مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی نمایشگاه بین‌المللی سفر و ماجراجویی از دیدگاه فعالان حوزه موتورسیکلت‌های مسافرتی

تابستان امسال مرکز نمایشگاه‌های بین المللی مجتمع تجاری ایران‌مال در ششمین نمایشگاه بین‌المللی سفر، اکوتوریسم، ماجراجویی و آفرودکمپینگ و اتوکمپینگ پذیرای متخصصان، فعالین و علاقمندان حوزه سفر و ماجراجویی بود و هیاهو و هیجانی زندگی بخش را در میان این افراد ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار موتورسکلت نیوز، با توجه به ازدیاد جمعیت و شلوغی شهر‌های بزرگ و افزایش خوردوها که منتج به ایجاد ترافیک‌های سنگین شده و تردد را با مشکل مواجه کرده است، هر ساله به تعداد علاقمندان و مصرف‌کنندگان موتور سیکلت اضافه می‌شود و در هیمن میان کاربردهای مختلف موتورسیکلت مانند سفر، ماجراجویی و … نیز در بین مردم رو به افزایش است.

با توجه به موضوع فوق در نمایشگاه مذکور حاضر شدیم تا نظرات متخصصان، تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت‌های مسافرتی و لوازم جانبی این نوع وسایط نقلیه را به سمع و نظر شما مخاطبان عزیز برسانیم. در همین راستا با آقای سامان شریفی سرپرست موتورهای ادونچر فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی و موسس گروه موتوتورینگ و آقای بابک خادمی از تولیدکنندگان این صنعت با برند رِک و شریک موسس گروه موتوریگ و آقای یونس نبئی مدیریت گروه استار سیکلت از واردکنندگان لوازم جانبی و حاضر در این نمایشگاه گفتگویی انجام دادیم که به شرح زیر تقدیم شما مخاطبان عزیز می‌گردد.

موتورسیکلت نیوز:  ضمن معرفی خودتان لطفا در خصوص سابقه فعالیت‌تان در این حوزه توضیحاتی را ارائه بفرمایید؟

آقای سامان شریفی: بنده سامان شریفی  و سرپرست موتورهای ادونچر در خدمت شما هستم. من تقریبا حدود 4 سال است که حکم سرپرستی را اخذ نموده و در این زمینه در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی از جمله ترویج سفر با موتورسیکلت هستم و در این دوره آموزش‌های مختلفی برای علاقمندان برگزار کرده‌ام مخصوصا آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های فنی در راستای سرویس و نگهداری موتورها در هنگام سفر.

موتورسیکلت نیوز: لطفا می‌فرمایید از چه سالی شما و تیم شما در کشور فعالیت‌هایی در زمینه سفر با موتورهای ادونچر و سفرهای ماجراجویانه را شروع کردید؟

آقای سامان شریفی: از سال 1397 این سبک از سفر شروع شد و به این دلیل بود که در آن سال شرکت کویر موتور برای اولین با موتوهای ادونچر و این نوع از موتورسیکلت‌ها را وارد کشور نمود و با ورود موتورهای شرکت کاوازاکی مدل ورسیس به ایران این بازی شروع شد. هر چند که از قبل هم کم و بیش مردم با موتورهای معمولی سفر می‌کردند ولی در حال حاضر تعداد اعضای فقط گروه ما به حدود 2000 نفر موتورسوار رسیده است که با موتورهایشان به سفر می‌روند.

موتورسیکلت نیوز: آیا سال گذشته هم شما در نمایشگاه سفر، ماجراجویی و کمپینگ شرکت داشتید؟ و استقبال مردم از نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته چگونه بوده است؟

آقای سامان شریفی: بله در نمایشگاه سال گذشته هم شرکت داشتیم، و واقعا عرض می‌کنم که تابحال هیچ نمایشگاهی در این زمینه ندیده بودم که اینقدر بی‌نظیر باشد و مردم به مقدار زیادی استقبال کنند، این نمایشگاه هم از نظر طراحی غرفه‌ها و تامین نور بسیار خوب و مناسب بود و جالب اینکه نظم بسیار خوبی در مدیریت اینجا وجود دارد.

موتورسیکلت نیوز: با توجه به استانداردهایی که در کشورمان داریم، لطفا در خصوص انواع موتورسیکلت و بهترین موتورهایی که امکان استفاده دارند و لوازم جانبی و وسایل مربوطه توضیحاتی را بفرمایید.

آقای سامان شریفی: موتورسیکلت‌هایی که ما استفاده می‌کنیم نهایتاً دارای موتور با حجم 250 سی سی می‌باشند و موتورسیکلت‌ها با حجم موتور بالاتر در کشور ممنوعیت تردد دارند و توسط نیروی انتظامی پلاک ملی و تردد به ایشان تعلق نمی‌گیرد. ما در کشور دو مدل موتور مخصوص مسافرت داریم که یکی ادونچر و دیگری تورینگ هستند. البته سبک‌ها و انواع مختلفی از موتور موجود است که می توانم از آنجمله به موتورهای کراس، اِندرو و تریال اشاره کنم که البته ربطی به موتورهای مسافرتی ندارند.

موتورسیکلت نیوز: چه کمبود های برای این سبک سفر و در واقع که به نوعی مدلی از روش‌های زندگی است در ایران احساس می‌شود؟

آقای سامان شریفی: این سبک چون خیلی جدید است مدل‌های این سبک را برخی از شرکت‌های وارد کننده و سازنده موتورسیکلت در کشور مانند نیکران موتور، کویر موتور و نیرو موتور وارد کرده‌اند، که متاسفانه این شرکت‌ها فقط موتورها را وارد کرده ولی در لوازم‌های مربوطه مخصوصا لواز مصرفی مثل لنت ترمز، لاستیک، فیلتر و … به شدت با کمبود مواجه هستیم و به نظر من باید وارد کننده‌های جدیدی به این حوزه ورود کنند و قطعات موتورهای فروخته شده را تامین کنند.

موتور سیکلت نیوز: با توجه به تورم بازارهای جهانی و افزایش قیمت‌ها در سراسر دنیا و در کشورمان، افزایش قیمت‌ها در این صنعت نسبت به سال قبل به چه اندازه بوده؟ و آیا مردم توان خرید و تهیه لوازمات را دارند و یا تهیه این لوازمات از عهده مردم خارج است؟

آقای سامان شریفی: در حال حاضر وارد پنج سالگی این سبک از سفر و ورود این نوع موتور بصورت همگانی در کشور شده ایم. من در سال 1397 موتور خودم را که از نوع کاوازاکی مدل ورسیس هست را به قیمت 50 میلیون تومان خریداری کرده‌ام که امروز در بازار به قیمت 500 میلیون تومان ثبت نام آن انجام می‌شود که در واقع سالانه مبلغ 100 میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است.

موتورسیکلت نیوز: در مورد افزایش هزینه و قیمت‌های لوازم جانبی و لوازم ایمنی که از ملزومات واجب در سفرها می‌باشد هم توضیحاتی را بفرمایید.

آقای سامان شریفی: همانطور که قیمت موتورها با افزایش 10 برابری مواجه شده است قیمت همه لوازم نیز به همین مقدار افزایش یافته بطور مثال کلاه‌کاسکت ایمنی که بنده در سال 1397 به قیمت 2 میلیون و پانصد هزار تومان تهیه کرده‌ام امروز باید مبلغ 25 میلیون تومان برای خرید و تهیه آن پول پرداخت کنم.

موتورسیکلت نیوز: آیا در حوزه قطعات و لوازم جانی و ایمنی تولیدکنندگان داخلی فعال هستند؟ و اگر تولیدات داخلی داریم کیفیت آنها در مقابل تولیدات خارجی به چه اندازه بوده و آیا در این مدل پنج سال شاهد رشد تولیدات داخلی بوده ایم؟

آقای سامان شرفی: در واقع ما تولیدات داخلی در خصوص لوازم و قطعات انواع موتورسیکلت‌های مسافرتی نداریم ولی در راستای تولید لوازم جانبی مثل باکس ها، گارد محافظ و قطعات آفرود و … برخی از افراد بصورت شخصی و خیلی محدود و معدود در حال تولید این لوازم هستند.

موتورسیکلت نیوز: با توجه به اینکه حفظ سلامتی از واجبات موتورسواری می‌باشد و افرادی که با موتور سفر می‌کنند قصد دارند که از سفرشان لذت ببرند، آیا ایمنی موتورسواران ادونچر داخل کشور در حد استانداردهای جهانی هست یا نه؟

آقای سامان شریفی: صدرصد ایمنی از واجبات است ولی در ایران مانند کشورهای دیگر همه انواع لوازمات ایمنی در دسترس نیست، البته برخی از شرکت‌ها لوازمات اولیه را وارد کرده‌اند ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم کلاه‌کاسکت ایمنی و لباس محافظ‌دار موتور سواری و … جزء کالاهای لوکس محسوب می‌شود و به واردکنندگان اجازه واردات بصورت عمده و کلان داده نمی‌شود. و به شدت در این زمینه بازارمان ضعیف عمل کرده است بطور مثال بصورت محدود لباس‌های فروش نرفته و استوک از کشورهایی مانند پاکستان وارد کشور می‌شوند که فاقد استاندارهای جهانی می‌باشند و از کیفیت‌های پایینی برخوردار هستند و در مواردی حتی تاریخ مصرف‌شان هم تمام شده است و با کوچکترین سانحه عدم کارایی آن لوازم ایمنی مشخص می‌شود و در ضمن متاسفانه همین لباس‌های بی‌کیفیت در بازارهای ایران با قیمت‌های گزاف بفروش می‌رسند.

موتورسیکلت نیوز: تا جایی که ما اطلاع داریم در خصوص سفر با موتورسیکلت و سفرهای ماجراجویانه در کشور گروه‌ها و تیم‌هایی تشکیل شده‌اند مانند گروه موتوتورینگ که شما موسس آن هستید، آیا این گروه‌ها به غیر از موضوع سفر به موضوعات آموزشی و بالابردن دانش و آگاهی افراد در خصوص سفر و موارد مربوط به سفر مانند ایمنی فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

آقای سامان شریفی: دقیقاً هدف ما از راه‌اندازی گروه موتوتورینگ ایران در راستای بالابردن تبادل اطلاعات و تجربیات و سطح آموزشی افراد بوده است. در همین زمینه کلاس‌هایی برگزار کرده‌ایم که بتوانیم مهار‌ت‌های راندن، سفر، فنی، سرویس و نگهداری و ایمنی افراد را افزایش دهیم و تا بحال هم کسی در این زمینه اقدام نکرده بود. و در ضمن همایش‌هایی برگزار کردیم که افراد بیشتر با هم آشنا شده و بتوانند تبادل تجریه و اطلاعات داشته باشند.

موتورسیکلت نیوز: با توجه به بازدید ما از نمایشگاه و حضور کم فعالین حوزه موتورسیکلت چرا نمایشگاه امسال با استقبال کمتری از سوی تولیدکنندگان، وارد کنندگاه و فروشندگان در زمینه موتورسیکلت‌های مسافرتی و لوازم جانبی و ایمنی مواجه شده؟

آقای سامان شریفی: این موضوع می‌بایست مورد حمایت برگزارکنندگان نمایشگاه قرار می‌گرفت و انتظار می‌رفت که حداقل غرفه‌ای را در اختیار من و امثال من که با تجربه در این حوزه از سفر هستیم قرار می‌دادند تا بتوانیم تجربیات‌مان را با مردم به اشتراک بگذاریم و فرهنگ این نوع سفر را ترویج کنیم و ایشان را جذب این سبک از سفر نمایید چون ما که محصولی برای فروش و ارائه نداریم به غیر از تجربیات‌ و مهارت‌مان که می‌بایست در این نمایشکاه بصورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان عزیز قرار دهیم که البته من در غرفه خودم که هزینه کرده‌ام همین کار را بصورت رایگان انجام داده‌ام. و البته در خصوص واردکنندگان حتما دلایلی مانند هزینه، احتمال بازخورد کم و … برای خودشان دارند که شرکت نکرده‌اند ولی با این‌حال این نمایشگاه بازخورد خوبی داشت و اگر کسانی شرکت نکرده اند قطعا خودشان ضرر کرده و موقعیت‌های خوبی را از دست داده اند.

موتورسیکلت نیوز: در نهایت چه پیشنهاد و توصیه‌ای برای مردم و موتورسواران در این زمینه و افرادی که سفر می‌کنند و به دل طبیعت می روند دارید؟

آقای سامان شریفی: در موتورسواری از نظر استاندارد جهانی FIM اولین چیزی که هر موتورسوار می‌بایست رعایت کند حفظ ایمنی خودش است، ایمنی در موتورسواری، ایمنی در لوازم، ایمنی در لباس و در نهایت آموزشهای مخصوص و حرفه ای و بعد اقدام به سفر در جاده داشته باشد.

در این خصوص نیز آقای بابک خادمی از تولیدکنندگان این صنعت با برند رِک و شریک موسس گروه موتوریگ به سوالاتی پاسخ داده‌اند که در زیر ارائه می گردد:

موتورسیکلت نیوز: از چه سالی شما فعالیت در این حوزه را شروع کردید؟

آقای بابک خادمی: من بابک خادمی متولد 1358 و از سال 1385 این سبک سفر با موتورسیکلت را با موتورهای سبک چاپرکروزر یا در اصطلاح عام طرح هارلی دیویدسون شروع کردم و در همان ابتدا برای موتورسواران همراه در سفرها تجهیزاتی را تولید می‌کردم و پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که این نوع موتورسیکلت و این سبک سفر تامین کننده نیازهای روحی‌ام نیست که در سال 1398 تصمیمی گرفتم و وارد سبک ماجراجویی (ادونچر) شدم و با توجه به قیمت بالای تجهیزات و لوازمات وارداتی و خلاءهای بازار که باعث می شد که افراد زیادی به سمت این سبک از سفر نیایند به همین دلیل تصمیم گرفتم که وارد حوزه تولید لوازامات و تجهیزات مربوط به این نوع از موتورسیکلت‌ها شوم. البته باید اضافه کنم که قبل از این شغل بنده تولید لوستر و لوازمات روشنایی بوده و تجربه کار کردن در حوزه لوستر و روشنایی که با فلزات، خم‌کاری، آبکاری و رنگ‌آمیزی‌های خاص مواجه بودم باعث شد که راه رسیدن به هدف در این صنعت جدید برایم کوتاه‌تر شود و از سال 1398 تا به امروز به همراه شریکم آقای فاتح در تولید تجهیزات این نوع موتورسیکلت‌ها فعالیت داریم و در ضمن با برند موتوریگ و شراکت با آقای مهرداد سلطانی در زمینه واردات لوازم جانبی نیز فعال هستیم.

موتورسیکلت نیوز: آیا شما در سال گذشته نیز در نمایشگاه حضور داشتید یا صرفاً در نمایشگاه امسال شرکت کردید؟

آقای بابک خادمی: ما از اولین سال نمایشگاه سفر، کمپینگ و آفرود در نمایشگاه حضور داشتیم و فکر می‌کنم حدود 4 سال است که این نمایشگاه برگزار می‌شود و امسال سال چهارم آن است. سال اول دوران بیماری کرونا بود و مشکلات خاص خودش را داشت، سال گذشته موضوع اغتشاشات داخلی را داشتیم که نمایشگاه با مشکلاتی برگزار شد که متاسفانه این نمایشگاه هر سال با موضوعات و مشکلاتی مواجه بوده ولی خداروشکر امسال تا الان مشکلی بر سر راه برگزاری نمایشگاه وجود نداشته و واقعا استقبال مردم امسال بی‌نظیر بوده و در طی این چند سال شاهد این همه استقبال نبودیم.

موتورسیکلت نیوز: به عنوان یک تولید کننده بفرمایید که چه موانع و مشکلاتی بر سر راه تولید لوازمات موتورسیکلت‌های مسافرتی در کشور وجود دارد؟

آقای بابک خادمی: در مسیر تولید موانعی که وجود دارد بیشتر در مبحث فروش است تا تولید، در واقع ما مانند سرخپوستان در نقاط دور افتاده خودمان با تلاش و کوشش موانع تولید را برطرف کرده‌ایم در واقع دریغ از یک حامی در این مسیر ولی مشکل ما مشکل فروش است. امروز در همه جای دنیا زمانی که شما بررسی می‌کنید یکی از وظایف دولت‌ها تبلیغ و معرفی تولیدات داخلی از طریق سفارت‌ها و نمایندگی‌های کشوری در کشورهای مقصد می‌باشد و کمک می‌کند تا محصولات داخلی در نقاط مختلف دنیا به فروش برسد. ولی متاسفانه بخاطر مشکلات تحریم‌ها و محدودیت‌های جابجایی ارز و مشکلات دیگر عملاً محدود شد‌ه‌ایم به فروش در بازار داخلی، به جرات می توانم بگویم باکس‌های و گاردهای محافظی که ما در داخل کشور می‌سازیم در مقام مقایسه با محصولات مشابه خارجی از کیفیت بالاتری برخوردارند و این‌ها تماماً حتی توسط تصاویر قابل اثبات است چه برسد به کارکرد و عملکرد، ولی متاسفانه دست‌مان از بازارهای دنیا کوتاه است و مجبوریم در این بازار محدود داخلی باشیم بعلاوه هر تولید کننده‌ای بر این موضوع واقف است که تولید در حجم بالاست که توجیه اقتصادی دارد و تولید در حجم پایین صرفاً هزینه است و اتلاف وقت. این درحالی است که ما ایستاده‌ایم و به عشق این سبک سفر و علاقمندان به این سبک که اکثرا دوستانمان هستند در حال ادامه مسیر هستیم.

موتورسیکلت نیوز: آیا از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در راستای تولید حمایتی هم صورت می‌پذیرد یا خیر؟

آقای بابک خادمی: خیلی بی پروا و بی پرده بخواهم صحبت کنم رابطه ما با نهادهای قانونی حاکمیتی در رابطه با مسائل تولید مرا یاد این مثل می‌اندازد که:

ما را به خیر تو امیدی نیست ، شر مرسان

یعنی باور بفرمایید که ما پنهان می‌شویم و آهسته از گوشه‌ای حرکت می کنیم که این کورسوی چراغی که روشن نگه‌داشتیم را خاموش نکنند. یعنی با توجه به تجربیات گذشته شک ندارم که اگر دوستان مسئول به این حوزه ورود کنند نه تنها حمایتی در کار نیست بلکه منجر به از بین رفتن این صنعت نوپا نیز مانند خیلی از صنایع خواهند شد و صرفا مزاحمت و موانع زیادی بوجود می‌آورند برای تولیدکننده‌ای که با مشقت در حال حفظ مسیر تولیدی خودش است، یعنی در واقع خود افرادی که متصدی رفع موانع هستند امروز خودشان تبدیل به مانع شده‌اند.

موتور سیکلت نیوز: چه موانع و مشکلاتی در مسیر واردات لوازم وجود دارد؟

آقای بابک خادمی: اینجا مجدد بازمی‌گردیم به بحث قبلی، ما متصدیانی داریم که بر واردات نظارت می‌کنند البته در همه جای دنیا این ناظران وجود دارند، ولی بطور مثال در کشور آلمان اگر شما به بخش واردات تجهیزات موتورسیکلت مراجعه کنید کارشناسی که مسئول آن بخش است خود یک موتورسوار با تجربه است و در واقع دارای علم و دانش مربوط به این حوزه است و میداند که مثلا کلاه کاسکت ایمن چه مشخصاتی دارد و آیا باید برای ورود کالای مورد بررسی به کشورش مجوز صادر نماید یا خیر. ولی متاسفانه در کشورمان به هیچ وجه به این شکل نیست و افرادی که از طرف دولت برای نظارت بر این امر بعنوان مسئول مشخص شده‌اند هیچگونه اطلاعاتی از این سبک ندارند و بنابراین مانند انسانی که در اتاق تاریک حضور دارد احتیاطاً ورود آن کالا را ممنوع می‌کند صرفاً بخاطر بي اطلاعي از عملكرد يا مناسب بودن آن كالا و فقط به این دلیل که در آینده با مشکلی در جایگاه‌ شغلی‌شان مواجه نشود.

موتورسيكلت نيوز: با توجه به تورم و افزايش هزينه ها در بازارهاي جهاني و تاثير آن بر روي بازار هاي داخلي، افزايش هزينه‌هاي توليد، واردات و فروش كالاها نسبت به سال گذشته به چه اندازه بوده است؟

آقاي بابك خادمي: در مورد افزايش هزينه‌ها ما داريم مانند يك ناخداي ماهر كه از طوفان ها عبور مي‌كند اين موضوع را مديريت مي‌كنيم. دغدغه ما توليد كننده ها همين موضوع قيمت‌گذاري است و براي اينكه بتوانيم مبحث انصاف را رعايت كنيم تنها كاري را كه انجام داده‌ايم اين است كه تا زماني كه گران نخريم، گران نمي‌فروشيم. و بعضاً فشاري كه نوسان قيمت‌هاي مواد اوليه بر ما وارد مي‌كند باعث شده حجم بالايي از سود ما به سرمايه تبديل شود.

موتورسيكلت نيوز: بعنوان يك توليد كننده چه درخواستی از نهادهاي مسئول در مقابل يا در حمايت از توليد‌تان داريد؟ و چه پیشنهادی؟

آقاي بايك خادمي: درخواست من همان مثلی است که عرض کردم، بطور مثال بنده برای اخذ مجوز تولید مراجعه کردم و اتحادیه به بنده گفتند که باید دستگاه لیزر برش داشته باشم تا ایشان بتوانند مجوز تولید را صادر کنند به همین دلیل به بانک مراجعه کردیم که با دریافت وام دستگاه مربوطه را تهیه کنیم و ایشان گفتند که باید مجوز تولید ارائه نمایید تا وام به شما تعلق بگیرد. و متاسفانه تولیدگننده را در دور باطل می‌اندازند. این وضعیت تماماً ناشی از عدم مدیریت و عدم شناخت مسئولین امر از مشکلات و موانع پیش‌رو است که باعث شده روند رشد ما کند شود و ما امرزو از جایگاهی که باید باشیم عقب تر هستیم ولی خب ما با تمام توان ایستاده‌ام و پیش می‌رویم. دومین موضوعی که در این مورد میخواهم بگویم شاید بصورت مستقیم بالاترین شخص مسئول مانند آقای وزیر محترم را مورد خطاب قرار دهیم که تمنا دارم در مواردی که قصد دارید شخصی را مسئول قرار دهید اطمینان حاصل کنید که آن فرد تخصص لازم را در موضوع مربوطه دارد. این عدم تخصص افراد مانند ورود مهندس کشاورزی به بخش صنعت، ورود مهندس معدن به بحث ورزش و … اینها باعث می‌شود که این آخرین امید‌ها و بارقه‌های تولید هم در دل ما تولیدکنندگان خاموش شود.

موتورسیکلت نیوز: در نهایت چه پیشنهادی برای علاقمندان به بحث سفرهای موتوری و موتورسواران دارید؟ و چه توصیه‌ای در مورد استفاده از تجهیزات راحتی و ایمنی دارید که باعث راحت‌تر و در دسترس‌تر شدن سفر با این سبک می گردد؟

آقای بابک خادمی: دوستانی که بنده را می‌شناسند اطلاع دارند که گاهی اوقات به کرات در مورد مبحث ایمنی و استفاده از تجهیزات پوشیدنی مانند کلاه‌کاسکت ایمنی، لباس‌های محافظ دار، استفاده از محافظ‌های شانه، زانو و آرنج ها تاکید دارم. و همواره گفته‌ام کسی که از وسایل ایمنی در موتورسواری استفاده نمی‌کند در اصل مانند شخصی است که در حال خودکشی است فقط تنها شانسی که آورده تا کنون که طنابش پاره شده یعنی در این حد موتورسیکلت می‌تواند وسیله خطرناکی باشد. و در همین راستا و در خصوص مسائل ایمنی سفر و سفر با موتورسیکلت در حال نوشتن کتابی هستم با عنوان “چگونه روی موتور زنده بمانید”. بنابراین خواهشی که از دوستان موتورسوار دارم این است که تا زمانی که مسائل قانونی مانند اخذ گواهینامه موتورسواری، تا زمانی که تجهیزات ایمنی پوشیدنی مانند کلاه‌کاسکت ایمنی، لباس و کفش تهیه نکرده‌اند به خودشان و عزیزان‌شان لطف کنند و موتورسیکلت را از زندگی‌شان حذف کنند. اول گواهینامه، دوم گواهینامه، سوم تجهیزات و در آخر تهیه موتورسیکلت.

در همین راستا آقای یونس نبئی مدیریت گروه استار سیکلت از واردکنندگان لوازم جانبی به سوالاتی پاسخ داده اند که نظر شما را به پاسخ‌های ایشان جلب می کنیم.

موتورسیکلت نیوز: از چه سالی فعالیت خودتان را در این حوزه شروع کردید و در کجای راه هستید؟

آقای یونس نبئی: مجموعه ما حدودا پنج سال است که در حوزه لوازم جانبی موتورسیکلت فعالیت داریم البته باید عرض کنم که سابقاً پدر بنده در حوزه موتورسیکلت فعالیت داشت و با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در بازار لوازم جانبی خلاء‌هایی وجود دارد و با توجه به اینکه موتورسیکلت همواره در بین مردم حضور پر رنگ داشته ولی متاسفانه نوع و نحوه استفاده اطلاع رسانی نشده و به موارد ایمنی خیلی توجه نمی‌شد و با نظر به اینکه امروزه قشر تحصیل کرده هم از موتورسیکلت بعنوان وسیله نقیله بیشتر استفاده می‌کند ما تلاش کردیم که فرهنگ موتورسواری و فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی را گسترش دهیم چون خیلی به این موضوع پرداخته نشده است و فضای بسیار زیادی وجود دارد تا شرکت‌های دیگر هم به این حوزه ورود کنند.

موتورسیکلت نیوز: استقبال و اشتیاق مردم در خصوص استفاده از تجهیزات ایمنی و استفاده از انواع موتورهای مسافرتی و ادونچری نسبت به سال های قبل چگونه بوده است؟

آقای یونس نبئی: ما سال گذشته در نمایشگاهی که در برج میلاد تهران برگزار شد حضور داشتیم ولی غرفه مستقل نداشتیم اما جمعیتی که امسال برای بازدید از نمایشگاه تشریف آوردند واقعا مثال زدنی و بی نظیر بود ولی به هر حال هنوز سبک سفر با موتورسیکلت در بین مردم هنوز خیلی شناخته شده نیست و بیشتر کسانی که جهت بازدید از این نمایشگاه تشریف می‌آروند برای بخش‌های خوردویی و خودروهای آفرود  و تجهیزات مربوط به خوردوها است. ما سعی کردیم که سبک سفر با موتورسیکلت را به مردم بشناسانیم و زمانی مردم متوجه شوند که می‌شود موتورسواری ایمن داشت قطعا ترس‌هایشان از موتورسواری بیرون شهر و بین شهری هم از بین خواهد رفت. ما دوست داریم که همکاران دیگرمان هم که در این حوزه فعالیت دارند در این نوع نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند تا بیشتر این فرهنگ سفر با موتور در بین مردم گسترش پیدا کند.

موتورسیکلت نیوز: با بررسی هایی که انجام شده  و توضیحات برخی از افراد متخصص ظاهرا در عرصه تولید لوازمات جانبی و ایمنی موتورسیکلت‌های مسافرتی تولید کننده معتبر و شاخصی در کشور نداریم و تولید کنندگان داخلی در این زمینه توان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند؟ آیا تولید کنندگان داخلی داریم و اگر نداریم چرا تولیدکنندگان داخلی به این حوزه ورود نکرده اند؟

آقای یونس نبئی: در کل شرکت هایی وارد کننده موتورسیکلت هستند در ایران در اصل همگی وارد کننده هستند و نمیتوانیم اسم عملیات آنها را تولید بگذاریم و به آنها بگوییم تولید کننده و حتی به این حوزه خیلی نپرداخته‌اند و حتی خود شرکت‌های بزرگ نیز تا بحال نخواستند که واردات گسترده ای در زمینه لوازو جانبی و ایمنی داشته باشند و ترجیح‌شان بیشتر همان واردات موتورسیکلت بوده است. بنده فکر میکنم که اگر در کنار واردات موتورسیکلت مدیران و صاحبان کارخانجات به این هم فکر کنند که موتورسواران به لوازم جانبی و ایمنی مانند لباس ایمنی، کلاه کاسکت محافظ و … هم نیاز دارد، برای واردات و تولید در آینده دست بازتری دارند نسبت به افراد و شرکت‌های کوچکتر و بازار می‌تواند از سوی ایشان گسترده‌تر گردد.

موتورسیکلت نیوز: بعنوان وارد کننده لوازم جانبی و ایمنی موتورسیکلت در راستای واردات چه مشکلات و موانعی در پیش رو دارید؟

آقای یونس نبئی: اگر بخواهیم بازگردم به سوال قبلی می‌شود گفت ما تولیدکنندگانی در کشور داریم که فقط کلاه‌کاسکت تولید می‌کنند و تعداشان بسیار محدود است و متاسفانه کیفیت‌های قابل قبولی هم ندارند و در ضمن استاندارهایی که در اروپا و کشورهای دیگر وجود دارد را هم رعایت نمی‌کنند. به همین خاطر موتورسواران کمبودهایی از این بابت دارند و فعلا که تولیدکنندگان داخلی تولیدات مناسبی ندارند ما مجبوریم به سمت واردات برویم و در واردات هم متاسفانه خیلی از کالاها اجازه ورود قانونی به کشور را ندارند، اخذ مجوز واردات بسیار روند طاقت‌فرسا و سختی دارد و خب به همین دلیل خیلی از شرکت‌های داخلی هم به حوزه واردات وارد نمی‌شوند. اگر ورود لوازم جانبی و ایمنی به کشور را هم مانند واردات موتورسیکلت تسهیل کنند به نظر من مردم ما لیاقت دارند که از کالاهای خوب و با کیفیت استفاده کنند مضاف بر آن که واردات کالاهای با کیفیت خارجی می تواند تولیدکنندگان داخلی را مجبور به تولید با کیفیت کند که مردم بتوانند از تولیدات داخلی با کیفیت هم بهره‌مند شوند.

موتورسیکلت نیوز: برگزار کنندگان نمایشگاه چه امکانات و تسهیلاتی از نظر اختصاص فضای مناسب، تعیین هزینه های غرفه و … را برای شما غرفه داران فراهم نمودند؟ و چه مقدار با شرکت‌کنندگان همکاری نمودند؟

آقای یونس نبئی: به هر حال همین که نمایشگاهی برگزار می شود و فضای ورود و عرضه محصولات به ما وارد کنندگان داده می‌شود خیلی خوب است ولی در کل در جامعه امروز بیشتر افراد به سوی استفاده از ماشین‌های آفرود تمایل دارند و کمتر به سفر با موتور پرداخته شده است و به همین خاطر ما خیلی مورد توجه قرار نگرفتیم.

و البته لازم به توضیح هم هست که در مبحث خودرو هزینه ها بسیار بالاست و متعاقبا سودهای خوبی هم برای تولیدگنندگان، وارد کنندگان و فروشندگان دارد ولی در موضوع موتور به این صورت نیست و ما انتظار داریم که تخفیفات بیشتری برای ما قائل شوند ولی ما را خیلی از ایشان متمایز نکردند، در نهایت از مسئولین درخواست دارم که با توجه به نوع کالا و هزینه‌ها تخفیفاتی برای حوزه موتور نیز در نظر بگیرند تا همکاران بیشتری در حوزه موتورسیکلت به این نمایشگاه ورود کنند و البته باید در نظر داشت که چون هزینه‌های نگهداری خودرو به شدت افزایش پیدا کرده قطعا در سال‌های آینده موتورسیکلت گرینه خیلی خوبی برای مسافرت خواهد شد.

موتورسیکلت نیوز: در نهایت اگر پیشنهاد و توصیه‌ای در زمینه استفاده از لوازم جانبی و ایمنی برای موتورسواران دارید، بفرمایید.

آقای یونس نبئی: زمانی که شما یک موتورسیکلت را خریداری می‌کنید با توجه به اینکه به خودی خود هیچ‌گونه حفاظتی از شما ندارد مشخصاً در اولین قدیم باید اقدام به خرید لوازم ایمنی از قبیل کلاه‌کاسکت و لباس و … کنید تا بتوانید بدنتان را از آسیب‌های احتمالی ایمن نگهدارید.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا