مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سردار حمیدی: رفتار ترافیکی موتورسواران همچنان اولویت اول پلیس است

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌سواران همچنان اولویت اول پلیس هستند، گفت: طرح انضباط‌بخشی به موتورسیکلت‌سواران در پایتخت هنوز به نقطه هدف نرسیده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از مهر، تازه‌ترین آمارها از تردد بیش از ۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران خبر می‌دهد، موتورسیکلت‌هایی که حتی اگر راکبان کمتر از ۱۰ درصد از آن‌ها نیز قوانین را رعایت نکنند، انضباط ترافیکی در شهر را برهم می‌زنند و نتیجه آن عبور موتور از پیاده‌رو و خط ویژه، حمل بار غیرمتعارف با موتور، پلاک مخدوش، حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، حمل بیش از ظرفیت مسافر و … است.

تخلفاتی که اعتراض و انتقاد بسیاری از شهروندان را نیز در پی داشته و ساماندهی این موضوع جزو مطالبات اصلی آنها بوده است. اما در این میان توجه به معیشت موتورسیکلت‌سواران و زندگی آنان نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و پلیس نیز اعلام کرده که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد بود.

البته پیش از این نیز طرح‌های مختلفی برای ساماندهی موتورسواران و برخورد با تخلفات آنان به اجرا درآمده بود؛ که هر کدام حداقل در طول زمان اجرا موفقیتی نسبی کسب کرده و با توقف اجرا، وضعیت موتورسیکلت سواران به حالت قبلی بازگشت. حالا در تازه‌ترین تصمیمات برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها و نظم بخشی به آنان، بنا شد طرحی جدید در پایتخت اجرا شود.

طرحی که در راستای تأکیدات فرماندهان ارشد کل انتظامی کشور به اجرا درآمده و تجربه‌های پیشین این احتمال را قوت می‌دهد که این طرح پس از تهران در دیگر شهرهای کشور نیز اجرایی شود. بر اساس این طرح دیگر خبری از توقیف و انتقال موتورسیکلت افراد متخلف به پارکینگ نیست، اما توقیف ساعتی، جریمه و پرداخت جرایم معوق مورد تاکید است.

موتورسیکلت‌سواران همچنان اولویت اول پلیس هستند و طرح انضباط‌بخشی به موتورسیکلت سواران در پایتخت هنوز به نقطه هدف نرسیده استبا گذشت دو ماه از این طرح به سراغ سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ رفتیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اجرای طرح انضباط‌بخشی موتورسیکلت‌سواران در پایتخت، همچنان این کاربران ترافیک اولویت اول پلیس هستند یا خیر؟ گفت: موتورسیکلت‌سواران همچنان اولویت اول پلیس هستند. طرح انضباط‌بخشی به موتورسیکلت‌سواران در پایتخت هنوز به نقطه هدف نرسیده هر چند تخلف موتورسیکلت‌سواران کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید در صد نقطه این طرح را در تهران اجرا کردیم اما کافی نیست چرا که فقط ۵۰۰۰ تقاطع در تهران داریم که چراغ راهنمایی و رانندگی دارند و در این مکان‌ها می‌توان این طرح را اجرا کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه اولویت اول پلیس هنوز موتورسیکلت‌سواران هستند، گفت: تخلفات موتورسیکلت‌سواران کاهش خوبی پیدا کرده اما هنوز به صفر نرسیده است.

حمیدی افزود: سهم موتورسیکلت‌سواران در تصادفات رانندگی نسبت به سایر کاربران ترافیک ۴۴ درصد است.

موتورسیکلت سوارانی که در طرح موتوریار آموزش دیده‌اند، دیگر مرتکب تخلف نشدند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا افرادی که در طرح «موتوریار» آموزش دیده‌، مجدد مرتکب تخلف شده‌اند یا خیر؟ گفت: تخلفات افرادی که در طرح موتوریار آموزش دیده‌اند، محدود شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرد: آمار و شماره تمامی این موتورسیکلت‌سواران را داریم و تنها برای دو مورد از آنها که مجدد مرتکب تخلف شده‌اند جلسات آموزشی مجزا گذاشتیم. آنها هم وقتی دیدند که پلیس اصرار به قانونمند شدن تردد در شهر دارد، قانونمند شدند.

نباید در حوزه قانون گذاری احساسی عملی کنیم

حمیدی با اشاره به اینکه جرایم رانندگی بازدارنده نیست، گفت: پیشنهاد ما به دوستانی که در حوزه قانونگذاری هستند چه در دولت و چه مجلس آن است که احساسی عمل نکنند و منطقی و ضابطه‌مند باشند.

وی در پایان گفت: اگر ضابطه و منطق را سرلوحه کار خود قرار دهیم، در مقابله با جرم نتیجه خواهیم گرفت چون تا روزی که تابع احساسات باشیم، هیچ وقت جرم با نوع جرم متناسب نخواهد شد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
مهر
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا