فرار موتورسواران از معاینه فنی

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود سه میلیون خودروی فرسوده در پایتخت خواستار کاهش زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی از یک بار در سال به حداقل دو بار در سال شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سوده نجفی روز شنبه در بازدید از ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو و ستاد پلیس راهور پایتخت با اشاره به تاثیرگذاری بازدیدهای میدانی در سیاستگذاری‌های شورای شهر افزود: یکی از دغدغه‌های جدی شورای شهر، موضوع آلودگی هوا و ترافیک است که بخشی از این موضوع در حوزه فعالیت معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۶ قانون هوای پاک نیز به این مورد اشاره و وظایفی هم تعیین شده است، ادامه داد: ستاد معاینه فنی خودرو در این دوره از مدیریت شهری اقدامات قابل توجهی در راستای افزایش تعداد مراکز، شبانه‌روزی بودن برخی از مراکز، نوبت‌دهی اینترنتی و مرکز ویژه بانوان داشته که حاصل این تلاش‌ها کاهش زمان اخذ گواهی معاینه فنی و رضایت شهروندان است.

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده حدود سه میلیون خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد که طبیعتا این خودروها آلاینده بوده و مشکلات زیست محیطی به همراه دارد؛ باید زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی به حداقل دو بار در سال کاهش یابد تا از این طریق خودروهای آلاینده شناسایی و نواقص ایمنی و فنی آنها رفع شود.

آلودگی هوا عامل مرگ خاموش/ تردد پنج میلیون موتورسیکلت در تهران

نجفی با اشاره به اینکه آلودگی هوا سبب مرگ خاموش است، گفت: موتورسیکلت‌ها سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند که برابر آمار اعلام شده حدود پنج میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارد، بنابراین باید مورد معاینه فنی قرار گیرند.

به گفته وی، اینکه از بین این تعداد فقط ۴۰۰ موتورسیکلت برای معاینه فنی مراجعه داشتند، اصلا قابل پذیرش نیست و باید این موضوع با همکاری مشترک پلیس راهنمایی و رانندگی ساماندهی شود چون یکی از بهترین راه‌های ساماندهی موتورسیکلت‌ها اخذ معاینه فنی است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم معاینه فنی باید به شکلی باشد که اگر خودرویی در مراکز معاینه فنی مردود شد، مراجعه آن به مراکز خارج از تهران امکان پذیر نباشد، افزود: کیفیت و دقت و صحت معاینه فنی در شهر تهران متفاوت است، کلانشهر تهران به واسطه وضعیت بحرانی آلودگی هوا دارای مختصات خاص خود بوده و خودروهای پایتخت باید با دقت بیشتر و سختگیرانه‌تر کنترل شوند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم معاینه فنی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، خواستار مطالعات لازم در خصوص راه‌اندازی معاینه فنی به صورت پورتال شد و گفت: یکی از راه‌های کاهش ترافیک در شهر تهران توسعه حمل و نقل عمومی است که شورای شهر در این زمینه بودجه خوبی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته و اقداماتی از سوی مدیریت شهری به همین منظور در حال انجام است.

برخورد با وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی بر اساس قانون هوای پاک

نجفی با اشاره به اینکه باید وضعیت مشابه سایر کشورها در حوزه ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مطالعه و بررسی شود تا به یک الگوی مناسب برای حل معضل ترافیک رسید، یادآور شد: هوشمندسازی یکی از راه‌های کاهش جرایم راهنمایی و رانندگی است، بنابراین باید افزایش دوربین‌های راهنمایی و رانندگی در دستور کار باشد؛ یکی از مشکلات راهنمایی و رانندگی خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده است که باید نسبت به از رده خارج کردن آن اقدام کنند.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران اضافه کرد: راهنمایی و رانندگی در حوزه معاینه فنی با خودروها و موتورسیکلت‌هایی که گواهی معاینه فنی ندارد باید طبق قانون هوای پاک برخورد کند تا این خودروها سبب ایجاد آلودگی هوا در شهر نشوند.

انتهای پیام/

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا