مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرهنگ مجید باقری: ۳۵ درصد جان باختگان حوادث رانندگی درون شهری زنجان مربوط به موتورسواران است

 رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: ۳۵ درصد جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی درون شهری زنجان طی چهار ماهه نخست امسال مربوط به راکبان و ترک نشینان موتورسیکلت‌ها بوده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ مجید باقری افزود: طی این مدت ۱۹ نفر در مسیرهای درون شهری استان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد پنج نفر مربوط به موتور سیکلت سواران است.

وی اظهار داشت: گران بودن قیمت وسایل نقلیه، قطعات و استهلاک بالای آنها موجب روی آوردن هرچه بیشتر مردم به استفاده از وسایل نقلیه ارزان قیمت با مصرف سوخت پایین به خصوص در فصل گرما شده که موتور سیکلت یکی از این وسایل نقلیه است و استفاده از آن روز به روز افزایش می یابد.

سرهنگ باقری فروش اقساطی و سهولت تردد در ترافیک بالای شهری را دیگر عامل استقبال شهروندان از موتور سیکلت بیان و خاطرنشان کرد: موتور سیکلت سواران معمولا مرتکب تخلفاتی می شوند که جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

وی عدم استفاده از کلاه ایمنی، نداشتن گواهینامه، تردد با سرعت بالا و در مکان های غیرمجاز و خلاف جهت و ورود به پیاده روها و پارک ها را از جمله این تخلفات بیان کرد و یادآورشد: بیشترین علت حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران، عدم توجه به جلو و رعایت نکردن حق تقدم است.

سرهنگ باقری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هر شخصی که قصد رانندگی با هر وسیله نقلیه را دارد باید متناسب با آن وسیله، گواهی نامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه موتورسواری ایمن و بی خطر نیازمند فرهنگ سازی و دخالت و نظارت مستقیم خانواده ها و آموزش در مدارس است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه نیز می تواند مصداق داشته باشد و می توان حتی از منابر مساجد نیز برای این امر مهم که با جان انسان ها سروکار دارد، بهره گرفت.

سرهنگ باقری به اجرای طرح ” موتوریار” در استان اشاره کرد و افزود: در این طرح، وسیله نقلیه موتورسیکلت سواران متخلف در برخی مناطق و تقاطع ها از سوی پلیس به طور ساعتی توقیف و تذکر و آموزش های لازم به راکب داده می شود.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ دستگاه موتور سیکلت در زنجان شماره گذاری شده و به جمع این وسایل نقلیه در خیابان ها اضافه می شود، اضافه کرد: در حالیکه سن دریافت گواهینامه ۱۸ سال تمام است در زمان حاضر سن موتور سواران در سطح شهر به کمتر از ۱۲ سال رسیده است.

سرهنگ باقری نقش خانواده ها را در کنترل و نظارت نوجوانان و جوانان و جلوگیری از تخلفات آنها بسیار موثر دانست و افزود: پلیس به تنهایی متولی این امر نیست و باید از سوی خانواده ها، دستگاهها و ارگان های ذی ربط یاری شود.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان با اشاره به مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت سواری اظهار داشت: شخص متقاضی باید ۱۸ سال تمام داشته باشد و در یکی از آموزشگاههای مجاز ثبت نام کرده و با اصول، چارچوب و شیوه های صحیح رانندگی با موتور سیکلت آشنا شود، حضور در کلاس آیین نامه اختیاری است اما متقاضی باید در کلاس های عملی زیرنظر مربی آموزش ببیند پس از تایید، در آزمون آیین نامه و سپس آزمون عملی نیز قبول شود.

وی به موتور سیکلت سواران توصیه کرد: هنگام موتور سواری با رعایت تمام قوانین و اصول مربوطه از کلاه ایمنی و مسیرهای مجاز استفاده کنند، در پیاده روها و خلاف جهت رانندگی نکنند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا