اروپا ۲۰۲۵ – بازار موتورسیکلتها در چهار ماه اول سال افت کرد

بازار موتورسیکلت در اروپا در سال ۲۰۲۵ با کاهش شدید مواجه شده است. در پنج ماه نخست سال، مجموع فروش ۶۶۹٬۷۲۲ دستگاه گزارش شده که نشاندهنده افتی معادل ۱۱.۳٪ است.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، هرچند کاهش فروش در ماه مه (می) نسبت به ماههای قبل کمتر بود و فقط ۵.۴٪ افت داشت. برندهای جدیدی مانند زونتس (Zontes)، وگ (Voge) و کیو-جی موتورز (QJ Motors) بهسرعت در حال گسترش جایگاه خود هستند.
توضیح مهم:
آمار ارائهشده شامل کل صنعت وسایل نقلیه موتوری سبک میشود؛ یعنی فقط موتورسیکلتها و اسکوترها نیستند، بلکه موتورهای سهچرخ، چهارچرخ (ATV) و سایر وسایل مشابه را هم در بر میگیرد. برخلاف منابعی مانند ACEA و FEBIAC، در این گزارش دوچرخههای برقی (powered bicycles) جزو آمار محسوب نمیشوند؛ زیرا این اطلاعات تنها در برخی کشورها (مثل بلژیک، هلند و فرانسه) که نیاز به پلاک دارند، ثبت میشوند.
شرایط اقتصادی
پس از یک دوره طولانی رکود، اقتصاد اتحادیه اروپا در حال بازگشت به رشد ملایم است، در حالیکه روند کاهش تورم (disinflation) ادامه دارد. بر اساس پیشبینی پاییزه کمیسیون اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۴ برای اتحادیه اروپا ۰.۹٪ و برای منطقه یورو ۰.۸٪ خواهد بود.
انتظار میرود این رشد در سال ۲۰۲۵ به ۱.۵٪ در اتحادیه اروپا و ۱.۳٪ در منطقه یورو برسد، و در سال ۲۰۲۶ نیز به ترتیب به ۱.۸٪ و ۱.۶٪ افزایش یابد.
تورم خدمات همچنان بالاست، اما پیشبینی میشود از اوایل سال ۲۰۲۵ کاهش یابد که ناشی از کاهش رشد دستمزدها، افزایش بهرهوری و تأثیرات منفی پایهای (base effects) خواهد بود.
روند بازار موتورسیکلت و چشماندازها
پس از پنج سال رشد متوالی بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، بازار موتورسیکلت اروپا در سال ۲۰۲۵ با چالش جدی مواجه شده است. دلیل اصلی آن، تلاش شرکتهای سازنده برای فروش موجودی بالای موتورسیکلتهایی است که در پایان سال ۲۰۲۴ بهصورت ثبتنامشده در انبار باقیمانده بودند. این ثبتنامهای پیشاپیش، به دلیل محدودیتهای جدید صدای موتور طبق قوانین Euro 5 صورت گرفته بود.
در نتیجه، تمرکز اصلی تولیدکنندگان بر فروش این وسایل از پیش ثبتنامشده بود و نتوانستند سال جدید را با عملکردی مثبت آغاز کنند. فروش پنج ماه اول به ۶۶۹٬۷۲۲ دستگاه رسید که ۱۱.۳٪ کاهش داشت. با این حال، کاهش فروش در ماه مه تنها ۵.۴٪ بود که بهتر از ماههای پیشین است.
در بررسی کشورها، ایتالیا همچنان بزرگترین بازار موتورسیکلت در اروپاست؛ با این حال فروش آن هم ۸.۳٪ کاهش داشته است. در حالیکه سه بازار بزرگ دیگر افتهای بیشتری داشتند:
- فرانسه: کاهش ۲۰.۵٪
- آلمان: کاهش ۲۵.۶٪
- بریتانیا: کاهش ۲۳.۴٪
اما اسپانیا با رشد ۲.۳٪، به دومین بازار بزرگ اروپا تبدیل شد.
از دیگر کشورها:
- یونان (رتبه ۶): رشد جزئی ۰.۳٪
- هلند (رتبه ۷): کاهش ناچیز ۱.۰٪
رهبران بازار و عملکرد شرکتها
در رقابت شرکتها، هوندا (Honda) همچنان رهبر بازار است و در سهماهه اخیر بیش از دو برابر شرکت دوم فروش داشته، هرچند فروشش ۱.۹٪ کاهش داشته است.
یاماها (Yamaha) در جایگاه دوم با کاهش ۹.۸٪ قرار دارد و هنوز فاصله خود را با رقبا حفظ کرده.
بیامو (BMW) با کاهش ۱۳.۰٪ و پیاجیو (Piaggio) با افت ۲۰.۲٪ در رتبههای بعدی قرار دارند.
در عوض، برندهای جدید با رشد چشمگیری وارد صحنه شدهاند:
- Voge: رشد ۶۹.۴٪
- Zontes: رشد ۷۲.۳٪
- QJ Motor: رشد ۸۶.۵٪
انتهای پیام/