محمدتقی زردوز: سود تنوع تولید موتورسیکلت به جیب چینی‌ها می‌رود و دود آن به چشم ایرانی‌ها

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت گفت: تنوع بیش از حد طرح‌ها در واردات و تولید موتورسیکلت باعث شده، قطعه سازان به تولید انبوه نرسند و افزایش عمق داخلی سازی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدتقی زردوز گفت: موتورسیکلتی که در ژاپن تولید شده بعد از یکسال نمونه آن در چین به تولید انبوه می‌رسد، یکسال بعد هم این مدل به ایران رسیده و حدود یکسال هم زمان می‌برد تا در کشور ما بازاریابی و عرضه شود، وقتی قطعه ساز ایرانی می‌خواهد قطعات این موتورسیکلت را بسازد در واقع عمر این مدل در دنیا به پایان رسیده و موتورسیکلت دیگری به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از قطعه سازان ما برای تولید برخی قطعات سرمایه گذاری کرده اند، اما بعد از تولید، موتورسیکلت سازان حاضر به خرید آن قطعات نبودند، چون موتورسیکلت‌های جدید تری را به خط تولید آورده اند و عرضه مدل‌های قبلی متوقف شده است.

زردوز گفت: در موتورسیکلت‌های دارای بن سازه قدیمی بیش از ۵۰ درصد قطعات داخلی سازی شده، اما در موتورسیکلت‌های جدید به دلیل اینکه تنوع واردات زیاد است و در هر نوع خاص از موتور‌های وادراتی، میزان واردات کم است، تولید قطعات توجیه اقتصادی ندارد.

وی عنوان کرد: سود تنوع تولید موتورسیکلت به جیب چینی‌ها می‌رود و دود آن به چشم مصرف کننده نهایی در ایران می‌رود چرا که مصرف کننده بعد از خرید موتورسیکلت به قطعات یدکی دسترسی ندارد.

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت گفت: صنعت قطعه سازی موتورسیکلت در سال‌های گذشته نقشه راه مشخصی نداشته است، ما حتی توان و فناوری تولید موتور (پیشرانه) را هم داریم، ما مزیت‌های رقابتی در صنعت قطعه سازی داریم، زیرا مواد اولیه نظیر پلاستیک، فولاد یا آلومینوم در ایران به وفور یافت می‌شود و انرژی ارزان هم در اختیار داریم که می‌توانیم با چینی‌ها رقابت کنیم.

انتهای پیام/

منبع
خبرگزاری صدا و سیما

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا