بهبود بازار موتورسیکلت چین با درخشش «هائوجو» و «زونگشن»

بازار موتور سیکلت‌های چین در سال 2023 در حال بهبود است. فروش تا پایان ماه می 2023 به میزان 7.5 میلیون دستگاه بوده است که 8.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بازار موتورسیکلت‌های چینی – بزرگ‌ترین بازار جهان – در سال 2023 در حال بهبود است، اگرچه شروع سال کمتر از انتظارات بود و سه ماهه اول با تنها 3.7 درصد بهبودی نسبت به سال قبل به پایان رسید.

با این حال، در ماه آوریل، مقایسه با سال قبل – که به شدت تحت تاثیر تعطیلی‌ها قرار گرفت با رشد 36.7 درصد چشمگیر بود و در ماه می بهبود با افزایش 5.8 درصد تایید شد.

تعجب کننده است که بخش خودروهای الکتریکی با یک کاهش (-20.1٪) روبه‌رو شده است.

با نگاهی به عرصه رقابتی، رهبر بازار در داده‌های سالانه، “Yadea” با کاهش فروش 41.6 درصد رو‌به‌رو بوده است، در حالی که پادشاه خودروهای دوچرخ غیرالکتریکی چینی، “Haojue” با فروش (+91.0%) فوق‌العاده در جایگاه دوم قرار گرفت.

هوندا با فروش 53.1 درصدی در جایگاه سوم قرار دارد و از لونسین (-3.2٪)، زونگشن (+69.7٪) و لیفان (+49.3٪) پیشی گرفته است.

روند و چشم‌انداز صنعت موتورسیکلت چینی

بازار موتورسیکلت‌های چینی یکی از پویاترین بازارها در سال‌های گذشته بوده است که رهبری جهانی را به هند تقدیم کرده است.

در دهه گذشته، بازار با انتقال سریع به وسایل نقلیه الکتریکی، که با مشوق‌های سخاوتمندانه دولتی و سیاست قیمت‌های تهاجمی در بازار دنبال می‌شد، افزایش یافت.

در حال حاضر در چین، شکاف قیمتی بین یک موتورسیکلت سوختی سنتی با سبک قدیمی و یک موتورسیکلت برقی جدید، پیشرفته، هوشمند و مدرن در محدوده 10درصد (در بازارهای غربی این فاصله بین 40 تا 60 درصد است) و این یکی از دلایلی است که بخش خودروهای برقی را به نیمی از کل بازار از سال 2021 کشیده است.

با این حال، در کل سال 2022، بازار در وضعیت آشوب قرار داشت و کل زنجیره تامین و تولید با مشکلاتی مواجه بودند؛ به‌دلیل سیاست “صفر کووید” اعمال شده توسط دولت اجرا شده بود و باعث مجبور شدن مناطق کامل به تعطیلی و ادامه وقفه‌ها شد.

بنابراین، این سال یک کابوس واقعی برای تولیدکنندگان داخلی بود، زیرا آن‌ها مجبور شدند سهمیه صادرات خود را بیش از یک میلیون دستگاه کاهش دهند. در حالی که بازار داخلی عمیق‌ترین سقوط را از زمان ردیابی داده‌ها متحمل شد.

به‌طور خلاصه، فروش داخلی در سال 2022 به 16.5 میلیون دستگاه رسید که کاهش 9.8 درصدی و 1.7 میلیون دستگاه نسبت به سال‌ قبل بود.

دولت سیاست کووید صفر را در نوامبر لغو کرد و انتظارات برای سال 2023 بهبود قوی است.

اگرچه Yadea نزدیک به یک چهارم فروش خود را از دست داد، اما با 4.4 میلیون فروش همچنان رهبر بازار باقی مانده است، در حالی که هوندا و هائوژو با فروش کمتر از یک میلیون دستگاه به‌عنوان سریع‌ترین دنبال‌کنندگان در ادامه رده‌بندی قرار دارند.

بازار خودروهای برقی بیش از کل صنعت سقوط کرد و 22 درصد نسبت به سال قبل از دست داد.

انتهای پیام/

خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
motorcyclesdata

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا