ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت توسط دانش‌آموزان

دادستان زرند گفت: والدین به دلیل خطرات استفاده از موتورسیکلت و جرم بودن رانندگی بدون گواهینامه،مانع استفاده فرزندان نوجوان از موتورسیکلت شوند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا یعقوبی در حاشیه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند گفت: امروزه یکی از مطالبات شهروندان برخورد با راکبان موتورسیکلت‌هایی است که قانون را رعایت نمی کنند و با بی احتیاطی و رفتار‌های خطر آفرین جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با اشاره به آمار بالای رانندگی بدون گواهینامه در زرند اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد فاقد گواهینامه را دانش آموزانی تشکیل می‌دهند که به سن قانونی اخذ گواهینامه نیز نرسیده اند، اما به شکلی عادی روزانه در شهر تردد و حتی برای مدرسه رفتن نیز از موتورسیکلت استفاده می‌کنند.

این مقام قضایی عادی انگاری صورت گرفته را دارای تبعاتی برای جامعه دانست و تصریح کرد: مشاهده تعداد بالای موتورسیکلت در مدارس که نهادی فرهنگ ساز هستند، نشانی از انجام نشدن صحیح رسالت آموزش و جامعه پذیر کردن دانش آموزان است؛ به گونه‌ای که این عمل و استفاده از موتورسیکلت برای دانش آموزان فاقد گواهینامه که مطابق قانون ممنوع و جرم محسوب می‌شود، یکی از مصداقی مهم قانون گریز کردن نسل آینده است.

وی بیان کرد: برابر قانون و مقررات موجود، اعمالی نظیر نداشتن کلاه ایمنی، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ و نداشتن یا مخدوش بودن پلاک، تخلفات و جرائمی هستند که می‌توانند منجر به توقیف موتورسیکلت شوند که این امر نیز بایستی مورد توجه والدین قرار گیرد.

یعقوبی گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان پس از تعطیلی مدارس و در مسیر منزل نیز مزاحمت‌هایی برای دختران و نوامیس به ویژه در مدارس دخترانه ایجاد می‌کنند که این موضوع و اخلال در نظم و آسایش عمومی نیز جرم انگاری شده و مرتکبین آن‌ها فارغ از سن و متناسب با عمل ارتکابی امکان پیگیری قضایی را دارند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند افزود: هدف ما ارائه هشدار و بازگو کردن قوانین به جامعه و آگاه سازی شهروندان نسبت به مقررات و پس از آن برخورد با جرائمی است که به راحتی و به صورت عادی روزانه در سطح شهر انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: گاهی عنوان می‌شود ریشه استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت را بایستی در مسائل اقتصادی و نداشتن توانایی اخذ سرویس برای رفتن به مدرسه، جست و جو کرد و گفت: باور ما بر آن است که استفاده غیرقانونی از موتورسیکلت دارای ریشه‌های فرهنگی است و بنابراین در عین برخورد بازدارنده بایستی وزن بیشتری را برای اقدامات فرهنگی در جامعه در نظر گرفت به عنوان مثال فرهنگ سازی و جایگزینی استفاده از دوچرخه به ویژه برای دانش آموزان موضوعی است که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

مدعی العموم زرند با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مسئولین ذیربط در‌شهرستان مبنی بر مجروحیت تعداد قابل توجهی نوجوان به واسطه رانندگی یا سرنشین موتورسیکلت در حوادث ترافیکی یک سال اخیر در زرند گفت: یکی از مهمترین وظیفه والدین مراقبت از فرزندان است و بنابراین با کوتاهی و اجازه دادن به نوجوانان برای استفاده از موتورسیکلت‌هایی که آسیب پذیری بالایی برای راکبین و دیگران دارند، جان و سلامت جسمی آن‌ها را به خطر نیندازیم.

پایان پیام/

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا