مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تسهیلات خرید موتور برقی چیست و چه بر سر آن آمد/هر موتورسیکلت برقی به اندازه ۱۲ درخت از آلودگی هوا می‌کاهد

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از خبرگزاری میزان، هر موتورسیکلت برقی به اندازه ۱۲ درخت از آلودگی هوا می‌کاهد. از سال ۹۵، مدیریت شهری تهران در قالب کمک‌های محیط‌زیستی به طرح پروژه موتور‌های برقی، مبلغ ۲.۵ میلیون تومان به ازای خرید هر موتور به سازنده، یارانه پرداخت می‌کند تا به همین میزان از قیمت یک موتور کاسته شود. بدین‌ترتیب، قیمت این وسیله، نزدیک به موتور‌های انژکتوری موجود در بازار می‌شود.

البته تکیه موتور‌های برقی به فناوری جدید خود، بدون‌شک برای مشتریان جوان‌تر، جذاب است، اما روند علاقه‌مندی به این وسایل پاک و مفید، در شهری نظیر تهران نیازمند سرمایه‌گذاری و فرهنگسازی بیشتر است. شاید توسعه یارانه‌ای موتور‌های برقی، مشابه آنچه سال ۹۴ در قالب بسته نجات خودروسازان و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی رخ داد، بتواند یکباره صورت مسئله موتور‌های کاربراتوری را عوض کند.

جایگزینی هر موتورسیکلت بنزینی در یک دوره یکساله، معادل ۱۲ اصله درخت در کاهش آلودگی هوا مؤثر است. بدین‌ترتیب اگر موتورسیکلت‌های برقی جایگزین یک میلیون موتورسیکلت فعال در تهران شوند، کاهش آلودگی هوای آن معادل ۱۲ میلیون اصله درخت در یک سال خواهد بود. به همین علت خودروسازان معتبر اروپایی از دهه ۱۹۷۰، برنامه‌ریزی خود را برای ارائه وسایل نقلیه هیبریدی و الکترونیکی آغاز کردند و هم‌اکنون بازار رو به گسترشی در آمریکا و غرب اروپا دارند. به گفته این کارشناس، در شهری نظیر تهران که با معضل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون مواجه است، تبدیل موتورسیکلت‌ها به نمونه برقی، گامی اساسی در بهبود فضای شهری خواهد بود.

اما هم اکنون تسهیلات 2 و نیم میلیونی خرید موتور سیکلت برقی از سایت شرکت کنترل کیفیت حذف شده است و تا یک ماه پیش وقتی به سایت شرکت کنترل کیفیت مراجعه می کردیم آیکونی را با نام سامانه ثبت نام تسهیلات موتور برقی مشاهده می کنید که وقتی روی آن کلیک می کنید با خطای این صفحه با مشکل رو به رو شده مواجه می شوید.

در همین رابطه این موضوع را از سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تتهران جویا شدیم که در پاسخ به خبرنگار میزان گفت:تسهیلات موتور برقی برداشته شده و اطلاعیه جدیدی با شرایط جدید منتشر خواهیم کرد

لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره چرایی حذف تسهیلات موتور برقی از سایت شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: تسهیلات موتور برقی برداشته شده و اطلاعیه جدیدی با شرایط جدید منتشر خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: شرایط جدید برای این تسهیلات مشخص نیست و در یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

نظری بیان کرد: از ۲ سال پیش این طرح وجود داشته و افرادی نیز از آن استفاده می‌کرده اند، ولی شرایط جدید را تا یک ماه آینده اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در طرح قبلی ۲ و نیم میلیون تسهیلات می‌دادیم.

سید محمد خلیلی گفت: تسهیلات موتور برقی اکنون برداشته شده است و شرایط جدید را به زودی اعلام خواهیم کرد.

در ادامه از کارشناس فنی شرکت کنترل کیفیت چرایی حذف این تسهیلات را جویا شدیم که در پاسخ به خبرنگار میزان از متوقف شدن تسهیلات خردید موتور برقی خبر داد و در لفافه مهر تائید بر گرانی بیش از حد موتور و کفاف ندادن این تسهیلات صحه گذارد.

سید محمد خلیلی، کارشناس فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره تسهیلات موتور برقی گفت: تسهیلات موتور برقی اکنون برداشته شده است و شرایط جدید را به زودی اعلام خواهیم کرد.

۲ و نیم میلیون تسهیلات دریافت می‌کردند

وی در ادامه بیان کرد: شرایط اعطای تسهیلات برقی قبلا به این صورت بود که فرد موتور را تهیه می‌کرد و سند به نام می‌شد در سایت ثبت نام می‌کرد مدارک را بارگذاری می‌کردند و سپس کپی برابر اصل می‌شد و سپس مبلغ ۲ و نیم میلیون تسهیلات دریافت می‌کردند.

خلیلی در ادامه بیان کرد: تا ۱۵ مهر این شرایط بود، ولی از هفته پیش متوقف شده تا شرایط جدید اعلام شود و فعلا ثبت نام نداریم و سایت مسدود است.

تابع قوانین شهرداری هستیم

وی در ادامه بیان کرد: تابع قوانین شهرداری هستیم و اگر شهرداری اطلاع رسانی کند شرایط جدید را اعلام می‌کنیم.

این کارشناس فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه بیان کرد: اعطای تسهیلات به موتور با توان ۳ هزار وات یا ۳ کیلووات به بالا و باتری لیتیومی تعلق می‌گرفت.

وی در ادامه گفت: در گذشته موتور هزار و ۵۰۰ حدود ۳ تا ۴ میلون قیمت داشت و ۳ هزار حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون قیمت داشت، ولی الان موتور ۴ هزار ۲۲ میلیون قیمت ندارد که در این شرایط ۲ و نیم میلیون تسهیلات رقمی نیست به همین دلیل این تسهیلات فعلا غیر فعال شده تا شرایط جدید در نظر گرفته شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این سامانه بار دیگر فعال می شود تا رونقی باشد بر استفاده از این وسیله نقلیه که از بنزین استفاده نمی کند و آلودگی هوای کمتری برای محیط زیست زندگیمان دارد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا