱۰ تا ۲۲ دقیقه پرواز کند؛ البته این عدد به وزن خلبان و ارتفاع پرواز نیز بستگی دارد.

از امکانات Speeder باید به دو دسته‌ی کنترل، یک نمایشگر ۱۲ اینچی برای سیستم رهیاب ماهواره‌ای و یک رادیوی هوانوردی ۲ کاناله با قابلیت تماس هوا به هوا و هوا به زمین اشاره کرد. JPA اعلام کرده است که Speeder را در نسخه‌های مختلفی شامل مدل فوق سبک به تولید خواهد رساند و از استانداردهای FAA نیز بهره‌مند خواهد شد. برای هدایت نسخه‌ی فوق سبک Speeder نیاز به هیچ‌گونه گواهی‌نامه‌ای وجود ندارد. البته برای هدایت نسخه‌ی آزمایشی Speeder به گواهینامه‌ی کامل خلبانی نیاز است اما JPA در حال مذاکره با FAA است تا سطح گواهینامه‌ی لازم برای هدایت Speeder را به گواهینامه‌ی خلبانی ورزشی کاهش دهد تا افراد بیشتری بتوانند به سمت آن بروند.

r همانند جت پک ساخت JPA و تخته‌ی پرنده‌ی Zapata Flyboard برای سرعت گرفتن و حرکت رو به جلو باید کمی خم شده و زاویه بگیرد. باید دید در عمل این کار با کنترلرهای Speeder آسان خواهد بود یا نه. سازنده برای ایمنی بیشتر یک سیستم پایداری خودکار برای Speeder طراحی کرده است که حتی در صورت خاموش شدن یکی از موتورهای جت نیز می‌تواند Speeder را به سلامت فرود بیاورد. به‌گفته‌ی مدیر اجرایی شرکت سازنده برای این وسیله یک سیستم چتر نجات بالستیکی هم طراحی شده و این نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالایی است که JPA به ایمنی می‌دهد.

موتورسیکلت Speeder فاقد چرخ‌های تاشونده است و امکان فرود آوردن آن در جاده‌ها وجود ندارد. از نظر سروصدا نیز Speeder با صدای ۱۲۰ دسی بلی خود بسیار پر سروصداتر از یک سوزوکی GSXR است. قیمت تعیین‌شده برای Speeder نیز ۳۸۰ هزار دلار است که در مقایسه با رقبای آن بسیار بیشتر است. البته در پشت Speeder تجربه‌ی افرادی مانند دیوید میمن و نلسون تیلر وجود دارد که سال‌ها در راه توسعه‌ی جت پک‌ها تلاش کرده‌اند.

فعلا شرکت سازنده قصد دارد تا تنها ۲۰ دستگاه Speeder تولید کند و برای رزرو آن باید ۱۰ هزار دلار را در ابتدا پرداخت کرد. فعلا نیز تمام این سفارش قرار است در اختیار ارگان‌ها نظامی و امنیتی قرار گیرد. مدل نظامی Speeder تغییراتی نسبت به مدل عادی خواهد داشت و به موتور جت اضافی برای افزایش توان حمل بار و سیستم کنترل از راه دور مجهز خواهد شد تا همانند یک کوادکوپتر بتوان از آن استفاده کرد.

نويسنده: على محمدى

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا