بررسی ادعای «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» در خصوص واردات با دلار 35 هزار تومان/ آیا ارز نیمایی به واردات قطعات تعلق نمیگیرد؟!
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از چالشهای فعلی صنعت موتورسیکلت و تاثیر رشد نرخ ارز بر قیمت موتورسیکلت در بازار خبر داد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، بهمن ضیاء مقدم در خصوص سیاست واردات در برابر صادرات در صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: در کنار واردات گسترده موتورسیکلت از کشورهای همسایه و چین، بخش تولید در حوزه صادرات بسیار ضعیف عمل کرده به طوری که میتوان میزان یک تا دو درصد را برای صادرات موتورسیکلت تخمین زد و شاید کشور عراق تنها مقصد صادراتی موتورسیکلتهای داخلی باشد، ضمن اینکه شاید بیشترین میزان صادرات به قطعات موتورسیکلت اختصاص داشته باشد.
وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنعت و بازار موتورسیکلت و چالشهای ناشی از آن افزود: افزایش قیمت به شکل جدی و مشهود برای موتورسیکلت نداشتهایم اما در صورت تداوم رشد نرخ ارز قطعا تولید موتورسیکلت با چالشهایی مواجه میشود که تولیدکنندگان را ناگزیر از افزایش قیمت محصول نهایی میسازد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص پیشبینیها نسبت به میزان افزایش قیمت موتورسیکلت تا پایان سال گفت: میزان افزایش قیمت موتورسیکلت به میزان رشد نرخ ارز بستگی دارد. واردات در این صنعت تا پیش از رشد نرخ دلار با قیمت حدود 35 هزار تومان صورت میگرفته اما به دلیل اینکه بخش اعظم بازار تقاضا را قشر ضعیف جامعه شامل میشود، هزینههای تولید رشد چندانی نداشته تا برنامهریزی کلانی برای افزایش قیمت صورت بگیرد.
ضیاء مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت موتورسیکلت متاثر از رشد نرخ ارز تا پایان سال اتفاق میافتد، تصریح کرد: عمده فروش موتورسیکلتهای ساخت داخل در بازار به شیوه اقساطی انجام میشود زیرا بازار تقاضا رشد چندانی نداشته و بر همین اساس نمیتوان قیمتهای آینده بازار را پیشبینی کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: چالشهای تامین گواهی اسقاط شامل افزایش قیمت بدون منطق گواهی و فقدان گواهی اسقاط در مراکز اسقاط از جمله مشکلاتی است که صنعت موتورسیکلت با آن دست به گریبان است.
به اطلاع هموطنان گرامی میرساند، پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز، ادعای انجمن صنعت موتورسیکلت ایران را پیگیری خواهد کرد تا مشخص شود که برای واردات قطعات موتورسیکلت از «ارز نیمایی» استفاده میشود یا از «ارز آزاد» و در نهایت نتیجه آن به زودی منتشر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
- محمدعلی نژادیان: یکی از مقصران و عاملان نارضایتی مردم و وضع موجود مافیای موتورسیکلت و مخلان اقتصادی در همه صنایع هستند/ دولت نسبت به تشکلهای صنفی غفلت دارد
- دلسوزی عجیب عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران برای پیکهای موتوری/ اگر دلنگران قشر ضعیف جامعه هستید قیمت موتورسیکلت را نجومی بالا نمیبردید
- «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» افزایش قیمتها را با «لبنیات» مقایسه کرد
- «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» توپ افزایش قیمتها را به زمین نمایندگان شرکتها انداخت
- محمدعلی نژادیان: مافیای موتورسیکلت ایران قیمتها را نجومی بالا بردند/ اسقاط برای مالکان موتورهای فرسوده مقرونبهصرفه نیست
- محمدعلی نژادیان: مونتاژکنندگان و واردکنندگان مراقب قیمتگذاریها و نحوه فروش خود باشند/ اگر امنیت اقتصادی از بین برود همه ضرر میکنند
- محمدعلی نژادیان: گشت ارشاد مسئولان و فعالان اقتصادی راهاندازی شود/ وضعیت بازارهای امروز ما تقریبا مانند قوم حضرت شعیب (ع) است
- محمدعلی نژادیان: در نبود نظارتها و قوانین کافی تعدادی از شرکتها همچنان موتورسیکلتهای خود را با عنوان «برند» و «اورجینال» به مردم میفروشند
- محمدعلی نژادیان: یکی از راهحلهای جلوگیری از تشکیل «مافیا» در صنایع مختلف، تعدد تشکلهای صنفی است
- محمدعلی نژادیان: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم از این پس قیمتگذاری موتورسیکلت جزو مسائل امنیتی کشور محسوب میشود/ محصولات یورو ۵ در چین آماده تولید انبوه است
- محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت و خودروی ایران به تغییرات و روند فناوریهای نوین توجه کافی ندارد
انتهای پیام/