مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس اتاق بازرگانی کشور چین: قصد ما از حضور در ایران بازدید از سازمان‌های دولتی و کارخانه‌های تولید موتورسیکلت است!

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین با حضور اعضای انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، تجارت و سرمایه گذاری چین ایران و اتاق بازرگانی چین در صنعت موتورسیکلت برگزار شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرفوری، «ژانگ دو هان بو» رئیس اتاق بازرگانی کشور چین یکی از سخنرانان این همایش بود که در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی بابت حضور دوباره خود بعد از ده سال در ایران خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی موتورسیکلت چین تنها اتاق بازرگانی کشور چین در این حوزه است که 300 عضو دارد و ما در جلسه امروز با حضور 32 نفر از نمایندگان کارخانجات مشهور شامل تولیدکنندگان باطری، کمک فنرها و تولیدکنندگان قطعات حضور پیدا کردیم و قصد ما از حضور در ایران بازید از سازمان‌های دولتی و کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در ایران و ارزیابی بازار فروش است تا بتوانیم درک جامعی از شرایط به‌دست آوردیم.


بیشتر بخوانید:


در این دورهمی صنعتی که فعالان و  صنعت گران حوزه تولید موتور سیکلت ایرانی و چینی در آن شرکت داشتتند زمینه های تعامل هر چه بیشتر در این عرصه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن خیرمقدم به مسولان ارگان های دولتی و تولیدکنندگان عضو این انجمن و فعالان  چینی عرصه تولید موتورسیکلت  ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست  گام مهمی در جهت ارتقای روابط پکن و تهران در حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی باشد.

وی با اشاره به هماهنگی موجود بین تولید کنندگان، وزارت صمت و سازمان محیط زیست برای نزدیک شدن صنعت تولید موتور سیکلت به استانداردهای جهانی و محیط زیستی گفت: جلسه امروز می تواند گام مهمی برای تفاهم بیشتر با پکن برای انتقال تکنولوزی از چین به ایران و بومی سازی تولید قطعات موتور سیکلت باشد.

وی با اشاره به تاریخ مناسبات طولانی دو کشور ایران و چین تصریح کرد: روابط دو کشور از آزمون های پر فراز و نشیب بین المللی موفق بیرون آمدند. 

جلیل مجاهد رئیس هیات مدیره انجمن موتور سیکلت ایران به عنوان سخنران بعدی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

وی با اشاره به تاریخ هزار ساله روابط دو کشور تمدن ساز ایران و چین تاکید کرد: نتیجه این تعامل مشترک همکاری این دو کشور در اوج تحریم ها ظالمه است و همین مساله باعث شده که چین امروز بزرگترین شریک تجاری ایران شود.

مجاهد با بیان اینکه ایران کشوری ثروتمند است گفت: این بنیه اقتصادی می تواند برای صنعتگران چینی مفید باشد و از طرفی ایران به عنوان بزرگترین بازار کالاهای واسطه در خاورمیانه است و با توجه به وجود این بازار 300 میلیونی کشورهای همسایه می توان از این فرصت مناسب برای گسترش همکاری های دو جانبه بهره جست.

وی از هیات چینی خواست تا در حوزه بومی سازی بخشی از قطعات موتور سیکلت در ایران مشارکت کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن موتور سیکلت ایران با بیان اینکه نیروی انسانی، مواد اولیه و انرژی در ایران ارزان است گفت: برای چنین استفاده از این بازار بزرچ برای انتقال دانش و تکنولوژی سودآوری بالایی خواهد داشت.

سخنران بعدی این مراسم ریک واتگ نماینده سازمان سی تی آی تی (ctit) بود.

وی تاکید کرد این سازمان از هیچ تلاشی برای معرفی بازار سرمایه گذاری ایران به چین دریغ نکرده است و همواره در حال تشویق شرکت های چینی بیشتری برای سرمایه گذاری در ایران است.

مجید رضایی نایب رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در ادامه این مراسم اظهار کرد: انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در سال ۱۳۸۲ با هدف ساماندهی تولید و ایجاد وحدت رویه در امر تولید، تجارت ، خدمات، حمایت از مصرف‌کننده، تامین حقوق و منافع مشترک تمامی تولیدکنندگان، همکاری با مراکز ذی ربط، پشتیبانی مهندسی، فراهم‌سازی بستر استاندارهای کیفی ایمنی ، برگزاری رویدادهای تخصصی و رشد و ارتقا این صنعت تاسیس شد.

وی با بیان اینکه  تعداد واحدهای تولیدی طی ۱۲ سال اخیر سیر نزولی داشته  خاطرنشان کرد از ۹۰ واحد تولیدی در سال ۱۳۹۱ به ۴۶ واحد تولید در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است. تعداد تولید موتورسیکلت در ۱۰ سال اخیر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه و دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است که خوشبختانه طی ۴ سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته است و پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری به ۶۵۰ هزار دستگاه افزایش یابد.

نایب رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: اشتغالزایی صنعت موتورسیکلت ایران 16 هزار نفر به طور مستقیم و 50 هزار نفر به طور غیرمستقیم و تمامی شرکت‌های از بخش خصوصی می‌باشند. پرداخت ۹۵ درصدی یارانه سوخت توسط دولت، کیفیت سوخت تولیدی پالایشگاه، میزان آلایندگی کلانشهرها، عدم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و… باعث شده است تا نقش حیاتی موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل کشور پررنگ‌تر از نقش آن در سایر کشورهای جهان گردد و جایگزینی موتورسیکلت با خودروهای تک و دو سرنشین نه تنها به عنوان استراتژی انجمن بلکه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای ایرانیان مبدل گردد.

رضایی با بیان اینکه با ورود هر دستگاه موتورسیکلت به خیابان‌های شهرها یک دستگاه خودروی ۲ هزار سی سی از کف خیابان کلانشهرها خارج می‌شود  تصرح کرد: با این اتفاق  نه تنها مصرف سوخت ۱۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ۳ لیتر کاهش می‌یابد، بلکه معضلات ترافیک، جای پارک خودرو، ارزبری، هزینه‌های تامین و نگهداری خودرو، استرس‌های روانی و بیماری‌های تنفسی نیز به شدت کاهش می‌یابد.

نایب رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در ادامه این مراسم بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده انجمن صنعت موتورسیکلت‌ ایران از یک دهه قبل تولید محصولات متنوع به ویژه محصولات اسکوتر، تولید محصولات با کیفیت با ایمنی استانداردهای روز اروپا، تحویل و تحول در نظام توزیع و شرایط سهل و آسان پرداخت، موفق شدیم تا شاهد این تحول و تغییر نگرش جامعه به موتورسیکلت و موتورسیکلت سواری باشیم و شاهد هستیم امروزه هموطنان ما قادر خواهند که دارنده همان محصولاتی باشند که در کف آسفالت‌های اروپا، استرالیا و ژاپن شاهد آن هستیم.

مجید رضایی نایب رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان گفت: چشم‌انداز ۵ ساله صنعت موتورسیکلت، بومی‌سازی، تقویت سازندگان قطعات داخلی، کاهش وابستگی ارزی، انتقال  تکنولوژی و بهبود روند کیفیت و استاندارد می‌باشد.

مهدی دهقان آزاد نماینده سازمان ملی استاندارد هم در این جلسه با بیان اینکه ما در سازمان استانداردهای جدید صنعت موتور سیکلت را اجرایی می کنیم اظهار کرد: امروز موضوع تولید محصول مثل گذشته نیست و اگر در گذشته براساس یک رویه مشخص محصولی انتخاب و خریداری می شد و فرایندی را طی می کرد تا به بازار ایران برسد در حال حاضر باید توجه داشته باشیم که استانداردها باید مورد توجه جدی قرار گیرد و از این پس نظارت بر بازار، ارزیابی تامین کنندگان قطعات و اشراف بر زنجیره تولد جزو وظایف واحدهای تولید است.

در بخش بعدی این مراسم رئیس اتاق بازرگانی چنین به معرفی کلی صنعت موتور سیکلت در چین پرداخت و با تاکید بر اینکه ایران جزو شرکای مهم تجاری چین بشمار می رود  ابزار امیدواری کرد که روند تعاملات میان پکن و تهران روند رو به رشدی را پیدا کند.

کیهان پور نماینده سازمان محیط زیست دیگر سخنران این همایش بود. 

وی با بیان اینکه سیاست ملی سازمان، کاهش مصرف سوخت های فسیلی است خاطرنشان کرد: با توجه به تردد 10 میلیونی موتور سیکلت در ایران و سهم بالایی از افزایش آلاینده ها را به خود اختصاص می دهند باید اقدامات قانونی را برای ایمن سازی و نوسازی صنعت موتور سیکلت در دستور کار قرار دهیم.

کیهان پور دو اقدام مهم سازمان در سال اخیر را تدوین دو استاندارد کاتالیست و نیازمندی های  وسیله نقیله دو چرخ و سه چرخ عنوان کرد و گفت: باید تلاش کرد تا استاندارد آلاینده صنعت موتور سیکلت به استاندارد یورو پنج ارتقا پیدا کند.

مهدی انگورج دیگر نماینده سازمان ملی استاندارد یکی دیگر از سخنرانان بود که به موضوع حجم بالای تصادفات راکبان موتور سیکلت طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: ضمن توجه نسبت به رعایت مقررات و همچنین افزایش ایمنی جاده ها باید به این نکته هم تاکید کنیم که در اتاق های فکر مرکز استاندارد و با هم اندیشی با انجمن صنعت موتور سیکلت ایران و همچنین چهره های دانشگاهی به موضوع ایمنی این وسیله نقلیه، کاهش آلاینده ها و مصرف سوخت توجه بیشتری شود و البته بخشی از آنها هم مربوط به برندهای چینی است و برغم اینکه ما در صنعت موتور سیکلت از استانداردهای بین المللی و ژاپنی عمدتا استفاده می کردیم اما بنا داریم براساس درخواست انجمن صنعت موتور سیکلت مبحث انطباق این استانداردها را با استاندارهای کشور چین در دستور کار خود قرار دهیم.  

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر فوری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا