بررسی وضعیت فروش ناامیدکننده «کاواساکی» و امیدوارکننده «هوندا» در 8 ماهه اول سال 2024
عملکرد فروش جهانی کاواساکی ناامیدکننده است. پس از دست رفتن عمیق بازار در سال 2020، بهبود بسیار کند است و حتی در سال 2024، پس از 8 ماه اول، ثبتنام جهانی خودروهای دوچرخ تنها 1.4درصد رشد میکند، اگرچه عملکرد قوی در اروپا دارد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، کاواساکی بهعنوان سازنده موتورسیکلت ژاپنی متخصص در خودروهای مسابقهای شناخته میشود و بیشتر فروش از این بخش از بازار حاصل میشود، در حالی که در کشورهای معدودی، موتورسیکلتهای ارزان قیمت هندی خود را با نام تجاری خود توزیع میکنند.
فروش جهانی دو چرخ در سال 2019 با 574 هزار و 618 هزار دستگاه به رکورد بیسابقهای رسید که پیش از آن در سال بعد به شدت کاهش یافت که دلیل آن کاهش بازار جهانی تحت تأثیر کووید 19 بود.
از سال 2021، بهبودی آهسته در حال انجام است، اما بسیار پایینتر از همه رقبای اصلی است و حتی در سال 2024، پس از 8 ماه اول سال، فروش 1.4درصد افزایش مییابد، پیشبینی میشود که سال هنوز کمتر از نیم میلیون فروش باشد.
در حالی که فروش در اروپای غربی (+17.2%)، اروپای شرقی (+58.6%) و در آمریکای جنوبی و مرکزی (+15.0%) و در سایر مناطق بهسرعت در حال رشد است، عملکرد تاکنون ناامیدکننده است، بهویژه در چین، (-39.3٪).
میراث کاواساکی
موتورسیکلتهای کاواساکی بخشی از صنایع سنگین کاواساکی است، شرکتی که در سال 1878 در یک کارخانه کشتیسازی متولد شد. از زمان ادغام آنها با “Meguro” در سال 1963، این شرکت شروع به ساخت موتورسیکلتهای با کارایی بالا کرد و امروزه در صنایع هوافضا، تجهیزات صنعتی، خودروسازی (بخشهای ریلی، هوایی، دریایی)، حملونقل و صنعت انرژی نیز فعال هستند.
موتورسیکلتهای ساخته شده توسط کاواساکی در سراسر جهان بهدلیل دوچرخهای ورزشی رنگ سبز خود شناخته شده هستند، آنها اکنون یک برند نمادین با سنت طولانی مدت دوچرخهای استثنایی هستند.
آنها در ژاپن، ایالات متحده آمریکا، فیلیپین، هند، اندونزی، بنگلادش و تایلند امکانات تولید دارند.
فروش در حال رشد هوندا
به گزارش موتورسیکلت نیوز، فروش جهانی موتورسیکلتهای هوندا شتاب خود را حفظ میکند. در سال 2024، پس از 8 ماه اول سال، ارقام فروش 13.07 میلیون دستگاه (+8.0٪) بوده است که سالی نه چندان دور از 20 میلیون دستگاه و در دومین نتیجه برتر تاکنون پیشبینی میشود.
هوندا موتورسیکلت پیشرو جهانی در صنعت دوچرخ (اسکوتر + موتورسیکلتها بدون در نظر گرفتن بخش پاور اسپرت) است و در سال 2024 عملکرد درخشانی را گزارش میدهد.
بهدنبال رکورد ثبت شده در سال 2018، با بیش از 20 میلیون دستگاه ثبت جهانی، این شرکت بهشدت تحت تأثیر اثرات کووید 19 قرار گرفت و برای نمونه در سال 2020 به 15 میلیون کاهش یافت.
بهبود در سال بعد شروع شد و به 17 میلیون دستگاه رسید و سپس در سال 2022 به 17.7 میلیون دستگاه رسید.
در سال 2023، به لطف فصل خروشان کشورهای آسهآن (فروش منطقهای هوندا 21.8 درصد افزایش یافته است)، رشد در نیمه اول (+7.9%) بسیار قوی بوده است، قبل از اینکه در نیمه دوم کاهش یابد. با این حال، فروش جهانی دوچرخ در سال 2023، 18.5 میلیون دستگاه (+4.4٪) بود که چهارمین سطح بالاتری است که تاکنون داشته است.
هوندا عمیقاً به منطقه آسهآن وابسته است و اندونزی بزرگترین کشور جهان است. در این زمینه، هوندا از دههها قبل بر بازار تسلط و کنترل دارد. فروش منطقهای در سال 2024 حدود 1.7 درصد کاهش یافته است.
دومین منطقه مهم (هند، بنگلادش، پاکستان و سایرین) است که 28 درصد از فروش جهانی هوندا را به خود اختصاص داده است. در این منطقه فروش 33.5درصد افزایش مییابد و هوندا هیرو هند را به چالش میکشد.
در سایر نقاط جهان، فروش در لاتام (+ 13.5٪)، آمریکای شمالی (+ 3.3٪) در حال رشد است، اما در اروپا (-2.8٪) و در آسیا (چین، ژاپن، کره، تایوان و دیگران) کاهش یافته است (-11.3٪).
انتهای پیام/