مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اجرای قانون هوای پاک در قم با جدیت بیشتری دنبال شود

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سید رضا موسوی مشکینی شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا بابیان این مطلب افزود: در هنگام بروز آلودگی هوا باید مشارکت و همگرایی بیشتری در میان دستگاه‌های اجرایی برای انجام ضوابط قانونی وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه آلودگی هوا از معضلات جدی است، خاطرنشان کرد: ذرات معلق PM۱۰ به‌طور عمده از گردوغبار ناشی می‌شود که بدن می‌تواند آن‌ها را دفع کند، اما ذرات معلق PM۲.۵ بیشتر ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی است که متأسفانه جذب ریه شده و در بدن رسوب می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۲۰۹ روز هوای پاک و سالم، ۴۸ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس و ۱۹ روز هوای آلوده برای عموم داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت وخیم‌تری است.

وی آلودگی هوا ناشی از منابع ثابت و متحرک در شهر قم را موردتوجه قرار داد و گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی قم که در مسیر وزش باد و نزدیک به منطقه پردیسان قرارگرفته است، در روزهای سرد سال در مواقعی از سوخت مایع استفاده می‌کند که در آلودگی هوا تاثیرگذار است.

موسوی همچنین با اشاره به واحدهای صنعتی آلاینده پیرامون شهر قم، بر ضرورت ساماندهی این واحدها تأکید کرد و گفت: ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در شعاع ۲۰ کیلومتری شهر قم از موضوع‌های جدی است که آن را پیشنهاد داده‌ایم.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد خودروها در قم معاینه فنی نداشته و بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در این شهر تردد می‌کنند، اظهار داشت: الزام خودروها به اخذ معاینه فنی، اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت سوخت وسایل نقلیه باید پیگیری شود.

وی خواستار توسعه فضای سبز شهری و کمربند سبز شهر قم شد و گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر باید تجهیز و تقویت شده و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی توسعه یابد.

وی گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر قم بسیار اندک است و باید اعتبارات لازم برای توسعه و راهبری این ایستگاه‌ها اختصاص یابد.

بارش‌های قم در بهمن و اسفندماه در حد نرمال است

مدیرکل هواشناسی استان قم نیز در این جلسه گفت: بارش‌های استان در بهمن و اسفندماه باوجود دمای بالاتر نسبت به بلندمدت، در حد نرمال است، اما در اکثر کشور شاهد کاهش بارندگی‌ها هستیم.

مهران حیدری افزود: میزان بارندگی در استان قم از ابتدای سال زراعی ۶۰ میلی‌متر بوده که نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد افزایش داشته است، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد.

وی استان قم را هشتمین استان در افزایش بارندگی‌ها عنوان کرد و افزود: متأسفانه در بیشتر استان‌ها بارندگی کاهش داشته و این برای تالاب‌ها و رودخانه‌های جاری در کشور خبر خوبی نیست و باید برای این مسأله برنامه‌ریزی و تدبیرهای لازم اندیشیده شود.

وی بابیان اینکه در هفته آینده بارش‌های خوبی در استان قم خواهیم داشت: این بارندگی‌ها همراه با کاهش دما بوده و دمای ۲ تا ۳ درجه زیر صفر را تجربه خواهیم کرد.

وی در پایان بابیان اینکه تا پایان سال حرکت موج‌های ناپایدار در استان تداوم داشته و از شرایط مساعد برای انباشت آلاینده‌ها کاسته می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم باوجود جریان‌های عمودی و افقی شاهد بروز آلودگی هوا در قم نباشیم.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا