مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

افزایش امنیت دوچرخه‌سواران «آمستردام» با مسیری زیبا

تونل‌های دوچرخه‌سواری آمستردام هلند قرار است به‌منظور کمتر ترسناک بودن، به‌نحوی بازسازی شود که حواس پنجگانه انسان را درگیر کند و به این ترتیب، شهروندان با خیال راحت تردد داشته باشند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایمنا، آمستردام هلند توجه خاصی به دوچرخه‌سواری دارد و نسبت به همه امور مربوط به آن حساسیت بالایی نشان می‌دهد. بر همین مبنا در این شهر رقابتی سالانه وجود دارد که هدف آن معرفی و توسعه راه‌حل‌های جدید در حوزه دوچرخه‌سواری است و توسط پلتفرم آزمایشگاه نوآوری شهر دوستدار دوچرخه آمستردام سازماندهی می‌شود.

تمرکز جدیدترین دور این رقابت سالانه که به‌تازگی برگزار شده است، بر مسأله امنیت تونل‌های دوچرخه‌سواری قرار داشت و در آن راهکاری ابتکاری با عنوان «تونل ویژن ایر» پیروز رقابت‌ها بود. تونل‌های دوچرخه‌سواری این شهر از نظر مردم تا حدودی ترسناک، کسل‌کننده و شوم هستند، بنابراین لازم است در این زمینه اقداماتی به کار برد.

سازمان برنده پیشنهاد کرد که باید تونل‌ها را از نظر زیبایی‌شناختی و جذاب‌تر شدن مورد توجه ویژه قرار داد. این ایده به خودی خود امر جدیدی نیست و پیش از این در بعضی از تونل‌های شهر اجرا شده است، اما آنچه منجر به برنده شدن این سازمان شد، این بود که در طرح آن تونل‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که با درگیر کردن حواس پنجگانه انسان، به نظر وی جذاب برسد. در واقع در طرح این سازمان آمده است که تونل‌های دوچرخه‌سواری باید با کاربران دوچرخه‌ها حرف بزنند و به این ترتیب دوچرخه‌سواری را ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند.

مطابق با این ایده که اجرای آن احتمالاً به‌واسطه ساخت یک نمایش یا یک مستند، با همکاری رسانه‌های اجتماعی و کمک یک کانال تلویزیونی محلی انجام خواهد گرفت، بازسازی تونل‌های انتخاب‌شده با تمرکز بر موسیقی، نور و حتی عطرها انجام می‌شود تا تمام حواس پنجگانه انسان طی عبور از مسیر درگیر و به دوچرخه‌سواران حس مثبتی القا شود. به این ترتیب آن‌ها احساس امنیت می‌کنند و دوچرخه‌سواری زیباتر و سرگرم‌کننده‌تر می‌شود.

ارائه‌کننده طرح مدعی شده است که پس از پایان بازسازی‌ها، دوچرخه‌سواران تنها مجبور نخواهند بود برای غلبه بر ترس خود در حین عبور از تونل‌ها به برقراری تماس‌های تلفنی یا راندن دوچرخه‌ها با سرعت‌های بالا و غیرایمن بپردازند تا احساس امنیت کنند.

دومین ایده برتر پیروز در این رقابت‌ها نیز «قرار دادن دوچرخه‌سواران در کانون توجه سبز» بود که مطابق با آن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی دو بار در سال به‌ویژه در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید، به‌نحوی تنظیم می‌شوند که زمان بیشتری برای عبور در اختیار دوچرخه‌سواران قرار دهند.

مقامات شهری و مسئولان منطقه حمل‌ونقل آمستردام در مورد این طرح‌ها با مشارکت‌کنندگان پروژه بحث خواهند کرد و در صورت مناسب و قابل اجرا بودن آن‌ها، به هر پروژه ۱۵ هزار یورو اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایمنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا