بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت ترکیه در ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۰
بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت ترکیه در ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۰
پس از پایان سه ماهه اول، مطابق با دوره مربوطه در سال گذشته، در سه ماهه دوم روند نزولی متوسط داشته و نیمه اول با 76.851 دستگاه تنها 3.5 درصد کاهش یافت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، حرکت اقتصادی ترکیه به دلیل شیوع ویروس کرونا در سه ماهه دوم به شدت مختل شده است. تولیدات صنعتی در ماه آوریل تا مه بیش از یک چهارم کاهش یافت. همچنین ضعف تولید به دلیل اقدامات داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت تولید و تقاضا زیاد است و صادرات کالا تقریباً نصف شد.

به‌علاوه، وضعیت نقدینگی بدتر شد و همچنین عملاً به دلیل عدم ورود گردشگر به طور کلی، در حال بدتر شدن است. اقدامات محدودکننده در داخل کشور نیز بر مصرف خانوار تأثیر می گذارد.فروش خرده فروشی در آوریل و مه به شدت کاهش یافت. البته داده های ژوئن-جولای نشان می دهد که اقتصاد در انتهای سه ماهه دوم و در سه ماهه سوم شروع به بهبود می کند.

امسال اقتصاد باید به دلیل تأثیر پایه ضعیف و انگیزه ایجاد شده توسط سیاست پولی آزادتر، به رشد خود ادامه دهد. با این حال، با افزایش کشش تقاضای داخلی بخش خارجی احتمالاً بر اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت. زیرا، واردات بیش از صادرات است. علاوه بر این، همچنان که تنش های ژئوپلیتیکی و نوسانات بازار ادامه دارد ، خطرات به سمت پایین متمایل می شوند.

بازار موتورسیکلت ترکیه

سال ۲۰۲۰ با رشد ۵/۴ درصدی در دو ماه اول آغاز شد و در حالی که ویروس در این کشور گسترش یافت، بازار با کاهش متوسط روبرو شد. در واقع ضرورت داشتن ایمنی، باعث از بین رفتن قدرت خرید به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی شد.

در عرصه رقابتی، موقعیت ها نسبت به سال گذشته بدون تغییر است و هوندا با ۱۵٫۹ درصد از سهم بازار در بالای لیست قرار دارد. در مکان دوم مارک محلی KUBA و پس از آن Mondial و یاماها قرار دارد.

تاریخچه صنعت موتورسیکلت ترکیه طی ۲۰ سال گذشته

در این قرن با ۵۳٫۰۰۰ فروش در سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد. کاملاً کمتر از سطح رکورد ۹۴،۰۰۰ دستگاه در سال ۱۹۹۷ و در سال های بعد در یک بحران شدید قرار داشت. زیرا، فروش در پایین ترین رکورد، فقط ۱۶،۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۰۲، کاهش یافت. سپس بحران پایان یافت و بازار با شتاب فروشمواجه شد و در سال ۲۰۰۴ ۹۲٫۰۰۰ دستگاه و بالاتر از آن، با فروش سال ۲۰۰۵ در ۱۷۴٫۰۰۰ دستگاه و در سال ۲۰۰۶ رکورد ۳۹۰٫۰۰۰ دستگاهی راتجربه کرد.

اما خیلی سریع و در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ فروش در ۱۹۲٫۰۰۰ دستگاه کاهش یافت و در به ۱۳۴٫۰۰۰ دستگاه در ۲۰۱۰ رسید. اما، بازار مجدد بهبود پیدا کرد و در ۲۰۱۱ به تعداد ۱۹۹٫۰۰۰ دستگاه رسید.

از آن زمان به بعد، یک مسیر کاهشی پیش رونده و آهسته دارد. در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۴۳٫۶۷۷ دستگاه و به دنبال بهبود در سال ۲۰۱۷ به دلیل کاهش تعرفه بیمه ترافیک اجباری و کاهش مالیات مالکیت، پایان سال در ۱۵۷٫۷۵۵ دستگاه است و در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بازار ثابت بود.

  • نویسنده : محمدعلی نژادیان
  • منبع خبر : Motorcyclesdata