نیاز به گذار از اقتصاد مبتنی بر رانت به اقتصاد مبتنی بر دانش

گذار از اقتصاد مبتنی بر رانت به اقتصاد مبتنی بر دانش گامی مهم برای هر کشوری است که قصد دارد رقابت‌پذیری خود را در بازار جهانی افزایش دهد. اقتصاد مبتنی بر رانت به شدت به درآمد حاصل از بهره‌برداری از منابع ملی و طبیعی مانند نفت، گاز یا مواد معدنی متکی است، در حالی که این امر می‌تواند درآمد قابل توجهی را در کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد، اغلب به وابستگی بیش از حد به این منابع منجر می‌شود و توسعه سایر بخش‌های اقتصاد را نادیده می‌گیرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، اخیراً برای اولین بار بیش از چندصد طرح دانش‌بنیان کشور، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گرفتند و هزینه‌های صورت‌گرفته برای تحقیق و توسعه مذکور به صورت اعتبار مالیاتی در سال جاری به این شرکت‌ها یا شرکت صنعتی سرمایه‌گذار پرداخت خواهد شد. این موضوع برای اولین بار و یک سال پس از قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ثمر نشسته است و طرح‌های اعلام‌شده همه در جهت تکمیل زنجیره ارزش و خلق محصولات صنعتی با ارزش افزوده بالا هستند.

استفاده از مشوق‌های هدفمند برای ارتقای این توسعه صنعتی ضروری است. در گذشته بسیاری از کشور‌ها بدون در نظر گرفتن هدف خاصی، مشوق‌های کلی را برای صنایع ارائه کرده‌اند. این رویکرد اغلب در تشویق صنایع به تکمیل زنجیره ارزش و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه شکست می‌خورد، بنابراین تکیه بر اصلاح این انگیزه‌ها و هدف قرار دادن آن‌ها در جهت حمایت از صنایع در توسعه محصولات و فناوری‌های جدید بسیار مهم است.

یکی از انگیزه‌های مؤثری که می‌توان از آن استفاده کرد، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است. این مکانیسم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد برای هزینه‌های انجام‌شده در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، اعتبار مالیاتی مطالبه کنند. دولت با ارائه این اعتبار مالیاتی، صنایع را برای سرمایه‌گذاری در نوآوری و پیشرفت‌های فناوری تشویق می‌کند که به ایجاد محصولات جدید دانش‌بنیان منجر می‌شود.

اجرای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه اخیراً در ایران شتاب بیشتری گرفته است. برای اولین بار صد‌ها طرح دانش‌بنیان در کشور اعتبار مالیاتی دریافت کرده‌اند که هزینه‌های انجام‌شده در فعالیت‌های تحقیق و توسعه آن‌ها از طریق اعتبار مالیاتی بازپرداخت می‌شود. این ابتکار با اهداف کشور برای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد محصولات صنعتی با ارزش افزوده بالا همسو است.

گنجاندن اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در برنامه هفتم توسعه بیش از پیش اهمیت و تعهد دولت را در جهت ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان نشان می‌دهد. این الگوی جدید اعطای مشوق‌های مالیاتی در طول اجرای این طرح، تأکید بر حمایت از صنایع در تلاش‌های تحقیق و توسعه آن‌ها را به عنوان وسیله‌ای برای گذار به یک مدل اقتصادی پایدارتر و رقابتی‌تر نشان می‌دهد. دولت با تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، محیطی را ایجاد می‌کند که نوآوری و پیشرفت‌های فناوری را تقویت می‌کند. این امر به نوبه خود به تولید محصولات صنعتی با ارزش بالا منجر می‌شود که سود بیشتری نسبت به خام‌فروشی برای کشور و صنایع دارد. علاوه بر این، توسعه صنایع دانش‌بنیان امکان تنوع‌بخشی و کاهش اتکا بر یک منبع درآمد را فراهم می‌کند و در نتیجه مقاومت کشور را در برابر شوک‌های اقتصادی افزایش می‌دهد.

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

با هدف جهت ­دهی حمایت­‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌­بنیان بر اساس بند (ب) ماده (11) قانون جهش تولید دانش‌­بنیان شرکت‌­های دارای فعالیت‌­های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می­‌شوند. به این نحو که معادل هزینه­‌های انجام شده در پروژه‌­های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌­های دارای پروانه بهره‌­برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می­‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­‌های بعد کسر می­‌شود.

پروژه تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی مجموعه­‌ای از فعالیت­‌های فناورانه است که سطح فناوری محصولات، خدمات یا فرآیندهای حاصل از پروژه‌­های تحقیق و توسعه باید در حوزه فناوری‌­های بالا یا متوسط به بالا منطبق با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان یا معیارهای تفصیلی منتشر شده برای کالاها و خدمات دانش بنیان باشد. هم­چنین لازم است محصولات، خدمات یا فرآیندهای حاصل از آن در سطح صنایع مربوطه در کشور جدید باشد. هزینه‌­کرد در پروژه­‌های تایید شده مطابق آیین­‌نامه و دستورالعمل اجرایی این برنامه در سرفصل­‌های فضای کار اختصاصی تحقیق  وتوسعه، ماشین‌­آلات و تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اولیه و قطعات مصرفی، تاییدیه ها و استانداردها و همکاری فناورانه به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش خواهد بود.

برای برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکت­‌های متقاضی باید پروژه­‌های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را در قالب تعیین شده ارسال نمایند. پس از تایید پروژه توسط دبیرخانه، شرکت در پایان سال مالی هزینه­‌کرد مربوط به پروژه در سرفصل‌­های مورد پذیرش را به همراه اسناد مالی اظهار می­‌کند. دبیرخانه با ارزیابی پیشرفت پروژه و اسناد ارائه شده میزان هزینه‌­کرد در پروژه­‌های مصوب را تعیین کرده و به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌­نماید.

برای اطلاع از شرایط برنامه به آیین­ نامه و دستورالعمل اجرایی برنامه مراجعه نمایید. همچنین برای  ارائه اطلاعات پروژه های تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی به سامانه etebar14.ir اقدام نمایید.

انتهای پیام/

منبع
جوان آنلاینمعاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا