مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

درباره افزایش ۱۱۱ درصدی شرکت ایران یاسا تایر

شرکت ایران یاسا تایر و رابر (سهامی عام) به عنوان اولین تولید کننده انواع تایر و تیوب موتورسیکلت، دوچرخه‌ای، اسکوتری، کشاورزی و انواع شیلنگ آب و گاز همواره به دنبال ارتقای کیفیت و تولید محصولات متنوع و متناسب با نیاز بازار و مشتریان بوده است. 

به گزارش  موتورسیکلت نیوز به نقل از صدای بورس، شرکت ایران یاسا تایر و رابر (سهامی عام) در تاریخ ۷ آبان ماه ۱۳۴۷ با نام «شرکت سهامی کارخانجات تولیدی و صنعتی ایران یاسا» به‌ثبت رسیده و در سال‌های گذشته با تصویب مجامع عمومی فوق العاده صاحبان سهام نام آن به شرکت ایران یاسا تایر و رابر و نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته و در ۲ شهریورماه ۱۳۸۲ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد. براساس موافقت صادره از وزارت صنایع، در ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ با ظرفیت اسمی ۲۵،۳۰۳،۰۰۰ تن، ظرفیت تولید شرکت در پروانه بهره‌برداری اصلاح شده و فعالیت می‌کند. این شرکت به عنوان اولین تولید کننده انواع تایر و تیوب موتورسیکلت، دوچرخه‌ای، اسکوتری، کشاورزی و انواع شیلنگ آب و گاز همواره به دنبال ارتقای کیفیت و تولید محصولات متنوع و متناسب با نیاز بازار و مشتریان بوده است. در رابطه با فعالیت‌های این شرکت با علی عشاقی، مدیرعامل شرکت ایران یاساتایرورابر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

با بیش از نیم قرن فعالیت، جایگاه کنونی شرکت ایران یاسا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فروش شرکت در دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل در فروش وزنی ۱۵ درصد افزایش و در فروش مبلغی ۶۳ درصد رشد داشته است که از اهم دلایل آن می‌توان به بازنگری در قیمت فروش و افزایش سطح کیفی محصولات با استفاده از تکنولوژی جدید اشاره کرد. از مهمترین عوامل و پارامترهای موثر در حفظ و رشد صنعت تایر می‌توان به میزان استفاده و دسترسی به فناوری‌های روز دنیا اشاره کرد. به همین علت به‌کارگیری فناوری در تولید تایرهای با کیفیت در این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود. ضمناً به عقیده کارشناسان، فناوری قدیم تولید تایر تقریباً منقرض شده است، به همین علت همه شرکت‌های تولیدی تایر باید به سمت مکانیزه شدن این صنعت بروند تا بتوانند محصولات باکیفیت‌تری برای رقابت با محصولات خارجی روانه بازار کنند و شرکت ایران یاسا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره در تلاش است که با جایگزینی دستگاه‌های مدرن و فناوری پیشرفته همچنان از تولیدکنندگان برتر این صنعت باشد.

این شرکت محصولات متنوعی تولید می‌کند. چه حجمی از این تولیدات صادر می‌شوند؟
در ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر امسال در مجموع بیش از ۳.۵۰۰ تن انواع تایر و تیوب فروش صادراتی به بهای ۳.۲۲۱ میلیارد ریال داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۶۱ درصد رشد داشته ایم که با توجه به حجم تولیدات در این بازده زمانی به میزان ۲۳ درصد صادرات کرده ایم. لازم به ذکر است، قیمت صادراتی فروش محصولات تایر و تیوب با توجه به قیمت مواد اولیه و بهای تمام شده یک محصول و عرضه و تقاضای بازار و با نرخ دلار محاسبه شده و از خریدار دریافت می‌شود و وجوه حاصل از فروش صادراتی در دوره مالی مورد گزارش رفع تعهد شده است.

آخرین افزایش سرمایه شرکت چه سالی بود. آیا برنامه تازه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟
آخرین افزایش سرمایه شرکت به میزان ۱۱۱ درصد در سال ۱۴۰۱ انجام شد و سرمایه شرکت از ۹۰۰ میلیارد ریال به رقم یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسید. جالب است بدانید که از سال ۱۳۴۶ تاکنون، شرکت ۱۷ مرحله افزایش سرمایه داشته که ۹ مرحله آن افزایش سرمایه سه‌رقمی بوده است. همچنین بر اساس برنامه های توسعه‌ای که در مجمع امسال به سهامداران ارائه شد مقرر گردید اقدامات مقتضی در جهت افزایش سرمایه ۱۱۱ درصدی از محل سود انباشته صورت پذیرد که انتظار می رود تا پایان سال جاری به این مهم دست یابیم. 

ترکیب تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت به چه صورت است؟ 
حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه صنعت تایر وارداتی است در خصوص مواد اولیه خارجی از شرکت‌های تولیدکننده این مواد و یا نمایندگان انحصاری آن استعلام و طبق رویه آیین‌نامه معاملات شرکت نسبت، به خرید اقدام می‌شود و درخصوص خریدهای خارجی روند تغییرات قیمت مواد رصد می‌شود که براساس گزارش تفسیری منتشر شده در تارنمای کدال با انتخاب نقطه بهینه خرید به صرفه جویی هایی ارزی در خرید مواد اولیه دست یافتیم. در خصوص خرید داخلی مواد اولیه هم به صورت مستقیم توسط شرکت‌های تولیدکننده در بورس به صورت هفتگی سفارش‌گذاری و خرید می‌شود. درخصوص سایر شرکت‌های تولیدکننده نیز در بازه‌های مشخصی طبق سفارش‌گذاری واحد برنامه‌ریزی نسبت به اخذ استعلام از تولیدکنندگان اقدام و طبق آیین‌نامه شرکت خرید صورت می‌گیرد. بر خلاف برخی از تولیدکنندگان تایر در کشور که با مشکل تأمین ارز برای واردات مواد اولیه مواجه هستند ما تلاش کردیم با استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات، خریدهای خارجی؛ از جمله مواد اولیه را از این محل تأمین کنیم.

از چه روش‌هایی برای تامین نقدینگی مورد نیاز استفاده می‌کنید؟
شرکت در راستای تامین جریان‌های نقدی مورد نیاز خود علاوه بر اخذ تسهیلات کم بهره، سایر روش‌های تامین مالی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. البته شرکت برای مدیریت ریسک نقدینگی، یک چارچوب ریسک نقدینگی مناسب برای مدیریت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تامین وجوه و الزامات مدیریت نقدینگی تعیین کرده است. شرکت ریسک نقدینگی را از طریق نگهداری اندوخته کافی و تسهیلات بانکی، از طریق نظارت مستمر بر جریان‌های نقدی پیش‌بینی شده و واقعی و از طریق تطبیق مقاطع سررسید دارایی‌ها و بدهی‌های مالی، مدیریت می‌کند. شرکت برای اولین بار دو اقدام اساسی را طی سال جاری انجام داد. اولین اقدام دانش بنیان شدن تعدادی از محصولات شرکت و دیگری کسب رتبه اعتباری A در جهت استفاده از مشوق و معافیت های مالیاتی است که به تبع آن نقدینگی مانده در شرکت صرف خرید مواد اولیه می‌شود. لازم به ذکر است که کسب رتبه اعتباری پشتوانه‌ای در جهت انتشار اوراق تامین مالی است و مالکین این اوراق در توسعه و تولید صنعت کشور، به ویژه ایران یاسا شریک می‌شوند.

آینده صنعت لاستیک و شرکت ایران یاسا را چگونه می بینید؟
بنگاه‌های تولیدی برای رهایی از محدودیت هایی که در بازارهای داخلی گریبان گیرشان شده، لاجرم باید به سمت توسعه صادرات روی بیاورند تا بتوانند از صرفه‌های اقتصادی که حاصل از مقیاس تولید بیشتر است بهره برداری کرده و بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی آماده کنند. بدون شک برای اینکه بتوانیم در حوزه صادرات نقش آفرینی کنیم باید شاخص‌ها و معیارهایی را ملاک عمل قرار دهیم؛ اولین شاخص مربوط به اخذ استانداردهای بین‌المللی برای محصولات تولیدی است و دومی باور رقابت پذیری در جمع مدعیان بازار در منطقه از طریق افزایش کیفیت محصولات و توسعه دانش طراحی تایر است. همچنین بحث دیگر ایجاد بسترهایی برای شناخت کافی از بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام شده برای رقابت پذیر شدن محصولات در مواجهه با بازارهای جهانی است. طبق آمارهای منتشر شده بیشترین سهم صادرات در کشور به تایرهای موتوری و دوچرخه ای تعلق دارد و بر این اساس ایران یاسا به عنوان قدیمی ترین شرکت توانسته است بیشترین سهم صادرات را در این بخش به خود اختصاص دهد.
یکی از برنامه های مهم خانواده ایران یاسا توسعه صادرات است، در این شرکت دیگر نگرش سنتی به بازارهای جهانی دنبال نمی شود. شاید در سنوات گذشته عمده ترین سهم صادرات مربوط به افغانستان بوده باشد، اما در حال حاضر به دنبال این هستیم که با مدل های جدیدی در حوزه CIS و بخش آفریقا و سایر کشورهای هدف صادرات داشته باشیم و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد توسعه صادرات محصولات شرکت در کشورهای هدف باشیم. شرکت ایران یاسا نسبت به گذشته با مشکلات کمتری در خصوص تخصیص ارز مواجه است، این شرکت با توجه به صادرات قابل توجه محصولات خود توانسته است ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادراتی تامین کند و این مهم یکی از مزیت های شرکت ایران یاسا محسوب می شود. طبیعتاً زمانی که بازار برای ما آماده است بحث افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده یکی از رویکردهای مهم شرکت است. همچنین بحث شناخت رقبا در بازارهای جهانی جزو مواردهای بسیار مهم این شرکت است که هم اکنون در اولویت های کاری ما قرار دارد. در توسعه صادرات به دنبال شناخت رقبا در کشورهای هدف هستیم، برندسازی و معرفی محصولات از طریق تبلیغات در کشورهای هدف جزو برنامه های مهم شرکت ایران یاساست و این موضوع یکی از ارکان خط مشی شرکت است. این شرکت همیشه سعی کرده از تمام ظرفیت های قانونی با اخذ مجوزهای لازم که برای صادر کننده ها در نظر گرفته شده به خوبی استفاده کند. با توجه به تنوع و نوآوری در محصولات دوچرخ ما در شرکت برآن شدیم منطبق با استانداردهای موجود در کشور محصولات خود را از حیث تنوع و کیفیت افزایش دهیم تا بتوانیم میزان رضایت مشتریان را بر اساس نیازهای بازار ارتقا بخشیم که در این راستا می توان به طراحی محصولات جدید منطبق با نیازهای تولیدکنندگان محصولات دوچرخ اشاره کرد.
با توجه به برنامه های توسعه ای که در دست اقدام است در آینده بسیار نزدیک شاهد تحولات بزرگی از جمله بروز رسانی خطوط تولید، افزایش کیفیت محصولات و توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای شرکت خواهیم بود. 

درباره جایگاه شرکت در بازار سهام و بازارگردانی سهم «پاسا» توضیح دهید.
براساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس موظف به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی به بورس شده‌اند. در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از تاریخ ۲۴/۰۸/۱۳۹۹ نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی با صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردان ارزش آفرین صندوق بازنشستگی کشوری اقدام کرد و صندوق فوق نیز با هدف ایجاد تعادل در بازار، بالا بردن نقدشوندگی، بالا بردن حجم و سرعت معاملات و ممانعت از ادامه‌دار شدن صف‌های خرید و فروش با رعایت دستورالعمل‌های بازارگردانی ابلاغ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، در طی دوره مالی اقدام به خرید و فروش سهم کرده است.

با توجه به اینکه سرمایه اصلی شرکت نیروی انسانی آن است اقدامات موثری که در این زمینه انجام داده اید را عنوان کنید؟
در ابتدای ماموریت بنده، موضوعات و دغدغه‌های همکاران بویژه همکاران بخش تولید و خانواده ایشان مورد بررسی قرار گرفت. از جمله اقداماتی که تلاش کردیم در جهت رفع دغدغه‌های ایشان گام برداریم، بحث بازبینی طرح طبقه‌بندی مشاغل بود که از سال ۱۳۹۲ مغفول مانده بود که امید است از ابتدای سال بعد، نتیجه این اقدام در رضایت همکاران بوِیژه کارگران زحمتکش دیده شود. همچنین تلاش کردیم فاصله‌ای که از گذشته بین طبقات کارگری با مدیران عالی وجود داشته را برداشته و هر لحظه گوش شنوا و سنگ صبور همکاران باشیم. در ادامه بررسی در موضوعات حوزه سرمایه انسانی شرکت تلاش کردیم در صورت شناسایی هرگونه عارضه، آن را ریشه‌یابی و برطرف کنیم و تکریم برای هر اقدام موثر و راهنمایی و انتقاد را برای هر کوتاهی مدنظر قرار دهیم.

با توجه به افزایش ۶۳ درصدی فروش شرکت در ۹ ماهه امسال، وضعیت فروش تا پایان سال را چگونه می‌بینید؟
در بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت علاوه بر رشد ۶۳ درصدی در میزان فروش، شاهد تحقق بودجه مصوب سال نیز هستیم، لیکن شرکت همواره در تلاش است از طریق افزایش فروش مقداری و ریالی، جایگاه خود را در بین تولیدکنندگان صنعت تایر بالا برده و با افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات، گام موثری در ارج نهادن به انتخاب مشتریان بردارد.

درباره میزان درآمد و سود خالص شرکت در ۹ ماهه امسال توضیح دهید.
شرکت با تغییر در ترکیب سبد تولید و فروش و تاکید بر تولید محصولات با کیفیت بالاتر و مشتری‌مدار گام موثری در افزایش سود با کیفیت برداشته و توانسته بودجه سال جاری را طی ۹ ماه محقق کند. فروش شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، در فروش وزنی ۱۵ درصد و در فروش ریالی ۶۳ درصد افزایش داشته است که از اهم دلایل آن می‌توان به بازنگری در سیاست فروش و افزایش سطح کیفی محصولات با استفاده از فناوری و دانش جدید اشاره کرد.
این رشد چشمگیر ریالی ناشی از رشد ۹۰ درصدی فروش تیوب، ۵۹ درصدی فروش تایر و ۵۰ درصدی سایر فرآورده‌هاست که توانستیم در ۹ ماهه مورد بررسی، رکورد فروش تایر، تیوب و فرآورده را به ترتیب به مبلغ ۱۵.۵۶۰ میلیارد ریال، ۳.۰۹۱ میلیارد ریال و ۹۰۲ میلیارد ریال را ثبت کنیم. علاوه بر فروش فوق‌العاده صورت پذیرفته، حاشیه سود ناخالص دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ ماه آذر سال ۱۴۰۲، ۲۶ درصد است که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد است و حاشیه سود خالص از ۱۴ درصد دوره ۹ ماهه سال قبل به عدد ۱۸ درصد برای دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که این ارقام نشان‌دهنده تحول در حوزه فروش و مدیریت هزینه‌ها به ویژه بهای تمام شده محصولات است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
صدای بورس
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا