مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفى سریع‌ترین وسیله‌ی دوچرخ دنیا با سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت

به گزارش موتورسيكلت نيوز، نام کامل این محصول، تاپ 1 آک اتک است و قدرت پیشرانه‌ی آن، حدود ۹۰۰ اسب بخار برآورد می‌شود. آنها در سال ۲۰۰۳ موفق به ثبت رکورد تاریخی خود در صحرای سالار بولیوی شدند و حالا در تلاش بودند تا در مردادماه ١٣٩٦، رکورد قبلی را بهبود ببخشند. هدف آک اتک به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه دوچرخ، رسیدن به سرعت‌های بالاتر از ۶۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

سالار دو اویونی، در جنوب کشور بولیوی به عنوان بزرگ‌ترین دشت نمک دنیا شناخته می‌شود. این ناحیه بیش از ۱۰.۵ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا، به ۱۱ هزار متر می‌رسد. از نظر کارشناسان فعال در زمینه‌ی رکوردگیری از ابرخودروها، مسیر سلار دو اویونی بهتر از کویر یوتا در امریکا است، چرا که پستی بلندی‌های کمتری دارد و تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر، تاثیر چندانی بر آن نداشته است.

راکی رابینسون، دارنده‌ی رکورد و مایک آکاتیف، سازنده‌ی آک اتک در جمع خبرنگارن گفتند:

صحرای بولیوی با این هدف انتخاب شد که بلندتر از صاف‌ترین مسیر موجود در امریکا بود. در دشت نمکی سالار، بیش از ۲۵ کیلومتر مسیر قابل استفاده وجود دارد، درحالیکه بوناویل ایالت یوتا، به عنوان طولانی‌ترین مسیر صاف طبیعی در امریکا، تنها ۱۱ کیلومتر است. دشت بزرگ سالار، به آک اتک کمک می‌کند تا به سرعت بالاتری برسد، اما به این دلیل که از پیشرانه‌ی بنزینی استفاده می‌کند و از موتور جت تغذیه نمی‌شود، چالش مهم و خطرناکی برای آن خواهد بود. در هر صورت، مسیر طولانی، دوست ماست. وقتی ما برای ساخت تاپ 1 آک اتک در سال ۲۰۰۳ اقدام کردیم، رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت، یک رویا بود و مطمئن بودیم که با ثبت رکورد ۶۰۲ کیلومتر بر ساعت، تا ۱۶ سال سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا باشیم. حالا این ایده در ذهن ما وجود دارد که می‌توانیم به سرعت‌های بالاتر از ۶۴۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کنیم.

رکوردگیری سریع‌ترین وسیله‌ی دوچرخ دنیا، منحصر به آک اتک نخواهد بود و در آینده‌ی نزدیک، با حضور بلادهوند SSC در صحرای کالاهاری آفریقای جنوبی همراه خواهد شد که در کلاس خودروهای مجهز به موتور جت قرار می‌گیرد. بلادهوند در تلاش است تا رکورد افسانه‌ای ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت (معادل یک هزار مایل بر ساعت) را به دست آورد تا سریع‌ترین وسیله‌ی قابل حرکت روی زمین باشد. نسخه‌ی قبلی بلادهوند در سال ۱۹۹۷، موفق به ثبت رکورد ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت شد.

با توجه به جذابیت موضوع سریع‌ترین خودروی دنیا برای عموم مردم، شرکت‌های سرمایه‌گذار بر این پروژه‌ها، اسپانسرهای تبلیغاتی سودآوری جذب می‌کنند. هم‌اکنون برندهای خودروساز جیلی و جگوار، در کنار چند شرکت مهم فعال در زمینه‌ی فشن و آی تی، از بلادهوند SSC حمایت می‌کنند، ضمن اینکه جگوار، بسیاری از قطعات مورد نیاز این پروژه را تامین می‌کند، چراکه علاوه بر موتور جت، یک پیشرانه‌۸ سیلندر از این برند هم در بلادهوند به کار گرفته خواهد شد.

نويسنده: محمدرضا اشترى

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا