روند افزایشی استفاده از موتورسیکلت در تهران/ موتورسیکلت حمل و نقل برتر در دوران پسا کرونا می‌شود
روند افزایشی استفاده از موتورسیکلت در تهران/ موتورسیکلت حمل و نقل برتر در دوران پسا کرونا می‌شود
نژادیان: بازاریابی مناسب بعضی از تولیدکنندگان و ورود انواع موتورسیکلت های روز دنیا به ایران باعث ایجاد یک بازار جدید برای این وسیله نقلیه شد و تعداد مصرف کنندگان جدید را در تهران افزایش داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیر مسئول نشریه صنعت موتورسیکلت گفت: با نگاهی به رسانه های جهان شاهد این موضوع هستیم که به دلیل شیوع کرونا توجه همه کشورها به موتورسیکلت و دوچرخه بیشتر شده است. در نتیجه اگر تا به امروز به هر دلیل کارشناسان این صنعت باید هزاران دلیل برای محاسن استفاده از این وسیله نقلیه بیان می کردند، اما امروز فقط کافی است وضعیت حمل و نقل شخصی و عمومی (مترو، اتوبوس‌ها و انواع تاکسی‌ها) را با احتساب میزان شیوع کرونا مشاهده و مقایسه کنیم.

مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت در ادامه گفت: طی چند سال گذشته با گسترش نمایشگاه های موتورسیکلت در سطح شهر تهران مخصوصا شمال و مرکز تهران این فرصت برای مردم به وجود آمد که از موتورسیکلت های روز دنیا دیدن کنند که یکی از مهم ترین عوامل اشتیاق مردم تهران برای استفاده از موتورسیکلت را می توان همین موضوع دانست.

نژادیان افزود: طبق بررسی‌هایی که داشته ام بیشتر مصرف کنندگان جدید جزء ۲ دسته هستند: ۱- افرادی که تا به حال گواهینامه نداشته اند ۲- افرادی که دو یا حتی سه دهه از موتورسیکلت استفاده نکرده بودند

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که در مجموع میزان تولید موتورسیکلت در کل کشور طی چند سال گذشته به دلیل مسائل اقتصادی کاهش داشته است ولی در همین هنگام در تهران شاهد ایجاد یک بازار جدید برای موتورسیکلت های روز دنیا هستیم که صرفا برای استفاده شخصی و رفت و آمدهای خود خریداری می کنند. پس اگر به آمار در جدول ذیل نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که مسائل اقتصادی در این قسمت از بازار بی تاثیر بوده است.

سهم تهرانجمع کل ایرانسال
۵۵۴٫۷۵۳۱۳۸۸
۸۳۷٫۱۹۶۱۳۸۹
۸۱۳٫۲۰۶۱۳۹۰
۱۷ درصد۴۱۸٫۷۳۳۱۳۹۱
۱۹ درصد۳۱۶٫۱۴۴۱۳۹۲
۱۷٫۵ درصد۵۳۸٫۶۸۲۱۳۹۳
۱۹٫۵ درصد۴۵۲٫۸۷۱۱۳۹۴
۲۲ درصد۷۳۳٫۸۹۰۱۳۹۵
۲۵ درصد۱۵۳٫۰۷۴۱۳۹۶
۴۹ درصد۱۶۱٫۰۳۵۱۳۹۷
۴۱ درصد۱۱۶٫۵۳۶۱۳۹۸
۳۹ درصد۷۶٫۸۲۶۱۳۹۹

تحلیل و بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی و شخصی در تهران طی دهه ۹۰

مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت افزود: طی چند سال گذشته، تحول جدیدی که در حوزه حمل و نقل عمومی از لحاظ کمیت و کیفیت برای مردم ملموس باشد، رخ نداده است. حتی خردادماه سال جاری مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ درصد از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است، گفت:

در صورت ادامه روند موجود، اتوبوس‌های تهران حداکثر تا ۶ سال دیگر دوام می‌آورند و تا آن زمان ۱۰۰ درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند (تسنیم).

نژادیان اظهار کرد: متاسفانه در سالیان گذشته بعضی از مسئولان به دلایل مختلف به مبارزه با صنعت موتورسیکلت پرداختند و شایعه هایی مانند: «یک موتورسیکلت چندین برابر خودرو آلودگی دارد» یا «موتورسیکلت‌ها زیر پله‌ای تولید می‌شوند» را مطرح کردند و طوری این موارد رواج پیدا کرد که به سند و توجیهی برای تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی شده در کشور تبدیل شده است.

وی گفت: شایعه‌ مقایسه آلودگی موتورسیکلت و خودرو در زمان تصدی آقای دکتر محمدرضا قالیباف در شهرداری تهران شروع شد که یکدفعه بیلبوردهای هدفمندی با این موضوع در سطح شهر تهران نصب شد تا در واقع یک پویش عمومی را برای مبارزه با موتورسیکلت سبب شوند که علت آن مفصل است.

مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت در نهایت تاکید کرد: امروز نمی توان این موضوع را کتمان کرد که به ازای هر موتورسیکلت که به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می شود، تردد یک خودرو تک سرنشین نیز کمتر می شود و در نتیجه بار ترافیکی، مصرف سوخت و آلایندگی نیز کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید:

آمار تولید موتورسیکلت ایران در ۴ماهه اول سال ۱۳۹۹

آیا موتورسیکلت ها می توانند تهران را نجات دهند؟

آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک درباره سن فرسودگی خودروها توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد

کرونا ویروس حریف صنعت موتورسیکلت ایران نشد/ افزایش آمار تولید موتورسیکلت در بهار ۱۳۹۹

History of Iran’s motorcycle industry

  • نویسنده : محمدعلی نژادیان
  • منبع خبر : موتورسیکلت نیوز