موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | تبلیغات شرکت‌های (مونتاژکننده) موتورسیکلت در ایران پذیرفته نمی‌شود.

یاماها در هند اولین موتورسیکلت هیبریدی ۱۵۰ سی‌سی خود را معرفی کرد

موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | تبلیغات شرکت‌های (مونتاژکننده) موتورسیکلت در ایران پذیرفته نمی‌شود.

تولیدکنندگان موتورسیکلت به‌سختی تلاش می‌کنند تا وسایل‌نقلیه خود را کارآمدتر کنند؛ چه از طریق بهبود فناوری احتراق، بهینه‌سازی آیرودینامیک یا کاهش وزن. اما با سخت‌گیرانه‌تر شدن استانداردهای آلایندگی و افزایش هزینه‌های سوخت، بسیاری از برندها به‌سمت تولید مدل‌های برقی حرکت کرده‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، برخلاف خودروها که مدل‌های هیبریدی در آن‌ها رایج است، این فناوری هنوز در دنیای موتورسیکلت‌ها جا نیفتاده است. دلیلش هم این است که محدودیت فضا و وزن، قرار دادن یک سیستم هیبریدی در موتورسیکلت را بدون سنگین یا گران کردن آن دشوار می‌کند. اما یاماها در هند دست به ابتکار جدیدی زده و مدل FZ-S FI Hybrid را در دسته موتورسیکلت‌های شهری ۱۵۰ سی‌سی با فناوری هیبریدی ملایم عرضه کرده است.

سیستم هیبریدی یاماها، در عین سادگی، هوشمندانه طراحی شده است. این موتورسیکلت از یک ژنراتور موتور هوشمند (SMG) استفاده می‌کند که دو وظیفه دارد: هم به‌عنوان یک استارت بی‌صدا و نرم عمل می‌کند (چون مستقیماً به میل‌لنگ متصل است) و هم در سرعت‌های پایین یک تقویت الکتریکی جزئی ارائه می‌دهد.

برخلاف خودروهای هیبریدی یا حتی مدل Ninja 7 Hybrid کاوازاکی که پیشرفته‌تر است، FZ-S FI Hybrid باتری بزرگی یا موتور الکتریکی جداگانه ندارد. در عوض، فقط زمانی که لازم باشد، موتور درون‌سوز را تقویت می‌کند. این روش برای یک موتورسیکلت شهری سبک بسیار منطقی است، زیرا باعث افزایش بهره‌وری سوخت و بهبود عملکرد گاز دادن در سرعت‌های پایین می‌شود، بدون اینکه هزینه زیادی به همراه داشته باشد.

حالا شاید با خودتان بگویید: «اما یک موتورسیکلت هیبریدی دیگر هم هست، آن‌ هم ساخت کاوازاکی!»

درست است، اما فناوری هیبریدی کاوازاکی کاملاً متفاوت است. مدل Ninja 7 Hybrid از یک موتور 451 سی‌سی دو سیلندر خطی به همراه یک موتور الکتریکی کامل استفاده می‌کند که سه حالت رانندگی دارد: احتراق داخلی (ICE)، کمک هیبریدی، و حتی حالت کاملاً برقی (EV) برای مسافت‌های کوتاه. همچنین از سیستم ترمز احیاکننده برای شارژ باتری استفاده می‌کند، قابلیتی که در سیستم یاماها وجود ندارد.

اما نکته اینجاست که فناوری هیبریدی کاوازاکی بسیار پیچیده‌تر و البته گران‌تر است. قیمت بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار برای Ninja 7 Hybrid باعث می‌شود که دسترسی به آن برای بسیاری از موتورسواران دشوار باشد. در مقابل، روش یاماها بسیار ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ یعنی بدون افزایش چشمگیر قیمت یا تغییر اساسی در حس رانندگی، مزایای یک سیستم هیبریدی را ارائه می‌دهد.

من شخصاً تجربه استفاده از فناوری هیبریدی یاماها را دارم، چون یک Fazzio دارم؛ یک اسکوتر هیبریدی ملایم که از سیستم SMG مشابهی استفاده می‌کند. کمک هیبریدی آن ملایم اما محسوس است، مخصوصاً هنگام حرکت از حالت توقف، و مصرف سوخت را هم بهبود می‌بخشد. مصرف سوخت آن برای من بیش از ۵۰ کیلومتر بر لیتر (حدود ۱۱۸ مایل بر گالن) است، که اگر FZ-S FI Hybrid بتواند عملکرد مشابهی داشته باشد، قطعاً یک گزینه فوق‌العاده برای موتورسواران روزمره خواهد بود.

در مورد ارزش این موتور، قیمت FZ-S FI Hybrid واقعاً شگفت‌انگیز است. با قیمت ۱۲۹,۴۰۰ روپیه (حدود ۱,۵۵۰ دلار آمریکا)، تقریباً از یک اسکوتر استاندارد ۱۵۰ سی‌سی شهری گران‌تر است، حتی با توجه به بازار هند. در مقایسه با مدل‌هایی مثل Ninja 7 Hybrid، این مدل واقعاً یک فرصت عالی است. تصور کنید که یاماها چقدر می‌تواند این مدل را بفروشد اگر تصمیم بگیرد آن را در بازارهای آسیایی دیگر، یا حتی در ایالات متحده و اروپا هم عرضه کند.

البته، این موتورسیکلت توانایی‌های کاملاً برقی ندارد، اما به عنوان یک موتورسیکلت هیبریدی مقرون‌به‌صرفه که واقعاً در شرایط دنیای واقعی کاربرد دارد، یاماها یک قدم بزرگ برداشته است.

اگر این فناوری موفقیت‌آمیز باشد، یاماها به راحتی می‌تواند آن را به مدل‌های بزرگ‌تر و محبوب‌تر منتقل کند. تصور کنید یک MT-09 هیبریدی ملایم یا یک موتورسیکلت ماجراجویی با مصرف سوخت کم و تقویت الکتریکی—چنین چیزی دور از ذهن نیست.

گشتاور بیشتر، مصرف سوخت بهتر، و عملکرد روان‌تر در سرعت‌های پایین بدون پیچیدگی‌های یک سیستم هیبریدی کامل؟ به نظر می‌رسد که یک برد بزرگ است. در حال حاضر، FZ-S FI Hybrid پیشرو در دسترسی‌پذیر کردن موتورسیکلت‌های هیبریدی است و با کارایی، عملی بودن و قیمت مناسب خود، به‌راحتی می‌توان به آن احترام گذاشت.

انتهای پیام/

موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | تبلیغات شرکت‌های (مونتاژکننده) موتورسیکلت در ایران پذیرفته نمی‌شود.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
Rideapart
موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | تبلیغات شرکت‌های (مونتاژکننده) موتورسیکلت در ایران پذیرفته نمی‌شود.

موسس و مدیرمسئول: دکتر محمدعلی نژادیان

پایگاه خبری موتورسیکلت‌نیوز | اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا