
سالهاست که شعار داخلیسازی موتورسیکلت در ایران سر داده میشود ولی هیچ نشانی از تولید دیده نشد است. البته از دهه 90 توسط برخی از مونتاژکنندگان موتورسیکلت در ایران صحبت از داخلیسازی انجین موتورسیکلت انجام میشود، اما سوالی که وجود دارد این است که دقیقا چه اتفاقی قرار است بیافتد؟ «مونتاژ» یا «تولید» انجین موتورسیکلت؟
به گزارش موتورسیکلت نیوز، یکی از جذابترین شعارها توسط مونتاژکنندگان در هر صنعتی شعار «داخلیسازی» است. سالهاست بعضی از شرکتها که از دهه 80 به بعد تاسیس شدند این شعار را سر میدهند، اما واقعیت این است که هیچ توضیحی درباره نحوه این کار نمیدهند. ازاینرو، تنها استدلالی که باقی میماند این است که احتمالا قرار است قطعات انجین (قوای محرکه) از چین وارد شود و در نهایت با حضور چینیها در ایران صرفا قطعات انجین مونتاژ شود. در این صورت اولا نام این کار «مونتاژ» است و نه «تولید»، ثانیا صرفا خط مونتاژ در اینجا نصب شده و انتقال فناوری خاصی صورت نمیگیرد و ثالثا چه نوع موتورسیکلتی؟ سیجی 125 که فناوری آن متعلق به 60 سال پیش است؟ البته انجام این کار رَد نمیشود و خود این کار، یک گام رو به جلو است. اما، به شرطی که این اقدام سیاستی برای محدود کردن رقبای خود نباشد و اینطور نشود که شرکتهای دیگر موتورسیکلتساز مجبور شوند برای واردات انجین موتورسیکلتهای مختلف پشت در شرکت خاصی که دنبال مونتاژ است، صف بکشند تا نامه «عدم تامین» توسط آن شرکت را دریافت کنند.
در صورت ارائه توضیح درباره «تولید» یا «مونتاژ» انجین موتورسیکلت در ایران که اخیرا رسانهای شده، این خبر در ادامه تکمیل خواهد شد.
انتهای پیام/