مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آموزش سرویس و نگهداری زنجیر چرخ موتورسیکلت

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بیشتر موتورسیکلت‌هایی که امروزه در دنیا وجود دارند، از سیستم انتقال قدرت زنجیر چرخ استفاده می‌کنند. این زنجیر، قدرت خود را از طریق قسمت جلویی موتورسیکلت که انجین نیز در آنجا نصب‌شده است دریافت کرده و به قسمت عقب منتقل می‌کند. به دلیل اصطکاک، آلودگی و مواردی از این قبیل، این سیستم نیز فرسوده شده و پس از مدتی نیاز به سرویس یا حتی تعویض خواهد داشت. حال بستگی به جنس این زنجیر و نحوه استفاده (جاده‌های خاکی، سرعت‌های متفاوت، ضربه نخوردن و مواردی از این قبیل) داشته که مدت‌زمان سرویس و نگهداری و تعویض آن‌ها را تعیین می‌کند.

اما این زنجیر چرخ در موتورسیکلت‌ها به چه مواردی برای تعمیر و نگهداری نیاز داشته و چگونه می‌توانیم از آن به بهترین نحو، نگهداری کنیم؟

زنجیر را در بازه‌های زمانی منظم، تمیز کرده و روغن‌کاری کنید

روغن‌کاری کردن (برای کاهش فرسایش زنجیر) و تمیز کردن آن را می‌توان از مهم‌ترین گام‌ها برای هرچه سالم‌تر ماندن این زنجیر چرخ نام برد. درواقع همین‌که شما در یک بازه زمانی منظم این کار را انجام دهید و به‌واسطه این عمل مجبور می‌شوید که زنجیر را با چشم مشاهده نمایید، باعث می‌شود که از عیب‌های احتمالی آن نیز آگاه شوید. اگر زنجیر و دندانه‌های روی آن، در آخرین باری که روغن‌کاری کرده‌اید، مشکلی نداشته باشند، دلیلی برای نگران بودن وجود ندارد. یک روغن‌کاری منظم و خوب، می‌تواند بزرگ‌ترین دشمن زنجیر یعنی فرسایش و زنگ‌زدگی را از بین ببرد.

آیا می‌توانید زنجیر را از دندانه‌های روی محور دایره‌ای شکل جدا نمایید

درواقع این سؤالی است که به شما کمک می‌کند تا از یک مشکل بزرگ در سیستم زنجیر چرخ موتورتان آگاه شوید. کافی است امتحان کنید و ببینید که آیا می‌توانید هیچ‌یک از قسمت‌های زنجیر چرخ را از دندانه‌های روی محور جدا کنید یا خیر؟ اگر حتی یک قسمت کوچک آن به‌گونه‌ای از دندانه‌ها فاصله گرفت که توانستید نور را بین آن‌ها مشاهده کنید، این به معنای تعویض زنجیر چرخ خواهد بود. درواقع اگر این اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که تعدادی از اُرینگ (O-ring) های درون زنجیر، شکسته و از بین رفته است.

زنجیر چرخ نباید گیر داشته باشد

کافی است موتور را بر روی جک قرار داده و لاستیک عقب را بچرخانید. در همین هنگام به زنجیر چرخ نگاه بیندازید و از اینکه تمامی قسمت‌های آن، آزادانه و بدون اینکه به‌جایی گیر کنند و مشکلی در چرخش داشته باشند، مطمئن شوید. اگر این بار نیز مشاهده کردید که مشکلی در چرخش صحیح و عادی زنجیر وجود دارد، این هم می‌تواند یکی از علائم تعویض زنجیر به شمار بیاید.

بررسی کنید که زنجیر چرخ، شل نباشد

هر زمان که می‌خواهید زنجیر را روغن‌کاری کنید، تنها چند ثانیه زمان می‌برد تا از شل نبودن زنجیر موتور نیز اطمینان حاصل کنید. درواقع این بستگی به نوع موتورتان دارد که در کدام نقطه از زنجیر، این شل بودن که می‌تواند وجود مشکلی را نشان بدهد را بررسی نمایید. گاهی قسمت میانی زنجیر، گاهی ابتدایی و گاهی نیز قسمت انتهایی باید بررسی شوند؛ اما روش معمول، مقایسه کردن قسمت وسط با انتهایی زنجیر یعنی جایی است که زنجیر به قسمت بالای محور می‌رود. لازم نیست نیروی زیادی برای بررسی این قسمت وارد شود، کمی فشار دادن زنجیر، به‌خوبی می‌تواند این مشکل یا نداشتن آن را برایتان آشکار نماید.

گاهی باید از زیادی سفت نبودن زنجیر نیز مطمئن شد

شل بودن زنجیر و مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، تنها موردی نیست که باید بررسی شود. بلکه باید در کنار آن، از سفت نبودن زیادی زنجیر چرخ و اصطکاک بالا در چرخیدن آن نیز اطمینان حاصل کرد. اگر زنجیر موتورتان، زیادی سفت باشد، باعث می‌شود که فشار زیادی به زنجیر واردشده و حتی به محور قسمت اصلی نیز آسیب وارد کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است قسمت مهروموم‌شده درون این محور نیز آسیب‌دیده و روغن از موتورتان به روی زمین بریزد.

آیا زنجیر چرخ، مسیر مستقیمی را طی کرده است؟

اگر زنجیر موتورتان، نیاز به تنظیم شدن داشته باشد، روش‌های مختلفی وجود دارند که بتوانیم از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که چرخ عقب موتور، به‌صورت کامل طراز شده و مناسب، با بقیه موتور قرارگرفته است. این روش، بسیار ساده، ارزان و مؤثر است. درواقع کافی است با نگاه کردن به زنجیر چرخ و اطمینان یافتن از اینکه در مسیر کاملاً مستقیمی قرارگرفته است و ازنظر طراز بودن مشکلی ندارد، هم از طرازی چرخ عقب و هم سالم بودن زنجیر اطمینان حاصل کنید.

نویسنده: محمد مهدی ربیع زاده

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا