سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا چقدر است؟

۸۶موتور سیکلت برقی پست تاکنون ۱۰.۸تن از آلودگی هوایی که باید طی ۱۰‌ماه در تهران منتشر می‌شده، کاسته‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری، سیدمحمد فخار گفت: در صورت برقی‌سازی‌ همه ناوگان موتورسیکلت بنزینی پست، این کاهش آلودگی هوا به سالانه ۲۰۴تن خواهد رسید. هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر ۱۵گرم ذرات و گازهای آلاینده تولید می‌کند. از این‌رو تنها راه حذف آلودگی هوای موتورسیکلت‌ها، جایگزینی آنها با مدل انژکتوری یا برقی است که راه دوم می‌تواند آلودگی هوای تولیدی آنها را به صفر برساند. از سویی موتورسیکلت‌های کار تردد بالایی در روز دارند و بعضا تا روزانه ۶۰کیلومتر در تهران تردد می‌کنند. به همین علت جلوگیری از تردد آنها اهمیتی صدچندان می‌یابد. بهمن سال گذشته ۸۶دستگاه موتورسیکلت برقی به شرکت پست تحویل داده شد و این نوسازی ناوگان اثری چشمگیر بر کاهش آلودگی هوای تهران داشته است. حال اگر همه ۱۳۵۰موتورسیکلت کاربراتوری پست برقی شود، اثری ۱۶برابری بر آمار فوق دارد.

اهمیت برقی‌سازی‌ ناوگان

نخستین بار اسفند ۱۳۹۸ بود که تفاهمنامه چهارجانبه میان طرف‌های دولتی و شهرداری تهران برای تولید موتورسیکلت‌های برقی شرکت پست شکل گرفت ولی این تفاهمنامه ۳سال عملی نشد تا اینکه اول بهمن سال گذشته به همت شهرداری تهران و وزارت ارتباطات، مراسم رونمایی از ۸۶دستگاه موتور برقی توزیع‌کنندگان پستی برگزار شد. هم‌اکنون از تحویل این ۸۶دستگاه ۱۰ماه گذشته و اعداد و ارقام جالبی از این نوسازی ناوگان به ‌دست آمده است.

طبق اطلاعاتی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اختیار همشهری قرار داده، در این پروژه، اعطای وام کم‌بهره، کمک بلاعوض و استفاده از کمک‌های غیرنقدی (حواله نفت) ماده ۱۲در توسعه پروژه تبدیل موتورسیکلت‌های فرسوده شاغل در حمل بار و کالا به موتورسیکلت برقی با باتری سواپ و ایستگاه شارژ با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوص در شبکه باتری سواپ در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران مورد نظر بوده است.

توجه به اینکه ناوگان شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین ناوگان‌های حمل‌ونقل بار و کالای درون‌شهری پایتخت را در اختیار دارد که بالغ بر ۱۳۵۰نامه‌رسان دارد و با استفاده از موتورسیکلت بنزینی و با متوسط پیمایش روزانه حدود ۴۰کیلومتر، حجم قابل توجهی از محموله‌های خُرد پستی را در سطح شهر جابه‌جا می‌کنند، از این‌رو طی قرارداد منعقده میان شهرداری تهران و شرکت پست، تعداد ۱۵۶دستگاه موتورسیکلت برقی به شرکت پست تحویل داده شد.

جزئیات تردد موتورسیکلت‌های برقی

براساس سامانه پایش و رصد ناوگان حمل مرسولات پستی، پیمایش ۸۶دستگاه از پُرترددترین موتورسیکلت‌های برقی ناوگان شرکت ملی پست در بازه زمانی ۱۰‌ماهه از آغاز بهره‌برداری پروژه، مجموعاً ۷۲۰هزار کیلومتر بوده است و به‌طور متوسط، هر دستگاه موتورسیکلت برقی در ۱۰ماه گذشته ۸۳۷۲کیلومتر پیمایش داشته که البته بیشترین پیمایش ثبت شده در سامانه مذکور، ۱۶هزار کیلومتر بوده است. با تبدیل هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی پست به برقی، سالانه ۱۴میلیون تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تحلیل داده‌های دریافتی از سامانه پایش ناوگان موتورسیکلت‌های پست نشان می‌دهد صرفه‌جویی بنزین حاصل از ۷۲۰هزار کیلومتر پیمایش موتورسیکلت‌های برقی شرکت ملی پست در مدت ۱۰ماه، در حدود ۲۹هزار لیتر بوده که صرفاً به ازای مصرف ۲۷مگاوات برق توسط ناوگان حاصل شده است که با درنظر گرفتن قیمت فوب بنزین خلیج‌فارس، از محل پروژه مذکور در مدت ۱۰ماه، در حدود بیش از ۲۰هزار دلار صرفه‌جویی تنها در مصرف سوخت برای کشور حاصل شده است؛ به‌عبارتی با تبدیل هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی شرکت پست به موتورسیکلت برقی سالانه ۱۴میلیون تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

مطابق روند کنونی پروژه، ظرف ۵سال، بالغ بر ۶میلیارد تومان به قیمت پایه سال۱۴۰۲در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. این در حالی است که برای تبدیل ۸۶دستگاه موتورسیکلت بنزینی ناوگان موتوری شرکت ملی پست به موتورسیکلت برقی، تنها حدود ۴میلیارد تومان وام کم‌بهره بانکی با بازپرداخت ۶۰ماهه از سوی شهرداری تهران به توزیع‌کنندگان شرکت ملی پست پرداخت شده است.

انتهای پیام/

منبع
همشهری

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا