مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه در آئین نامه راهنمایی و رانندگی چيست؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، اولین قانون در زمینه استفاده از وسایل نقلیه درتهران، سال ۱۲۸۵ هجری قمری تدوین شد که در آن به قوانین درشکه‌ها و دوچرخه‌ها اشاره شده بود.

پس از آن، اولین آئین نامه کامل قوانين راهنمایی و رانندگی سال ۱۳۱۸ به تصویب رسید. این آئین نامه در ۱۳ فصل و ۱۰۲ ماده تهیه شد و از آن به عنوان مادر قوانین راهنمایی و رانندگی یاد مى شود.

پس از سال ها، این آئین نامه با توجه به تغییرات ایجاد شده در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مورد بازنگری قرار گرفت و در هشتم تیرماه ۱۳۸۴، آئین نامه جدید در ۲۲۳ ماده و ۲ پیوست در ۱۰ فصل به تصویب رسید.

در ادامه قسمتى از مواد فصل پنجم آئین نامه راهنمایی و رانندگی را می‌خوانید:

بخش دوم – تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه
ماده ۷۴- تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه باید بر اساس استاندارد مورد تأیید موسسه ‌استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بوده و از نظر عدم آلودگی‌های زیست محیطی، استاندارد‌های مصوب شوراى‌عالی حفاظت محیط زیست را رعایت نموده باشند.
ماده ۷۵- موتورسیکلت باید دارای دو نوع ترمز باشد که یکی از آن‌ها حداقل روی چرخ عقب و یا همه‌چرخ‌ها و دیگری روی چرخ جلو و یا همه چرخ‌ها عمل نماید. اگر موتورسیکلت دارای اتاقک پهلو (سایدکار) باشد، ترمز چرخ اتاقک پهلو ضروری‌
نمی‌باشد. این ترمز‌ها باید قادر باشند سرعت موتورسیکلت را به صورتی که دارای سرنشین می‌باشد، در هر شیبی‌کاهش داده و آن را سریعا و به طور موثر و با ایمنی متوقف سازد. موتورسیکلت‌های سه چرخ که چرخ‌های آن‌ها در ارتباط با محور طولی وسط موتورسیکلت به طور قرینه ‌قرار گرفته باشد، باید مجهز به یک ترمزدستی همانند وسایل نقلیه موتورى ديگر باشند.
ماده ۷۶- موتورسیکلت‌ها باید حداقل دارای یک چراغ با نور سفید در جلو، یک چراغ قرمز عقب‌ همراه با چراغ قرمز ترمز، دو چراغ راهنما در جلو و دو چراغ راهنما در عقب و یک نورتاب قرمز در عقب‌ باشند.
ماده ۷۷- دوچرخه باید دارای تجهیزات زیر باشد:
الف – یک چراغ سفید یا زرد در جلو که هنگام شب تا مسافت ۱۵ متری جلوی آن را به قدر کافی روشن سازد.
ب – یک چراغ با نور قرمز در عقب که در هنگام شب از فاصله ۱۵۰ متری دیده شود.
پ – یک نورتاب به رنگ قرمز در عقب و همچنین یک نورتاب به رنگ زرد در جلو که نوروسایل نقلیه ‌پشت سر و جلو را از فاصله ۲۰ متری منعکس نماید.
ت – یک زنگ یا بوق که صدای آن از فاصله ۳۰ متری شنیده شود. نصب و استفاده از زنگ‌های صوتی یا آژیر یا بوق خطر برای دوچرخه‌ها ممنوع است.
ث – ترمزی که به هنگام گرفتن آن دوچرخه در فاصله مناسبی متوقف گردد.


انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا