جزئیات واردات موتورسیکلت برقی از چین

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در پاسخ به پرسش تابناک، مبنی بر اینکه جزئیات قرارداد با چینی‌ها برای واردات خودرو چیست، توضیح داد: قرار شد طی قراردادی که با طرف چینی منعقد شد، یک‌هزار دستگاه اتوبوس دوکابینه گازسوز، یک‌هزار دستگاه یک‌کابینه ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد کشور شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تابناک، چندی پیش در راستای سفر علیرضا زاکانی، شهردار تهران و هیات همراه به چین، تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه حمل و نقل و محیط زیست بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن تعدادی خودرو و موتورسیکلت برقی وارد ایران خواهد شد.

زاکانی درباره جزئیات این قرارداد به تابناک گفت: پنج قرارداد به میزان یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار میان ایران و چین منعقد شد. بر این اساس خرید یک‌هزار دستگاه اتوبوس دوکابینه گازسوز، یک‌هزار دستگاه یک‌کابینه ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار میگیرد. اتفاقی که تحول بزرگ و اساسی در جهت کاهش آلودگی هوا به شمار می‌آید.

تولید خودروهای برقی در جهان روبه گسترش است و با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شده است. این روند به دلایل مختلفی از جمله نگرانی‌های زیست‌محیطی، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و حمایت‌های دولتی شکل گرفت. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2022، حدود 6.5 میلیون خودروی برقی در سراسر جهان فروخته شد که این رقم نسبت به سال 2021 حدود 109 درصد افزایش یافته است.

بنابران شاهد رشد چشم‌گیر بازار خودروهای برقی هستیم. کمااینکه پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی بلومبرگ، احتمالا تعداد خودروهای برقی جهان تا سال 2030 به 125 میلیون دستگاه برسد. 

پیگیری واردات خودروهای برقی به ایران قابل توجه است اما به شرط آنکه طرف مذاکره‌کننده که چین به حساب می‌آید در قبال  این قرارداد تعهد داشته باشد. بدعهدی چینی‌ها در قبال ایران مسبوق به سابقه است. از رها کردن سرمایه‌گذاری در میدان یادآوران گرفته تا قرارداد 25 ساله که هیچ آثاری از اجرای آن مشاهده نمی‌شود از جمله این بدعهدی‌ها به حساب می‌آید. بنابراین باید منتظر ماند و دید عملکرد چشم‌ بادامی‌ها در این مورد مشخص چگونه خواهد بود؟

پایان پیام/

منبع
تابناک

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا