مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت کافه ریسر چیست؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، کافه ریسرها بخاطر طراحی مینیمال ساده، هندلبار و دسته‌ در ارتفاع پایین و مخزن بنزین کشیده معروف هستند.

ریشه موتورهای کافه ریسر

این عبارت ابتدا بین علاقمندان موتورسیکلت در انگلستان (به خصوص شهرهای واتفورد و لندن) در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت. این موتورسیکلت‌ها بین گروهی از جامعه انگلستان که به آن‌ها راکر، پسرهای چرمی یا کافه‌ریسر می‌گفتند محبوب بودند. این افراد با موتورسیکلت‌های خود فاصله‌های کوتاه بین کافه‌ها را به سرعت طی می‌کردند. در انگلستان پس از جنگ جهانی دوم، استفاده از خودرو هنوز مرسوم نشده بود و تا اواخر دهه ۱۹۵۰ طول کشید تا مردم بریتانیا قادر به خرید خودرو شوند. به همین دلیل در اوایل ۱۹۶۰ داشتن چنین موتورهایی بیشتر از آن که نشان دهنده عدم توانایی مالی فرد برای خرید خودرو باشند، نشان دهنده علاقه به سرعت و یاغی بودن بود. در واقع کافه ریسر به افرادی گفته می‌شد که موتورهای کوچک خود را درست کنار کافه‌ای که پاتوقشان بود پارک می‌کردند و به سرعت از محلی به محل دیگر می‌رفتند. در واقع کافه‌ریسرها فرهنگ منحصر به فرد خود را داشتند و یکی از محبوب‌ترین خرده‌فرهنگ‌های موتورسواری در کنار بایکرهای آمریکایی با موتورهای غول‌پیکر خود است.

پیکربندی موتورهای کافه ریسر

علاوه بر وزن کم، موتورهای تیون شده و بدنه مینیمال، موتورهای کافه ریسر طراحی ارگونومی منحصر به فردی نیز دارند. دسته‌های این موتورها کوتاه و کم ارتفاع است و موتورسوار باید روی موتور خود خم شود تا مقاومت هوا کاهش پیدا کند و کنترل موتور بیشتر شود به همین دلیل صندلی‌های این موتورها عقب‌تر از موتورسیکلت‌های عادی هستند.

کافه‌ریسرهای مدرن و امروزی

سازنده‌های موتورسیکلت خیلی زود دریافتند که علاقه مشتریان به این نوع موتورسیکلت‌ها در حال افزایش است. اگرچه در اصل این موتورها توسط خود صاحب موتور تغییر می‌کردند و تبدیل به کافه ریسر می‌شدند، سازنده‌ها شروع به ساخت موتورهایی کردند که از اساس مطابق طراحی کافه‌ریسرهای قدیمی طراحی و تولید شده بودند. یکی از اولین موتورسیکلت‌سازانی که به سراغ کافه‌ریسرها رفت، شرکت ترایمف (Triumph) بود که مدل تراکستون (Thruxton) را عرضه می‌کرد. یکی دیگر از اولین و محبوب‌ترین موتورها در این کلاس دوکاتی اسپرت‌کلاسیک بود که از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۹ تولید می‌شد. امروزه شرکت‌هایی مثل بی ام و، دوکاتی، هارلی دیویدسون و کاوازاکی موتورهایی در این کلاس تولید می‌کنند.

بهترین موتورهای کافه‌ریسر سال ۲۰۱۸

در ادامه به بررسی برخی از بهترین موتورسیکلت‌های کافه ریسر سال ۲۰۱۸ می‌پردازیم. موتورسیکلت‌هایی که یادآور موتورسیکلت‌های کلاسیک دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هستند.

۱. کاوازاکی (Z900 (Kawasaki Z9000

این موتور که بر اساس موتاورسیکلت افسانه‌ای Z900 که در دهه ۱۹۷۰ کمک زیادی به شکل گرفتن مفهوم سوپربایک (ابرموتورسیکلت) کرده بود طراحی شده است. نسخه کافه ریسر این موتور از همان موتور و پیرکبندی فنی مدل RS کاوازاکی استفاده می‌کند اما ارتفاع پایین و کوتاهی دسته‌ها، مخزن سوخت کشیده و صندلی عقب آن یادآور کافه‌ریسرهای کلاسیک است. موتور این موتورسیکلت ۹۴۸ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند ۱۲۴ اسب‌بخار تولید کند. کلاچ خاص این موتورسیکلت به شتاب‌گیری سریع آن کمک می‌کند تا روحیه سرعتی و خشن کافه‌ریسرهای سنتی در آن حفظ شود. قیمت این موتور از ۱۱۴۹۹ دلار آغاز می‌شود.

۲. ترایمف تروکستون آر (Triumph Thruxton R)

همانطور که گفتیم ترایمف یکی از اولین برندهایی بود که به سراغ تولید موتورهای کلاس کافه‌ریسر رفت. سال‌‌ها است که موتورهای کافه ریسر ترایمف با طراحی بدنه سنتی و قوای فنی قدرتمند خود یکی از بهترین موتورسیکلت‌ها در کلاس کافه‌ریسر را تولید می‌کند. یک کیت لوازم جانبی فوق‌العاده هم با مبلغ ۲۵۰۰ دلار روی این موتورسیکلت سوار می‌شود که ظاهر آن را خشن‌تر و طراحی آن را ایرودینامیک‌تر می‌کند تا موتورسوار بیشتر احساس سواری با یک موتور کلاسیک کافه‌ریسر را داشته باشد. حجم موتور این موتورسیکلت ۱۲۰۰ سی‌سی است و خروجی آن ۹۶ اسب بخار قدرت است. قیمت این موتورسیکلت از ۱۳ هزار دلار آغاز می‌شود.

۳. بی ام و آر نینت ریسر (BMW R Ninet Racer)

این موتور که در سال ۲۰۱۶ عرضه شده است به علاقمندان اجازه می‌داد دوباره به دوره سوپربایک‌ها و ابرموتورسیکلت‌های کلاسیک باز گردند و همزمان یک تجربه مدرن و جذاب داشته باشند. بی ام و تنها به طراحی ظاهری کلاسیک این خودرو بسنده نکرده است و موتورسیکلت بسیار با کیفیتی عرضه کرده است که هم از نظر ظاهری جذاب است و هم قوای فنی خوبی دارد. این موتورسیکلت می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار نیرو تولید کند و حجم موتور آن ۱۱۷۰ سی‌سی است. به جز ترمزهای ABS این موتور به صورت پایه چندان مجهز به امکانات و تجهیزات به روزی نیست و آن‌هایی که می‌خواهند از همه نظر یک موتور مدرن داشته باشند باید مبلغی را صرف خریدن آپشن‌های مختلف کنند که البته این روش کاری بی ام و در مورد خودروهای این شرکت هم صدق می‌کند. در حال حاضر قیمت این موتورسیکلت بی ام و از ۱۳۴۵۴ دلار آغاز می‌شود.

۴. رویال انفیلد کانتیننتال جی‌تی ۶۵۰ (Royal Enfield Continental GT 650)

این موتورسیکلت به نوعی ادای دین رویال انفیلد به موتورهای قدرتمند کلاسیک است که طراحی نوستالژیک و کلاسیک را با طراحی یک موتورسیکلت مدرن ترکیب کرده است. طراحی این موتور کاملا یادآور کافه ریسرهای کلاسیک است و به قول معروف ترکیبی از سنت و مدرنیته است. البته این موتور به قدرتمندی برخی دیگر از موتورسیکلت‌های این فهرست نیست. حجم موتور آن ۶۴۸ سی‌سی است و حداکثر توان آن ۴۷ اسب بخار است. قیمت موتورسیکلت رویال انفیلد کانتیننتال جی تی ۶۵۰، از ۷۵۰۰ دلار آغاز می‌شود.

۵. دوکاتی اسکرمبلر کافه ریسر (Ducati Scrambler Café-Racer)

درست است که ظاهر این موتورسیکلت یادآور کافه‌ریسرهای دهه‌های پیشین است. اما زیر پست سنتی آن قدرت و فناوری دوکاتی قرار گرفته است. در میان موتورهای کافه‌ریسر مدرن این موتورسیکلت یکی از زیباترین طراحی‌ها را دارد. مثل خیلی از مدل‌های دوکاتی این موتور هم طراحی و تجربه سواری منحصر به فردی دارد. موتور آن ۸۰۳ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند ۷۵ اسب بخار نیرو تولید کند. قیمت پایه این موتورسیکلت ۱۱۶۹۵ دلار است.

۶. موتو گوتزری ٰV7  ۳  ریسر (Moto Guzzi V7 III Racer)

این موتورسیکلت شاید اسپرت‌ترین تولیدی شرکت موتو گوتزی باشد. طراحی این موتور فوق‌العاده است و ظاهر آن بسیار قدرتمند است و همزمان هم حس و حال کافه‌ریسرهای قدیمی را دارد و هم شباهت‌هایی به موتورهای مدرن و امروزی دارد. تنها ۱۰۰۰ دستگاه از این موتور فوق‌العاده تولید شده است. استفاده از رنگ قرمز در بدنه این خودرو یادآور موتور V7 اسپرت این شرکت است که در دهه ۱۹۷۰ تولید می‌شد. حجم موتور این موتورسیکلت ۷۴۴ سی‌سی است و می‌تواند ۵۲ اسب‌بخار نیرو تولید کند. قیمت این موتورسیکلت کافه ریسر ۹۹۹۰ دلار است.

۷. یاماها XSR900 آباراث (Yamaha XSR900 Abarth)

این خودرو حاصل همکاری یاماهای ژاپنی با ابارث ایتالیایی است و یکی از جذاب‌ترین موتورهای سال است. XSR900 در واقع بر اساس موتور یاماها XSR900 طراحی شده است اما بدنه آن کاملا با اصول یک کافه‌ریسر جذاب هماهنگی دارد. این موتور سبک عملکرد بسیار خوبی دارد و حقیقتا روح موتورسواری سریع دهه ۱۹۶۰ را در خود حفظ کرده است. موتور ۸۵۰ سی‌سی آن می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار نیرو فراهم کند. پشت طراحی کلاسیک آن، مدرن‌ترین فناوری‌های یاماها و آباراث قرار دارد. قیمت این موتورسیکلت تقریبا ۱۲۸۵۰ دلار است.

۸. سوزوکی (SV650X (Suzuki  SV650X

این موتورسیکلت اگرچه بیشتر شبیه مدل SV650 است که اسپرت شده است، اما طراحی آن آنقدر جذاب هست که بتواند از علاقمندان به کافه ریسرها دلبری کند. طراحی این موتور درست حس و حال یک موتورسیکلت دهه ۱۹۷۰ را تداعی می‌کند. شاسی و موتور این موتورسیکلت با مدل SV650 سوزوکی یکسان است. قلب این موتورسیکلت یک موتور ۶۴۵ سی‌سی است که می‌تواند ۷۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند. کیفیت ساخت این موتور بسیار بالاست و در آن از جدیدترین فناوری‌های سوزوکی استفاده شده است. این موتور ۷۴۹۹ دلار قیمت دارد.

۹. نورتون کماندو ۹۶۱ کالیفرنیا (Norton Commando 961 California)

شرکت بریتانیایی نورتون این موتورسیکلت را به مناسبت جشن ۵۰ سالگی خود عرضه کرده است. این موتورسیکلت رودستر به جای طراحی تیره و خشن مدرن، طراحی کلاسیکی دارد و استفاده از قطعات کرومی مختلف در آن باعث می‌شود این موتور تداعی کننده‌ موتورسیکلت‌های کلاسیک آمریکایی دهه ۱۹۷۰ باشد. این موتور از سال ۲۰۱۰ عرضه می‌شود اما هرسال تقویت شده و عملکرد آن بهبود یافته است. جدیدترین مدل این موتورسیکلت مجهز به یک موتور ۹۶۱ سی‌سی است و می‌تواند تقریبا ۷۹ اسب‌بخار نیرو تولید کند. قیمت این موتورسیکلت ۲۱۳۹۵ دلار است.

۱۰. کافه ریسر الکتریکی دنزل (Denzel Electric Café Race)

این موتورسیکلت تمام الکتریکی توسط طراح معروف موتورسیکلت پابلو بارانف طراحی شده است و توسط شرکت چینی ایست جم (East Gem) یا دنزل تولید می‌‌شود که تخصصش تولید وسایل نقلیه الکتریکی است. این موتورسیکلت بر اساس کافه ریسر ۱۲۵ سی‌سی هوندا طراحی شده است اما موتور آن با یک موتور تمام الکتریکی جایگزین شده است و در طراحی بدنه آن اصول طراحی یک موتور کافه ریسر رعایت شده است. موتور این موتورسیکلت ۷۵۰۰ وات است و حداکثر سرعت آن تقریبا ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک موتور الکتریکی مناسب است. این موتور می‌تواند با یک بار شارژ ۱۲۰ کیلومتر مسافت را طی کند. این موتور الکتریکی با قیمت ۵۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.

منبع: Rekab

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا