مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تشکری هاشمی: عامل 25 درصد خفگی تهران موتورسیکلت‌ها هستند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی سخن گفت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از رکنا، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و مشکلاتی که پیش روی این اقدام مهم است، گفت:  آلودگی هوا ، مهم ترین دلیلی است که نگاه‌ها را به سمت استفاده از خودروهای برقی برده است. 25 درصد از آلودگی هوای تهران به موتورسیکلت‌ها، 30 درصد به خودروهای سواری و بین 2 الی 5 درصد برای خودروهای اتوبوس شهری باز می گردد.

وی در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی، جایگزینی موتورسیکلت‌های دیزلی با موتورسیکلت‌های برقی، اولویت بیشتری دارد. از خودروهای برقی نیز عمر زیادی نگذشته است و در دنیا تجربه قطعی در مورد آنها وجود ندارد. همچنین به لحاظ قیمت، خودروهای برقی هنوز گران هستند؛ مثلا قیمت یک اتوبوس برقی، حدودا 3 برابر قیمت یک اتوبوس دیزلی است. از سویی دیگر، باتری های آنها حداکثر هفت سال گارانتی دارند. با فرض اینکه اگر این باتری‌ها همین تعداد سال هم عمر کنند، تقریبا معادل 40 درصد از قیمت اتوبوس محسوب می شود، در حالی که اتوبوس‌های دیزلی عمر بیشتری دارند. برای مثال متوسط عمر اتوبوس‌های بی آر تی 15 سال است.

تشکری هاشمی گفت: از دیگر مواردی که می بایست به آن توجه کرد، موقعیت تهران است. باید دید که این خودورها در تهران چگونه عمل می‌کنند، مثلا آیا این ماشین ها می توانند در شیب‌های تند پایتخت حرکت کنند یا اینکه آیا در در تابستان های بسیار گرم و در زمستان‌های بسیار سرد شهر دوام خواهند آورد یا خیر.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان گفت: همچنین این موضوع را باید در نظر داشت که تعداد مسافرانی که سوار این اتوبوس‌ها می شوند بیش از حد ظرفیت است. تصادفات این وسایل نیز مشکلاتی را به بار خواهد آورد و بعضی وقت‌ها آتش سوزی باتری در آن اتفاق می افتد. برای صافکاری و نقاشی این وسایل نیز حتما باید باتری‌ها از ماشین ها جدا شوند و در محیط خاصی نگهداری شوند. باید این را دانست که دانش برقی سازی ناوگان حمل و نقل در بسیاری از کشورهای دنیا هنوز تکمیل نشده است؛ اما با فرض بر اینکه این ابهامات برطرف شود اول باید به سمت تغییر موتورسیکلت‌های دیزلی به برقی برویم و در گام دوم،  به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها و بعد اتوبوس‌ها برویم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
رکنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا