مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تلفات موتورسيكلت در نيمه اول سال٩٨ كاهش يافت / کشته شدن 1938نفر موتورسوار

به گزارش موتورسيكلت نيوز، به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با ١٨٠٠نفر و پس از آن مرداد ماه با ١٧٢٨نفر و کمترین آن مربوط به فروردین ماه با ۱۲۴۲نفر بوده است. همچنین روز ۱۷خرداد با ۸۹کشته، ۱۷مرداد با ۸۱ کشته و ۱۳خرداد با ۷۹کشته پرتلفات‌ترین روزهای نیمه اول امسال بوده است.

رانندگان؛ بیشترین قربانیان

در زمان وقوع تصادف ۴۳.۲درصد از افراد راننده وسیله‌نقلیه، ۱۹.۷درصد عابر پیاده و ۳۶.۲درصد سرنشین یا ترک وسیله‌نقلیه بوده‌اند. از مجموع تلفات رانندگی نیمه اول سال۹۸ (9360 نفر)، ۱۹.۷درصد یعنی 1847نفر عابر پیاده و ۲۰.۷درصد یعنی 1938نفر موتورسیکلت‌سوار بودند.

از لحاظ سنی ۸.۵درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته ۱۰سال و کمتر، ۶درصد ۱۷-۱۱سال، ۵۴.۴درصد ۴۹-۱۸سال و ۳۱درصد کشته‌های تصادفات ۵۰سال به بالا داشته‌اند.

سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۷درصد متوفیان

نحوه وقوع تصادف ۴۴.۳درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد وسایل‌نقلیه به یکدیگر، ۱۹.۷درصد ناشی از برخورد وسیله‌نقلیه به عابر متوفی و ۲۶.۶درصد واژگونی وسیله‌نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۴۷درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۰.۷درصد موتورسیکلت، ۶.۶درصد وانت‌بار، ۳درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۱درصد اتوبوس و مینی‌بوس بوده است.

همچنین بر اساس این آمار 1847نفر از متوفیان تصادفات ( ۱۹.۷درصد) عابر پیاده بودند.

براساس بررسی‌های انجام شده در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تلفات استفاده‌کنندگان از وانت‌بار (۱۵.۴درصد)، خودروی سواری (۵درصد) و عابران پیاده (۳.۵درصد) افزایش و تلفات موتورسواران (۱۴.۶ –درصد) کاهش داشته است.

بیشترین مرگ‌ها در جاده‌های برون شهری

در این گزارش با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است ۶۴.۷درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۴درصد در راه‌های درون شهری،۸.۷درصد در جاده‌های روستایی و محل تصادف هفت دهم درصد در راه‌های اختصاصی و دو درصد در سایر راه‌ها بوده است.

به بیان دیگر در نیمه اول سال ۹۸، تعداد ٦٠٥٣نفر در محورهای برون شهری (۱.۵درصد افزایش نسبت به سال۹۷)، تعداد ٢٢٤٦نفر در مسیرهای درون شهری (۲.۷درصد افزایش نسبت به سال۹۷)، ۸۱۰نفر در مسیرهای روستایی (۲۱.۳درصد افزایش نسبت به سال۹۷) و ۲۵۱نفر در راه‌های اختصاصی و سایر راه‌ها کشته شده‌اند.(۵۳درصد کاهش نسبت به سال۹۷)

بیشترین تلفات در استان فارس

بر اساس این گزارش در سال گذشته استان‌های فارس با ۷۴۴نفر، خراسان رضوی با ۶۸۲نفر و تهران با ۶۵۶نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۶۹نفر، چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶نفر و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳۱نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بیشترین درصد افزایش در استان بوشهر

بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال۹۸ نسبت به سال قبل از آن در استان‌های بوشهر(۴۸.۸درصد) و خراسان جنوبی (۳۰.۲درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان‌های کردستان (۲۴.۲درصد) و چهارمحال و بختیاری (۱۹.۲-درصد) بوده است.

بیش از سه چهارم کشته شده‌ها مرد هستند

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۷.۸درصد از کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال۹۸ مرد (۷۲۸۵نفر) و ۲۲.۲درصد زن (۲۰۷۵نفر) بوده‌اند. همچنین در افراد ۱۸سال به بالا: ۷۱.۷درصد متأهل و ۲۷درصد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱.۳درصد نامشخص بوده است.

ضربه به سر علت اصلی مرگ

علت اصلی مرگ ۴۰.۳درصد از افراد ضربه به سر، ۲۹.۴درصد شکستگی‌های متعدد، ۷.۵درصد به‌دلیل خونریزی و ۱۶درصد به‌دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۱.۸درصد سوختگی، سه دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴.۷درصد سایر موارد بوده است.

نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می‌شوند

محل فوت ۵۳درصد از افراد در محل حادثه، ۶.۱درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۰.۲درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نحوه انتقال ۹۱.۸درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، شش درصد توسط وسایل‌نقلیه عبوری، سه دهم درصد خودروی پلیس، یک درصد سایر خودروها و نه دهم درصد نامعلوم بوده است.

کاهش تلفات حوادث رانندگی شهریور ۹۸

آمار متوفیان حوادث رانندگی در شهریور ماه امسال ۱۸۰۰نفر بوده که نسبت به شهریور سال قبل ۳.۴درصد کاهش یافته است.

ثابت ماندن مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی

در نیمه اول سال۹۸، تعداد 193524مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته است.

انتهای پیام 

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا