مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

77‌درصد موتورسوارها بیمه‌نامه ندارند

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از شهروند آنلاین، شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند که بیمه شخص ثالث زیانده‌ترین رشته بیمه‌ای است و از آن‌جا که شمار تصادفات موتورسیکلت در ایران بالاست، جاذبه این نوع بیمه‌نامه برای شرکت‌های بیمه‌ای بسیار پایین است. جالب است بدانید چیزی حدود 36‌درصد وسایل نقلیه‌ای که در ایران شماره‌گذاری می‌شوند، موتورسیکلت‌ها هستند و همین آمار بالای موتورسیکلت‌ها و البته افزایش تقاضا برای خرید آنها و شمار بالای تصادفات این وسیله نقلیه موجب شده است که نگرانی‌ها برای مالکان موتورسیکلت افزایش داشته باشد.

قابل ذکر است که شرکت‌های بیمه‌ای تمایل چندانی به صدور بیمه‌نامه بدنه برای این وسیله نقلیه‌ای ندارند. براساس آماری که رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام کرده، از ۳۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه درکشور، هم‌اکنون ۱۱‌میلیون و ۶۵۰‌هزار دستگاه معادل ٣۵‌درصد موتورسیکلت است.
برخی از شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند، ریسک صدور بیمه‌نامه بدنه و سرقت برای موتورسیکلت بسیار بالاست و صدور بیمه‌نامه نه برای بیمه‌گذار و نه برای بیمه‌گر صرفه اقتصادی ندارد اما آمارهای اعلامی از طرف پلیس پیشگیری از واقعیت دیگری خبر می‌دهد.
بر اساس آماری که رئیس اداره روابط عمومی پلیس پیشگیری به شهروندآنلاین اعلام کرده، طی 6ماه نخست امسال سرقت موتورسیکلت 12.5‌درصد کاهش پیدا کرده، درحالی ‌که سرقت خودرو کاهش حدود 8.8‌درصدی را تجربه کرده است. صباحی با اشاره به این نکته گفت 60‌ درصد موتورسیکلت‌هایی که در این مدت به سرقت رفته، پیدا شده است او دلیل اصلی این کاهش را اجرای طرح‌های امنیتی و البته احتیاط بیشتر دارندگان موتورسیکلت می‌داند.

طبق آخرین آمار اعلامی از طرف غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل بیمه مرکزی 9‌میلیون موتورسوار فاقد بیمه‌نامه هستند. در واقع اگر تعداد موتورسیکلت‌های کشور را حدود 11‌میلیون و 650‌هزار دستگاه درنظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد تنها 23‌درصد موتورسیکلت‌ها بیمه شخص ثالث دارند و 77‌درصد آنها فاقد بیمه‌نامه هستند. همین مسأله موجب شده که برخی از شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی به صدور بیمه‌نامه بدنه برای مورتورسیکلت نداشته باشند.
مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ایران، در این‌باره به شهروندآنلاین می‌گوید: «قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه بیشترین صاحبان این وسیله نقلیه را تشکیل می‌دهند که در اغلب موارد قادر به پرداخت حق بیمه شخص ثالث خود نیستند؛ درچنین شرایطی احتمال استقبال از بیمه بدنه موتورسیکلت بسیار ضعیف است. البته فعالان این صنعت شفاف‌نبودن قوانین بیمه‌ای را دلیل اصلی استقبال پایین مردم از خدمات بیمه‌ای می‌دانند.»

صادرات موتورسیکلت‌های سرقتی

شاید برای شما هم این سوال پیش ‌بیاید که چه فرجامی در انتظار موتورسیکلت‌های سرقتی است. به گفته حجازی، بیشتر موتورسیکلت‌های سرقتی را به شهرستان‌ها و روستاها می‌فرستند. البته برخی از سارقان برای موتورسیکلت‌های دزدی، سند جعلی درست کرده و آن را در کلانشهرها می‌فروشند. جالب است بدانید برخی از موتورسیکلت‌های لوکس دزدی به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

شهروندان کدام استان بیشتر موتورسوارند؟

جالب است بدانید بیش از ۲۱‌درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران بزرگ تردد می‌کنند. تهران بزرگ با حدود ۲‌میلیون دستگاه موتورسیکلت، خراسان‌رضوی ۱.۳‌میلیون دستگاه، اصفهان ۱.۲‌میلیون دستگاه، فارس ۹۱۶‌هزار دستگاه و خوزستان با ۵۶۴‌هزار دستگاه موتورسیکلت بیشترین موتورسیکلت‌های کشور را به خود اختصاص دادند. در مقابل این استان‌ها، استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد با ۲۵‌هزار دستگاه موتورسیکلت، ایلام ۳۴‌هزار دستگاه، اردبیل ۵۰‌هزار دستگاه، چهارمحال‌وبختیاری ۶۵‌هزار دستگاه و خراسان‌جنوبی با ۸۴‌هزار دستگاه موتورسیکلت کمترین موتورسیکلت‌های کشور را در خود جای داده‌اند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا