مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

درباره برنامه توانمندسازی بانوان در رشته‌های موتورکراس و ریس

سینا کلهر در ارزیابی از عملکرد ۲ ساله دفتر امور فرهنگی معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی به ماموریت اصلی این معاونت در حوزه امور فرهنگی ورزش تحت عنوان توسعه و ترویج آیین فتوت، جوانمردی و منش پهلوانی پرداخت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: با هدف حمایت و ارتقاء فضایل و ارزش‌های اخلاقی، معنوی و فرهنگی در میان مربیان ورزش کشور این معاونت اقدام به برگزاری دوره تربیت مربی فرهنگی در ۳۱ استان کشور با حضور ۶۲۰۰ مربی ورزش کشور در سال ۱۴۰۱ کرد که پس از طی مرحله مقدماتی؛ مرحله تکمیلی این دوره به میزبانی ۵ استان کشور و با شرکت ۲۰۰۰ مربی منتخب از مرحله مقدماتی با موضوعاتی همچون اخلاق حرفه‌ای، سواد رسانه‌ای، روانشناسی ورزشی، جامعه شناسی ورزشی، مباحث اعتقادی ویژه مربیان ورزش کشور برگزار و مقرر است مرحله تخصصی آن در شهریورماه سال جاری در شهر مشهد برگزار شود.

سینا کلهر در خصوص عملکرد ۲ ساله دفتر امور فرهنگی معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با اشاره به ماموریت اصلی این معاونت در حوزه امور فرهنگی ورزش تحت عنوان توسعه و ترویج آیین فتوت، جوانمردی و منش پهلوانی گفت: رسیدگی به امور فرهنگی حوزه ورزش بخشی از فعالیت هایی است که این معاونت برنامه هایی را در این خصوص در قالب شاخص های نهادسازی مردمی، جشنواره‌های ملی، دوره‌های آموزشی، ساماندهی فضای هواداری و برگزاری مناسک و مناسبت ها طراحی و تدوین کرده است و اقداماتی را بر این اساس به مرحله اجرا درآورده است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.


وی از برگزاری جشنواره‌های ملی با هدف حمایت، توسعه و ترویج آیین فتوت و جوانمردی و منش پهلوانی در سطح جامعه ورزش کشور خبر داد و گفت: برگزاری جشنواه برترین های فرهنگ ورزش کشور با عنوان «رسم جوانمردی» در ۳۱ استان کشور با هدف شناسایی، معرفی و تجلیل از برترین های فرهنگ و اخلاق در ورزش کشور با معرفی ۱۶۸ نفر از برترین های فرهنگ ورزش شامل (ورزشکار، مربی برتر، پیشکسوت برتر، رییس هیأت برتر و ورزشکار منتخب مردمی استان) برای اولین بار در دولت سیزدهم و همچنین برگزاری ۱۱۰جشنواره ولایت ویژه دهه امامت و ولایت در ۱۱۰ شهرستان کشور از جمله اقدامات این بخش است.

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی؛ حمایت از سازماندهی قهرمانان و الگوهای ورزشی در قالب نهادهای خودجوش مردمی را با تشکیل بنیاد نیکوکاری ورزش کشور (نجوا) در موضوع نیکوکاری و امور خیریه از اقدامات موثر معاونت در راستای نهادسازی مردمی دانست و گفت: این بنیاد شامل یکصد و سی نفر از چهره های شاخص ورزش کشور است که از جمله اقدامات آن می¬توان به دیدار قهرمانان ورزشی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه، برگزاری اردوی جهادی با حضور چهره‌های شاخص ورزشی، تجهیز چندین مجموعه‌ ورزشی در مناطق آسیب‌دیده و اهدا جوایز به ورزشکاران نوجوان، توزیع اقلام معیشتی، همنوایی و همبازی شدن با نوجوانان خانواده‌های زلزله‌زده و… اشاره کرد.


وی ادامه داد: برگزاری اردوی راهیان نور با حضور قهرمانان و ورزشکاران شاخص در منطقه عملیاتی شلمچه (یادمان شهدای هویزه و طلائیه) با هدف تقویت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین ورزشکاران و قهرمانان، اعزام کاروان قهرمانان ورزشی کشور به پیاده‌روی اربعین در کشور عراق و حمایت از برپایی موکب‌های فرهنگی ورزشی در استان¬های مرزی (۱۶۴ موکب داخل کشور، ۴۶ موکب در کشور عراق، ۴۴ موکب فرهنگی، ۱۷ موکب پزشکی، ۵۴ پویش ملی، اعزام ۴۵۹۰ ورزشکار) با هدف ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) در جامعه ورزش و جوانان و تشکیل بانک اطلاعاتی ورزشکاران در راستای شناسایی قهرمانان برجسته ورزشی و الگوسازی شایسته در بین ورزشکاران و جوانان و برگزاری رویداد ملی دامان از دیگر اقداماتی است که در راستای نهادسازی مردمی صورت گرفته است.


سینا کلهر در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی تربیت مربی فرهنگی و اخلاق حرفه ای برای اولین بار در دولت سیزدهم گفت: با هدف حمایت و ارتقاء فضایل و ارزش‌های اخلاقی، معنوی و فرهنگی در میان مربیان ورزش کشور این معاونت اقدام به برگزاری دوره تربیت مربی فرهنگی در ۳۱ استان کشور با حضور ۶۲۰۰ مربی ورزش کشور در سال ۱۴۰۱ نمود که پس از طی مرحله مقدماتی؛ مرحله تکمیلی این دوره به میزبانی ۵ استان کشور و با شرکت ۲۰۰۰ مربی منتخب از مرحله مقدماتی با موضوعاتی همچون اخلاق حرفه ای، سواد رسانه ای، روانشناسی ورزشی، جامعه شناسی ورزشی، مباحث اعتقادی ویژه مربیان ورزش کشور برگزار و مقرر است مرحله تخصصی آن در شهریورماه سال جاری در شهر مشهد برگزار شود.


وی با توجه به در پیش روی بودن بازی های آسیایی هانگژو از تدوین پیش نویس منشور اخلاق حرفه‌ای خبر داد و گفت: در راستای مأموریت ها و اهداف معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی به عنوان متولی اصلی فرهنگ کشور و با هدف ترویج فرهنگ فتوت، منش پهلوانی و اخلاق حرفه ای در میان جامعه کشور و بویژه حضور ورزشکاران در رویدادهای برون مرزی به عنوان نمایندگان فرهنگ کشور، این معاونت اقدام به تدوین “منشور اخلاق حرفه ای در رویدادهای ملی و بین المللی”و تبیین مصادیق اخلاق حرفه ای در حوزه فرهنگ کشور برای حضور جامعه ورزش در رویدادهای برون مرزی کرده است که در مرحله بررسی نهایی است.


معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: برگزاری دوره آموزشی اخلاق حرفه¬ای ویژه ورزشکاران، مربیان و سرپرستان تیم های ملی اعزامی به مسابقات برون مرزی به عنوان سفیران فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در عرصه های بین المللی از دیگر برنامه های کلان این معاونت است که با هدف ارتقاء دانش، آگاهی و صیانت اخلاقی قهرمانان صورت گرفت. در این خصوص می توان به برگزاری ۵ دوره اخلاق حرفه ای در فدراسیون های ورزشی با حضور مربیان فرهنگی به ویژه ورزشکاران و قهرمانان قبل از اعزام به مسابقات برون مرزی، دوره اخلاق حرفه‌ای ۲روزه برای ۷۵ نفر از سرمشوقین فوتبال، برگزاری نشست هم‌اندیشی و برنامه ریزی درخصوص مسائل فرهنگی بازی‌های آسیایی هانگژو چین با حضور روسای فدراسیون های ورزشی و تیم های حاضر در مسابقات نوروزگاه شامل تیم‌های فوتسال بانوان، کبدی، دوومیدانی، سوارکاری، کاراته و جودو اشاره کرد.


سینا کلهر با تاکید بر ضرورت ساماندهی فرهنگی هواداران در رویدادهای ورزشی به عنوان یکی دیگر از اولویت های معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی، به تشکیل انجمن هواداری اشاره کرد و از دیگر اقدامات این حوزه را تدوین برنامه ارتقاء فرهنگی هواداران، اجرای پیوست فرهنگی ورود بانوان به ورزشگاه ها، برگزاری دوره آموزشی و آگاهی-بخشی ویژه سرمشوقین لیگ برتر و سرمشوقین فوتبال در جام جهانی قطر، جلسات هم‌اندیشی با مدیران و معاونین فرهنگی باشگاه‌ها، برگزاری جلسات ستاد بهبود وضعیت هواداری، برگزاری نشست با روسا و دبیران فدراسیون های حاضر در بازی های آسیایی هانگژو چین، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات فرهنگی در رویدادهای ورزشی فوتبال به عنوان رشته ورزشی پرمخاطب و گسترده بودن جامعه هوادار آن و تدوین طرح جشنواره داستان و فیلم کوتاه ورزش و هواداری با عنوان «سکو» در راستای ساماندهی فرهنگی مجموعه های ورزشی عنوان کرد.


وی همچنین در ادامه به اقدامات موثر در برگزاری مناسک و گرامیداشت مناسبت ها یاد کرد و اذعان داشت: برنامه ریزی، ابلاغ بخشنامه، تدوین دستورالعمل و تشکیل ستادهای ویژه در برنامه های مناسبتی از اهم برنامه های این بخش است که در مناسبت هایی همچون دهه مبارک فجر، هفته پهلوانی، سالروز آزادسازی خرمشهر، سالگرد ارتحال امام راحل(ره)، دهه کرامت، دهه امامت و ولایت، روز قدس، سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، برنامه تکریم مادران و همسران شهدا و برپایی غرفه جامعه ورزش و جوانان در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با هدف الگوسازی در حوزه ورزش و جوانان و ترویج فرهنگ قرآنی همزمان با ماه مبارک رمضان و برپایی غرفه جامعه ورزش در حرم امام خمینی(ره) در سالگرد ارتحال و برنامه های زیادی در ادارات کل ورزش و جوانان استان ها فدراسیون های ورزشی در این زمینه انجام شده است.


معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در آخر بازنگری، تصویب و ابلاغ دستورالعمل نحوه فعالیت کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی فدراسیون ها و انجمن‌های مستقل ورزشی با هدف توسعه و تعمیم ارزش های فرهنگ اسلامی در سطح جامعه از طریق ورزش را از اقدامات برجسته این معاونت در دولت سیزدهم دانست.

ناظمی: توانمندسازی بانوان در رشته‌های موتورکراس و ریس در دو سال گذشته در دستور کار فدراسیون قرار گرفت

رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری گفت: خوشبختانه ما طی این مدت (سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱) ۸۰ دوره آموزشی ویژه بانوان و آقایان، در سال ۱۴۰۰ با وجود فراگیری ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی ۲۶ رویداد و در سال ۱۴۰۱ با برگزاری ۴۶ رویداد و حضور ۱۴۰۰ ورزشکار حرفه ای از سراسر کشور، مسابقه و رویداد در رشته‌ها و استان‌های مختلف، مسابقات ویژه جانبازان و معلولین و مسابقات با نام مقدس شهدا را برگزار کردیم.

مازیار ناظمی، رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این فدراسیون از آغاز دولت سیزدهم گفت: ما در این ۲سال تلاش کردیم در فدراسیون علاوه بر برگزاری مسابقات در حوزه‌های فرهنگی، بین‌الملل، عمرانی و علی‌الخصوص آموزش رشد و پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود: ساماندهی بخش آموزش فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی با توجه گستره فعالیت و علاقه‌مندی جوانان به این رشته از ابتدا مورد توجه ما بوده است. با افتتاح آکادمی ملی موتورسواری و اتومبیلرانی، تمرکز بیشتری در این بخش داشتیم و در استان‌های سراسر کشور بحث آموزش را توسعه دادیم. بالغ بر ۲۰۰۰ نفر ظرف دو سال اخیر توسط فدراسیون آموزش دیده اند و این نقص در فدراسیون برطرف شده است.

رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی خاطرنشان کرد: سیتمی کردن مسابقات با ایجاد سامانه ملی فدراسیون یکی دیگر از اقدامات مهم در فدراسیون بود که با این اقدام بانک اطلاعاتی دقیقی از مشخصات ورزشکاران در اختیار فدراسیون است. در حوزه زیرساخت نیز اولین مجموعه و پیست ماشین‌های رادیو کنترلی (RC) مخصوص این رشته ساخته شد. همچنین با مشارکت شهرداری تهران، به مساحت ۵۸۰۰ متر مربع پارک سرویس های پیست اتومبیلرانی اضافه کردیم و در واقع به فضاهای بهره برداری اضافه شد.

ناظمی افزود: حضور چهره‌های جوان و با انگیزه‌تر در هیات استانی یکی دیگر از اتفاقات خوب در این دوره بود، در بخش نشاط اجتماعی، فدراسیون با برگزاری رودیدادهای همگانی و همایش‌های مختلف سعی در فراگیری این رشته و جذب جوانان به محیط های ایمن و ورزشی کرده است.

وی افزود: خوشبختانه ما طی این مدت (سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱) ۸۰ دوره آموزشی ویژه بانوان و آقایان، در سال ۱۴۰۰ با وجود فراگیری ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی ۲۶ رویداد و در سال ۱۴۰۱ با برگزاری ۴۶ رویداد و حضور ۱۴۰۰ ورزشکار حرفه ای از سراسر کشور، مسابقه و رویداد در رشته‌ها و استان‌های مختلف، مسابقات ویژه جانبازان و معلولین و مسابقات با نام مقدس شهدا را برگزار کردیم.

در ادامه ناظمی به کسب ۲ کرسی بین المللی و عضویت در کمیسیون های فدراسیون جهانی موتورسواری اشاره کرد و گفت: همچنین از آغاز دولت سیزدهم، ۳ ورزشکار در رشته‌های حرکات نمایشی و موتورکراس و دومین بانوی ایرانی به مسابقات جهانی موتورکراس اعزام شدند. ارتباط خوبی با رئیس فدراسیون جهانی داریم و آموزش های ایران در بخش مهارت ها مورد توجه ایشان قرار گرفت و گواهی نامه و تایید نامه آموزشی را به آکادمی اهدا کردند.

رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ادامه داد: در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نیز دوره آموزشی با حضور مدرسین بین‌المللی از فدراسیون جهانی برگزار شد که اتفاق با شکوهی بود.

وی افزود: توانمندسازی بانوان در رشته‌های موتورکراس و ریس با حمایت هیات‌های استانی دختران با استعداد باعث شده ورزشکاران این رشته امیدوارتر از قبل موتورسواری را دنبال کنند.

رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری خاطرنشان کرد: ایجاد سیستم روشنایی پیست مجموعه ورزشی آزادی، نوسازی بخش های مختلف پیست های ریس و کراس، تعویض سقف و صندلی‌های جایگاه تماشاگران پیست اتومبیلرانی، از مهمترین اقدامات صورت گرفته در بخش عمرانی این فدراسیون بود، که بخش اصلی این اقدامات پس از ۲۰ سال صورت گرفت.

انتهای پیام

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا