بررسی الزامات طراحی فریم موتورسیکلـت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در این مقاله به بررسی الزامات طراحی فریم موتورسیکلت‌ پرداخته می‌شود:

انواع شاسی:

شاسی گهواره‌ای منفرد: این شاسی همانند شاسی موتورسیکلت‌­های قدیمی است و به‌­طور عمده برای موتورسیکلت­‌های Off road استفاده می­‌شود. در این شاسی موتور به یک لوله ستون فقراتی و یک لوله پایینی دو لوله گهواره‌­ای متصل گردیده است.

شاسی گهواره‌­ای دوگانه: این شاسی در موتورسیکلت­‌های ساده استفاده می‌­شود و کاربردر گسترده­‌ای ندارد. در این شاسی حمایت بیشتری از موتور نسبت به شاسی گهواره­‌ای منفرد انجام می‌­شود.

شاسی ستون فقراتی: شاسی ستون فقراتی طراحی ساده‌­ای دارد و کم کاربرد است زیرا بسیار انعطاف­پذیر است و مستحکم نیست. این شاسی از یک میله اصلی تشکیل شده که در بردارنده سیستم تعلیق عقب و جلو است. این شاسی را نمی‌توان برای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای استفاده کرد و فقط برای موتورهای Off road استفاده می­‌شود.

شاسی‌­های یک­پارچه:  این شاسی سبک است و منحصرا برای  موتورسیکلت­‌های مسابقه­‌ای استفاده  مناسب است. اما برای موتورسیکلت­‌های جاده‌­ای مناسب نیست زیرا قیمت آن بالاست. تمامی اعضای این شاسی منفرد و یکپارچه هستند و عضو جداگانه دیگری ندارد. تعمیرات شاسی یکپارچه به‌علت درسترسی محدود مشکل است و همین‌­طور ساخت آن کند و دشوار است.

شاسی شبکه‌‍‌ای: از لوله­‌های کوچکی که به یک فریم مرکزی متصل شده‌­اند تشکیل شده­‌است. شاسی شبکه‌ای در وزن و سفتی شبیه شاسی محیطی است.اما ساخت آن مشکل‌­تر است. این شاسی در مقایسه با شاسی‌­های دیگر می­‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند. در ساخت این شاسی باید به امکان دسترسی به همه قطعات در هنگام تعمیر فراهم باشد. علارغم پیچیدگی و نیازبه جوشکاری اعضای اتصال دهنده، ساخت این اسکلت نیاز به هزینه سنگینی ندارد.

شاسی امگا: این فرم‌­ها بیشتر در موتورسیکلت‌­های مسابقه‌ای استفاده می‌­شود. در این فریم رینگ‌­های هردو چرخ به شاسی متصل شده­‌اند و جنس آن از آلومینیوم و چدن است. دلیل اصلی استفاده از این فریم در موتورسیکلت‌­های مسابقه‌ای تعادل و فرمان‌پذیری خوب است.

شاسی الماسی با ساختار خرپایی: این شاسی از چندین میله کوتاه فلزی که به صورت مثلثی به یکدیگر جوش داده شده­‌اند تشکیل شده است که بالای میله فرمان را به کناره‌های سازه نگهدارنده موتور متصی می‌­کند. این ساختار مثلثی باعت سنگین­‌تر شدن موتورسیکلت و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می­‌شود. به‌علت زمان زیاد برای تولید قیمت آن زیاد است و مشکلات استفاده از فولاد مانند خوردگی در آن زیاد است.

شاسی محیطی: وزن زیادی را تحمل می‌­کند و به‌واسطه سفتی بالا و وزن کم در بسیاری از موتورسیکلت‌­ها از جمله موتورسیکلت‌­های مسابقه کاربرد دارد. در گذشته از آهن برای ساخت آن استفاده می‌­شد. اما امروزه از آلومینیوم برای کاهش بیشتر وزن استفاده می‌­شود. این فرم به فریم دوشاخه نیز معروف است. طراحی آن به‌­گونه‌ای است که این دو تیغه کوتاه‌ترین طول را داشته باشند تاصلبیت مناسبی را برای شاسی بعمل آورند.هزینه ساخت آن بالا است. اما یکی از پیشرفته‌ترین فریم‌ها است که می‌­تواند در موتورسیکلت مورد استفاده قرار بگیرد. به‌دلیل استفاده همه تولیدکنندگان موتورسیکلت از آن در آینده پیشرفته‌­تر نیز خواهد شد.

بیشتر

انواع سفتی در فریم موتورسیکلت:

 محاسبه سفتی در آزمایشگاه:

بیشتر

مقایسه وزن، ضریب ایمنی، ماکزیمم تنش و جابجایی در شاسی با سه جنس مختلف AISI 1020 و AISI 4340 و Aluminium6063

بیشتر

کاهش 27 درصدی وزن موتور سیکلت با اندکی تغییر در اجزا:

بیشتر

کاهش 55 درصدی ماکزیمم تنش با طراحی مجدد:

بیشتر

مقایسه سفتی دو فریم Tubulare و Perimeter

بیشتر

مقایسه آنالیز مودال دو فریم Tubulare و Perimeter

بیشتر

نویسنده: ایمان موسی زاده (دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو)

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا