مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دولت‌ها و مسئولان باید بدانند که چه موقع از بعضی صنایع نباید حمایت کنند

در طی دهه‌های گذشته به‌دلیل رهاشدگی‌های عمدی و غیرعمدی، بسیاری از واردکنندگان که بعضا خود را نیز تولیدکننده معرفی می‌کنند از حمایت‌های عجیب دولتی به ثروت‌های زیادی رسیدند که نتیجه آن ناامیدی قشر جوان امروز است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: وقتی بعضی از صنایع بدون حساب و کتاب حمایت می‌شوند، نتیجه آن پول‌دار شدن عده‌ای زیر شعار و پرچم اشتغال‌زایی است. اما در عمل آن‌ها به‌جای این که به مرحله نوآوری‌های فناورانه بروند به مرحله شهرت‌طلبی، قدرت‌طلبی و نفوذ سیاسی ‌می‌روند (اگر نوع و جنس تبلیغات و فعالیت‌های آن‌ها را در جامعه نگاه کنید کاملا این موضوع مشخص است). در این بین ممکن است برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در دوران مختلف نیز از سر دل‌سوزی و یا حتی تطمیع با آن‌ها همراهی کنند و دقیقا این نقطه برای کشور خطرساز است.

در نتیجه یکی از سیاست‌های دولت‌ها باید این باشد که بدانند در چه زمانی و تحت چه شرایطی نباید از یک صنعت حمایت کنند. زیرا، امروزه راه پیشرفت صنایع (بهره‌وری، تحقیق و توسعه، خلق فناوری، تغییر نگرش در سیاست‌های خود، به روز شدن در همه امور و…) است و اگر صنعتی در این مسیر قرار نگرفت باید دولت نسبت به آن صنعت تغییر سیاست بدهد.

بسیاری از شرکت‌ها که به ثروت‌های باد آورده رسیده‌اند، فکر می‌کنند اگر امروز در حال استفاده از تجهیزات پیشرفته هستند، توسعه یافته شده‌اند. در صورتی که توسعه زمانی است که خود خالق فناوری باشند و به‌دنبال نوآوری‌های فناورانه جدید باشند.

در نهایت با توجه به وضعیت بحرانی ارزی کشور و عدم تحقق شعارهای مونتاژکنندگان در صنایع مختلف برای داخلی‌سازی باید دید دولت چه سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت تا اقتصاد را از بحران خارج کند. زیرا، اگر با همان سیاست‌های قبلی پیش برود، هر روز عده‌ کمی در کشور منابع ملی و سرمایه مردم را می‌برند و در طرف مقابل امنیت کشور و زندگی آحاد مردم دچار آسیب می‌شود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا