مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

فقط ۱۴ موتورسوار در سال ٩٩ برای گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند/ ادعاى اثبات نشده درباره موتورسيكلت ها مجدد تكرار شد

به گزارش موتورسيكلت نيوز، «شهربانو امانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت موتورسیکلت‌ها در شهر تهران توضیح داد و افزود: بر اساس گزارش‌ها حدود ۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و حدود ۹۹ درصد موتورسیکلت‌های پایتخت از نوع کاربراتوری است.  

وی گفت: باید بدانیم، یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر یک خودرو استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می‌کند.

۱۴ راکب موتور سوار از ابتدای سال تاکنون برای گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند

امانی اظهار داشت: در گزارشی که از ستاد معاینه فنی شهر تهران گرفته ام، متاسفانه از ابتدای سال جاری تا اکنون،  فقط ۱۴ راکب موتورسوار جهت دریافت گواهی معاینه فنی و بررسی تست‌های آلایندگی موتورهایشان به مراکز مربوط مراجعه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته که در کل سال ۲۰۰ مورد بود به شدت کاهش یافته‌است.

وی با بیان اینکه شهردار تهران و ریاست پلیس راهور در این خصوص پاسخ دادند، گفت: در پاسخ شهردار تهران دو مشکل اساسی مطرح شده است؛ یکی مشکل مالکیت موتورسیکلت‌ها و دیگری موضوع نصب پلاک جلو برای آنها است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: کمیته ایمن سازی حمل و نقل کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در زمان بررسی برنامه سوم، پیشنهاد ساماندهی موتورسیکلت‌ها را داد و در نهایت به تصویب رسید.

امانی عنوان کرد: ماده ۵۳ برنامه پنج ساله سوم، شهرداری تهران را موظف کرد با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برنامه اجرایی ساماندهی‌ موتورسیکلت‌های شهر را با هدف کاهش آلودگی و انتظام بخشی اجرا کند.  

وی تاکید کرد: در این ماده، هویت بخشی، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن موتور سواران شامل الزام به نصب پلاک جلو و اعمال سیاست‌های تشویقی جهت بهبود و استانداردسازی ناوگان با اقداماتی نظیر پرداخت یارانه سود تسهیلات و کمک بلاعوض جهت کمک به تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورهای برقی، اشاره شده‌است.

این مقام با بیان اینکه شهرداری تهران نیز در این راستا اقداماتی انجام داده‌است، تاکید کرد: شهرداری پیشنهاد اصلاح قانون راهنمایی و رانندگی در جلسه ۴۹ کمیته تخصصی موتورسیکلت مورخ ۱۱ شهریور سال ۹۸ در محل سازمان حفاظت محیط زیست را مطرح کرد و ضمن تأیید آن سازمان، مقرر شده که در اولین اقدام با هماهنگی وزارت کشور، سازمان‌های حفاظت محیط زیست، استاندارد و پلیس راهور ناجا نسبت به اصلاح ماده مورد اشاره با تغییر کلمه «خودرو» به «وسایل نقلیه»، الزام اجرای آن به موتورسیکلت‌ها نیز تسری یابد و برای تصویب هیأت محترم وزیران به دولت ارسال شود.

اقداماتی برای تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری انجام شده است

به گفته وی، اقدامات دیگری نیز به‌ منظور مدیریت تقاضای استفاده از موتورسیکلت و نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری با انژکتوری و برقی، انجام گرفته است.  

امانی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه حدود یک چهارم تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است، طی سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی توسط شهرداری درخصوص آموزش و فرهنگ‌سازی راکبان موتورسیکلت انجام شده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اقداماتی از قبیل استقرار تیم های گشتی در طول خطوط ویژه، آموزش موتورسواران، تهیه و نصب بنرهای آموزشی به کمک شهرداری، برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران، تشکیل جلسات کارشناسی و غیره انجام داده است.

 عضو شورای تهران تاکید کرد که به نظر می رسد ساماندهی ناوگان موتورسیکلت به طور کل، مستلزم عزم جدی تمامی نهادهای درگیر این موضوع از جمله وزارتخانه‌های صمت و کشور، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و استاندارد، شرکت‌های سازنده موتورسیکلت، پلیس راهور ناجا، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا