بزرگترین مسیر دوچرخهسواری ایران افتتاح شد

طی مراسمی با حضور شهردار تهران، روبان بزرگترین مسیر دوچرخهسواری کشور قیچی شد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری، توسعه حملونقل پاک؛ رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم است و علاوه بر برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، ایجاد مسیر پاک (پیاده، دوچرخه و اسکوتر) هم پیگیری و ۴۷ کیلومتر از این مسیر با عنوان مسیر سرزندگی در قالب یکصد و شصت و هفتمین رویداد امید و افتخار با حضور مدیران شهری افتتاح شد. این مسیر در منطقه ۲ ایجاد شده و به واسطه آن ۴ بوستان بزرگ به هم متصل میشوند و پایتختنشینان میتوانند در این مسیر از ظرفیتهای پیادهروی، دوچرخهسواری و اسکوتر استفاده و مدهای جدید حملونقل پاک را تجربه کنند.
سفر به مناطق با دوچرخه
علیرضا زاکانی، شهردار تهران
بزرگترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و هر روز با انباشت ماشینها شرایط جدید برای شهر ایجاد میشود و نیاز هست مسیر جدیدی را انتخاب کنیم تا انسان، محور آن باشد. علاوه بر این نیاز، توسعه حملونقل عمومی را در دستور کار قرار دادیم و اتفاقاتی در این حوزه رخ میدهد که بیسابقه خواهد بود. رویکرد برقیسازی و گذر از سوختهای فسیلی در حملونقل عمومی افق جدیدی را تهران آغاز میکند و همچنین ایجاد ۱۳۷۰ کیلومتر شبکه پیادهراه و استفاده از الگوهای حملونقل پاک مانند دوچرخه و اسکوتر هدفگذاری شده است. در فاز اول ۴۷ کیلومتر ایجاد و افتتاح شد و این مسیر امکانی را فراهم میکند تا شهروندان، ۲۲ منطقه را بدون استفاده از ماشین و با دوچرخه، اسکوتر و پای پیاده سفر کنند.
توسعه شبکه حملونقل پاک
مسیر شبکه حملونقل پاک (مسیر سرزندگی) بهگونهای طراحی شده تا به تفرجگاه تبدیل شود. بههرحال شرایط شهر در صورت دارابودن از شریانهای محیط زیستی؛ مانند مسیرهای پاک متفاوت خواهد بود و افتتاح ۴۷ کیلومتر مسیر سرزندگی آغاز راه است. چرا که این مسیر در محدوده منطقه ۲ به حدود ۱۰۰ کیلومتر توسعه مییابد و سال آینده هم ۲۰۰ کیلومتر آن در خارج از این منطقه هدفگذاری شده است.
تکمیل پروژه طی ۴ سال
داشتن مسیر پاک امروز نیاز شهر است و شبکه مسیر سرزندگی بهگونهای طراحی و اجرا شده که روی شبکههای موجود قرار میگیرد؛ اما تقاطع و تعارضی با آنها ندارد. قطعاً برای دسترسپذیر بودن این مسیر میبایست توسعه یابد و تکمیل مسیر سرزندگی طی ۴ سال در دستور کار قرار دارد. تهران از ابتدا گرفتار آلودگی هوا نبود و ما ساکنان این شهر با دست خودمان و از طریق سبک زندگی این مشکل را ایجاد کردهایم. البته که قابلتغییر است و مسیر زندگی میتواند یکی از گزینهها باشد.
حرکت بهسوی شهر انسانمحور
مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲
دوره مدرنیسم شهری با خودرو محوری همراه بود و تمام معابر شهری در تمام کشورهای دنیا برای خودرو طراحی شده اما این مسیر اشتباه است و انسانها به سمت افسردگی میروند؛ ازاینرو طراحان به سمت شهرهای انسانمحور رفتند و خودرو در اولویت بعدی قرار گرفت و امروز مدهای حملونقل پاک و مسیرهای پیادهروی مورد توجه است. اصلیترین رویکرد شهرداری تهران مبنی بر توسعه حملونقل عمومی پاک و برقی، است و در کنار این پازل اصلی، برنامهای طراحی و در قالب مسیر سرزندگی اجرایی شد. چهار بوستان فدک، ۱۳ هکتاری، پردیسان و نهجالبلاغه با این مسیر به هم وصل میشوند و در پروژه سرزندگی ۴۷ کیلومتر مسیر پیادهروی (۲۶ کیلومتر مسیر دوچرخه و اسکوتر) طراحی شده و قرار است شهروندان در این دو مسیر بهصورت ایمن تردد کند.
امکانات پیشبینیشده
۱۳ ورودی و ۲ پل (پل بزرگراه شیخ فضل اله نوری به طول ۲۶۲ متروپل بزرگراه شهید همت ۳۴۰ متر) در این مسیر طراحی شده است. ۹ ایستگاه شارژ دوچرخه، ۴ اتاق مادر و کودک، نصب ۲۹۰ نیمکت، غرس ۸۹ نوع درخت و درختچه، نصب ۸۰۰ تابلو و علائم راهنمایی، نصب ستهای ورزشی و ۲ مجموعه اورژانس از دیگر امکانات خدماتی و رفاهی پیشبینیشده هستند.
تجهیزات مسیر سرزندگی
در مسیر سرزندگی برای رفاه بیشتر شهروندان حدود ۹۶ دستگاه دوچرخه و ۹۶ دستگاه اسکوتر برقی در ایستگاهها پیشبینیشده که مراجعهکنندگان میتوانند از آنها استفاده کنند. سال آینده با اضافهشدن ۲۰ کیلومتر، مسیر سرزندگی به ۶۷ کیلومتر میرسد و در فاز دوم هم این مسیر را به ۱۰۰ کیلومتر میرسانیم. در واقع این مسیر از سعادتآباد تا طرشت و کوی نصر تا پونک خواهد بود.
مسیری در راستای اقدامات زیستمحیطی
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران
مسیر ۴۷ کیلومتر سرزندگی اقدام ارزشمندی است و از مدیریت شهری برای ایجاد چنین تحول و اقدام مناسب در منطقه ۲، تقدیر میکنیم. شهردار تهران تدابیر خوبی برای توسعه محیطزیست شهری داشت و این مسیر یک نمونه از اقدامات محیط زیستی است. وقتی میگوییم این دوره بهترین و موفقترین دوره مدیریت شهری در حوزه محیطزیست است، مسیر ۴۷ کیلومتری یکی از مصادیق آن است و مسیر تندرستی از بوستان پردیسان، فدک، نهجالبلاغه و ۱۳ هکتاری شرایط خوبی در عرصه محیطزیست ایجاد کرده است.
توسعه فضای سبز
در تهران ۲ هزار و ۴۲۳ بوستان داریم و تنها ۳ محله است که بوستان ندارند. توسعه فضای سبز اولویت است در دوره ششم بیش از ۱۰۰ بوستان به تهران اضافه شده و ۹ کیلومتر از باغراه حضرت زهرا فضای سبز است و ۷.۵ هکتار از مجموعه ساصد، هم به فضای سبز و بوستان اختصاصدادهشده است. ۲۴۵۰ هکتار کمربند فضای سبز ایجاد شده که اردیبهشت سال آینده ۳ هزار هکتار کمربند سبز به نتیجه میرسد و جشن پایان کمربند سبز را برگزار میکنیم.
آبیاری درختان با پساب
استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز از ۷ میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که رشد ۸۰۰ درصدی را نشان میدهد. اگر استفاده از پساب انجام نمیشد متأسفانه تعداد زیادی از درختان خشک میشدند و در حفظ درختان با مشکل مواجه میشدیم. برای اولین بار در نیمه اول سال آینده طرح جامع آب خام به صحن شورا ارائه میشود. همچنین امسال ۳ هزار میلیارد تومان برای ایجاد مخازن آب هزینه شده و در سال آینده هم ۵ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاصدادهشده است.
حمایت شورا از برقیسازی
برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی که انجام شده از بهترین اقدامات محیط زیستی است و اساتید و نخبگان این اقدام شهرداری را تقدیر میکنند و باید از کسانی که این کار خوب را پیگیری کردند و برای توسعه آن تلاش میکنند، تشکر کرد. شورا تمامقد حامی این اقدام شایسته است.
انتهای پیام/