طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی فوقالعاده حرفهای دلتا XE توسط تیم مسابقات دانشجویی هلند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تیم دانشجویی Twente از Enschede هلند، موتورسیکلت الکتریکی جدید خود را معرفی کرد. این موتورسیکلت که با نام Delta-XE شناخته میشود، در طی یک سال کامل طراحی و مهندسی شده است. با وجود مشکلات بیماری همهگیر کرونا، دانشجویان دانشگاه Twente و دانشگاه علمی کاربردی Saxion موفق شدند موتورسیکلت خود را قبل از شروع فصل مسابقه، کامل کنند و ارائه دهند.
موتورسیکلت جدید هم قویتر و هم قابل اعتمادتر از نسل قبلی است. با تغییر و اصلاح طراحی سال گذشته، قدرت موتور ارائه شده در همان ابعاد، 150 تا 200 اسب بخار افزایش یافته است. این امکان به موتور سوار اجازه میدهد تا سرعت موتورسیکلت در کمتر از 3 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بتواند حداکثر سرعت را تا 300 کیلومتر در ساعت داشته باشد.
در سالهای متوالی شاهد افزایش ایمنی در این موتورسیکلت بودهایم بهطوریکه در آخرین نسخه آن، کل مدار ولتاژ بالا بهطور محصور شده در بسته باتری قرار گرفت. این امر ابتدا باعث میشود موتورسیکلت کاربر پسندتر باشد و همچنین برای نگهداری ایمنتر باشد. در نسخه اخیر شاهد استاندارد شدن شارژر و آسان شدن کارکرد آن بودهایم. اکنون در شارژ آن از اتصال دهنده نوع CCS یعنی همان اتصال دهندهای که برای تسلا استفاده میشود، استفاده شده است. این موتورسیکلت با کمک بیش از 70 شرکت شریک، که خدمات و پشتیبانی مالی را تأمین میکردند، ایجاد شد.

به همین ترتیب میبینیم که موتورسیکلت الکتریکی فوقالعاده Electric Superbike Twente هر روز هرچه مصممتر و بیشتر در جهت تحقق اهداف خود گام برمیدارد. ساخت یک موتورسیکلت برقی که حتی موتورسیکلتهای MotoGP نیز قادر به رقابت با آن نیستند خارقالعاده است. این گروه امیدوارند با نشان دادن اینکه تحرک الکتریکی نه تنها پایدار بلکه هیجان انگیز است، دیگران را برای پیشرفت در جهت پایداری بیشتر ترغیب کند.
وزن Delta-XE به اندازه موتورسیکلت قبلی است. اما سلولهای باتری بیشتری در مدل نهایی استفاده شده است. در مجموع با تعداد 576 سلول، 13.5 کیلووات ساعت در دسترس موتورسوار است. بسته باتری تقریباً 80 کیلوگرم وزن دارد و آن را به سنگینترین بخش موتورسیکلت تبدیل میکند. بدین ترتیب یک پیشرفت بزرگ در خروجی برق میتواند محسوب شود، زیرا بسته باتری یک ولتاژ خالص 800 ولت را تولید میکند!
قدرت بیشتر به معنی خنکسازی بیشتر است. ازاینرو، بالههای خنککننده غیرفعال به الکتروموتور اضافه شدهاند و همچنین میبایستی برای جدا نگهداشتن چرخههای خنککننده، دما همواره تحت کنترل نگهداشته شود.
متأسفانه، مشکل کرونا بیشتر رویدادها را از تقویم خارج کرد، اما در اوایل سپتامبر یک مسابقه در Hengelo (گلدرلند، هلند) برنامهریزی شده است.

Electric Superbike Twente هرساله در این مسابقه شرکت میکند و جایگاه خود را در آن حفظ میکند. امسال آنها امیدوارند که نه تنها یک، بلکه دو موتورسیکلت برقی خود را به مسابقه برسانند. آنها همچنین در حال راهاندازیERRA ، “انجمن مسابقات اتومبیلرانی جاده ای” هستند که یک مسابقات قهرمانی را برای تمام نمونههای اولیه موتورسیکلتهای الکتریکی ساخته شده توسط EST ترتیب میدهد. آنها امیدوارند که این انجمن بتواند تقویم را با مسابقات زیادتری در سراسر جهان پر کند.
در کنار ساخت و آزمایش موتور جدید، تیم فعلی، اعضای تیم سال آینده را تعیین میکند. تیم پنجم، که کار خود را در ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد، در تحقیق، تجزیه و تحلیل، آزمایش و بهینهسازی برای بهبود دو پرچمدار موجود، Delta-XE و Apex-RS تمرکز خواهد کرد. با این کار آنها میتوانند دادهها و تجربیات حیاتیای را جمعآوری کنند که به آنها کمک میکند تا مقدماتی را برای موتورسیکلتی فراهم کند که به هدف نهایی برسد.
پایان پیام/