بررسی نمایشگاه تخصصی خدمات جانبی خودرو و موتورسیکلت (آبانماه ۱۴۰۲)

آبانماه سال جاری محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برج میلاد تهران شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی خدمات جانبی خودرو و موتورسیکلت در بخش‌های تیونینگ، کمپینگ، آفرود، آپشن، لوازم یدکی و مصرفی، ماجراجویی و سفر بود که مورد استقبال علاقمندان این حوزه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز، با توجه به تغییر سبک زندگی و دیجیتالی شدن ابعاد مختلف آن و نیاز مردم به سرگرمی‌های مختلف در زندگی، بسیاری از افراد به تناسب علاقمندی‌های شخصی به سوی سرگرمی‌هایی همچون زیباتر کردن خودرو یا موتورسیکلت یا افزودن وسایل اضافی و کاربردی روی آورده‌اند و از طرفی به دلیل نوع زندگی شهری فاصله میان انسان و طبیعت زیاد شده است که افراد جوامع مختلف به نوعی در تلاش برای حضور در طبیعت و بازیابی انرژی از دست رفته هستند که با برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها در سال می‌توان افراد را با سبک‌های مختلف و راه‌های لذت بردن از زندگی و طبیعت و ابزار و وسایل جدید آشنا کرد.

در همین راستای با جناب آقای دکتر علیرضا چیذری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی برنامه سازان میهن و رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه و سرکار خانم پریسا یونسی قائم مقام مدیرعامل شرکت مذکور و مدیراجرایی نمایشگاه گفتگویی انجام دادیم که به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موتورسیکلت‌نیوز: لطفا بفرمایید که شما و مجموعه شما از چه سالی فعالیت خودتان را در حوزه برگزاری نمایشگاه آغاز کردید؟ و این چندمین نمایشگاه در حوزه لوازم جانبی خودرو و موتور سیکلت و کمپینگ و سفر هست که برگزار می‌کنید؟

دکتر چیذری: سابقه برگزاری نمایشگاه فکر می‌کنم برمی‌گردد به شاید حدود ۱۶ یا ۱۷ سال پیش و برگزاری نمایشگاه در عرصه های مختلف چون در واقع مجموعه برنامه سازان میهن بعنوان مجری نمایشگاهی که مدیریت رویدادهای را به عهده دارد و در سال چند عنوان نمایشگاه را برگزار می‌کند. اما اگر مشخصاً بخواهیم در مورد این نوع نمایشگاه صحبت کنیم، فکر می‌کنم که اولین دوره آن در حدود سال ۱۳۹۶ در یک سالن و با حدود ۳۰ غرفه در همین محل نمایشگاه‌های برج میلاد تهران برگزار شد، و دوره‌های دوم و سوم هم در همین محل برگزار شد که با مواجهه با پدیده پاندمی بیماری کردونا کلیه رویدادهای نمایشگاهی در شهر تهران به مدت ۲ تا ۳ سال متوقف شد. و پس از آن به ناچار طبق دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمایشگاه به مجموعه شهر آفتاب به دلیل داشتن سالن‌های بزرگ و سقف بلند تر منتقل شد و به مدت ۲ سال آن مجموعه میزبان نمایشگاه بود که مساعدت بسیار خوبی داشتند و ما از همکاری با آن مجموعه رضایت کامل داشتیم. و امسال بعد از رطرف شدن همه محدودیت ها و به دلیل دسترسی بهتر در مجموعه برج میلاد تهران در خدمت علاقمندان بودیم.

موتورسیکلت‌نیوز: آیا در دوران کرونا و با توجه به برگزاری نمایشگاه‌‍‌ها بصورت مجازی، آیا شما نمایشگاه مجازی در آن دوره برگزار نمودید؟

دکتر چیذری: بنده یا باید سلیقه شخصی را مطرح کنم یا مصلحت صنف!  اگر بخواهم سلیقه شخصی را مطرح کنم باید عرض کنم که به نظر بنده هیچ چیز مجازی وجود ندارد و نمی شود از آن بهره مند شد مانند این است که بنده به شما عکس غذا را نشان بدهم و آیا شما از عکس یک غذای خوشمزه به اندازه خورد آن لذت خواهید برد؟ به نظر بنده نمایشگاه یک پدیده ارتباطی است یعنی همه زیر یک سقف جمع شده و ارتباطات رو در رو برقرار می کنیم البته قدرت و اهمیت فضای مجازی را نیز رد نمی‌کنم اما حضوری بودن نمایشگاه بهره وری بیشتری خواهد داشت.

موتورسیکلت‌نیوز: در برگزاری نمایشگاه امسال آیا حمایت و همکاری هایی از سوی سازمانها و نهادهای مربوطه دریافت کردید؟ و آیا موانعی در مسیر برگزاری این نمایشگاه داشتید؟

دکتر چیذری: خوشبختانه هیچ مانعی برای برگزاری این نمایشگاه وجود نداشت ولی متاسفانه در روند اخذ مجوزها در سازمان مربوطه شرکت ما را با یک مجموعه دیگر به اشتباه گرفته بودند که در همین حوزه فعالیت می‌کند و طرح اجرایی ایشان بر اساس استاندارهای نمایشگاهی نبود و مکان برگزاری آنها هم متفاوت بود و کلا نمایشگاه ایشان به همین دلایل برگزار نگردید و این موضوع کمی روند اخذ مجوز را کند کرد که خداروشکر به موقع مشکل برطرف گردید.  اما به هر کمک‌های بسیاری خوبی هم به ما شد از طرف مجموعه مدیران و مدیریت محترم عامل برج میلاد، حراست مجموعه، وزارت ورزش و جوانان، هیئت ورزش استان تهران، اتاق اصناف تهران، اتحادیه تعمیرکاران، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، کانون جهانگردی و اتوملبیرانی، فدراسیون اتومبیلرانی جناب آقای دکتر ناظمی و بسیاری از دوستان دیگر مساعدت کردند تا این نمایشگاه برگزار بشود. به هر حال نمایشگاه یک ثروت ملی است و زمانی که ما به نمایندگی از این دوستان افتخار اجرای این رویداد را داریم و باید سهم نظرات همه این دوستان را در نظر بگیریم.

موتورسیکلت‌نیوز: از نظر استقبال تولیدکنندگان داخلی، وارد کنندگان لوازم خارجی یا شرکت‌های خارجی به چه صورت بوده است؟

دکتر چیذری: اگر بخواهیم نمایشگاه را به چند دسته اصلی تقسیم کنیم، همانطور که ملاحظه می‌فرمایید یک سالن ما بیشتر به حوزه کمپینگ، آفرود و لوازم سفر اختصاص پیدا کرده که البته تداخل موضوعی هم گاهی دارند، یک سالن دیگر به قطعات، تعمیرات، نگهداری، تقویت و تزئینات خودرو و موتورسیکلت اختصاص پیدا کرده. اینها تقریباً دوتا صنعت محسوب می شوند، که اگر بخواهیم در مورد صنعت تیونینگ صحبت کنیم، این صنعت در دنیا به عنوان یک صنعت سودآور و بزرگی محسوب می‌شود اما در ایران در سال‌های گذشته در ایران به عنوان یک سرگرمی مطرح بوده و خب يكي از رسالت‌هاي اين نمايشگاه همين شخصيت دادن و شكل داده به اين صنف و اين صنعت هستش و خب انصافاً موفق بوديم و در دوره هاي گذشته توانستيم موفقيت‌هاي خوبي را كسب كرديم و بسياري از اين دوستان كه امروز در نمايشگاه غرفه‌هاي بزرگي دارند و شناختته شده هستند و برند‌هاي خيلي خوبي هستند قطعاً به ياد دارند كه سه سال پیش بصورت زیرپله کار می‌کردند اما امروز موضوع متفاوت شده و این برندهای مطرحی هستند و اینها همه از دل این نمایشگاه شروع شده و حتی اکنون به صادرات فکر می‌کنند و شخصیت صنفی پیدا کرده‌اند و ما در تلاش هستیم که برای این دوستان اتحادیه، صنف یا خانه صنفی تشکیل دهیم که بتوانند از دولت مطالبات‌شان را بصورت صحیح در قالب یک صنف مطرح کنند. اما در صنعت آفرود و کمپینگ به شدت استقبال در این زمینه زیاد است، خیلی از جوانان، افراد میانسال و حتی افراد مسن علاقمند به این موضوع هستند و این صعنت بسیار رو به رشد هست و به همین نسبت هم به سمت تولید رفته‌ایم. یعنی توانستیم در برخی از محصولات از روی نمونه های خارجی مهندسی معکوس انجام دادیم و اکنون تولیدات خوبی انجام شده و هر روز هم کیفیت‌شان در حال بالاتر رفتن هست و به همین دلیل الان تشخیص نمونه داخلی از خارجی سخت شده ولی هنوز جای کار زیاد است و من از تولیدکنندگان داخلی درخواست دارم که تحقیق و توسعه انجام بدهند.

موتورسیکلت‌نیوز: در نمایشگاه امسال حدودا چند درصد محصولات تولید داخل و چند درصد واردات خارجی بوده است؟

دکتر چیذری: ارائه اصلاعات دقیق در این زمینه بسیار مشکل هست ولی اگر بخواهم حدودی عرض کنم تقریبا ۳۰ تا ۵۰ درصد از محصولات عرضه شده تولیدات داخل و الباقی محصولاتی هست که خارجی یا نمونه برداری از انواع خارجی شده است.

موتورسیکلت‌نیوز: بعنوان مدیریت مجموعه برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه و استقبال بیشتر شرکت کنندگان برای سالهای آینده و دوره‌های بعد چه برنامه، ایده، پیشنهاد یا توصیه‌ای برای تولیدکنندگان و وارد کنندگان دارید؟

دکتر چیذری: آنچه که یک برگزار کننده را توانمند می‌کند در رسالتی که به عهده‌اش گذاشته شده است و در مسئولیتی که دارد، قطعا رعایت مراحل کاری است و برنامه زمانبندی است که ستاد تعیین می کند. ما برای هر رویدادی که در پیش رو داریم بیش از شش ماه برنامه ریزی انجام میدهیم و تدارک می بینیم و اعلام همگانی انجام می‌دهیم، ولی متاسفانه برخی از شرکت کنندگان همیشه در دقیقه نود و پس از حمع بندی برنامه های اجرایی تصمیم می‌گیرند که در نمایشگاه شرکت کنند و انتظار هم دارند که با ایشان همکاری شود مثل یک اتوبوسی هستیم که در حال حرکت یک نفر در حال دویدن است که سوار شود. اگر مشارکت کنندگان برنامه ریزی خوبی داشته باشند خودشان منفعت بیشتری می برند و بدون همکاری دوستان برای ما هم سخت خواهد بود، پس انتظار داریم که بر اساس برنامه های اعلامی ستاد اقدام کنند. 

در این خصوص سرکار خانم پریسا یونسی قائم مقام مدیرعامل شرکت برنامه سازان میهن و قائم مقام ریاست ستاد برگزاری نمایشگاه نیز به سوالاتی پاسخ دادند که در زیر می خوانیم:

موتورسیکلت‌نیوز: لطفا بفرمایید این چندمین نمایشگاه و چندمین تجربه سرکار در برگزاری نمایشگاه در این حوزه است؟

خانم یونسی: بنده این افتخار را دارم که از اولین دوره تا این نمایشگاه که ششمین دوره هست در کنار آقای دکتر چیذری انجام وظیفه می‌کنم و خوشبختانه هر سال در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

موتورسیکلت‌نیوز: با توجه به سابقه طولانی سرکار در دوره‌های مختلف لطفا بفرمایید که استقبال غرفه داران از نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل چگونه بوده است؟

خانم یونسی: هر سال که نمایشگاه متولد می‌شود تا بخواهیم این رویداد را به همه فعالین در این حوزه معرفی کنیم زمان می‌برد. شروع نمایشگاه از ۴۰ شرکت بوده و هر سال ۱۵ تا ۲۰ شرکت اضافه شده و امسال خداروشکر به بیشتر از ۱۰۰ شرکت رسیده و اینکه بازدید کنندگان و مشارکت کنندگان هر سال از این نمایشگاه استقبال می‌کنند و ما هر سال مشارکت کننده جدید داریم و احساس می‌کنیم کمی در کارمان موفق بودیم.

موتورسیکلت‌نیوز: با توجه به اینکه محل نمایشگاه نسبت به سال قبل تغییر کرده استقبال بازدید کنندگان امسال به چه شکلی بوده؟

خانم یونسی: استقبال مثل همیشه خوب بوده و مردم عاشق این نمایشگاه هستند بعلاوه این نمایشگاه یک نمایشگاه جوان پسند است و جوانان به دنبال کمپینگ هستند، به دنبال تیونینگ ماشین هستند و هر سال نسبت به سال‌های قبل از طریق تبلیغات کلامی افراد حضور بازدید کنندگان به تعداد زیاد مشاهده می‌شود.

موتورسیکلت‌نیوز: امسال حدوداً چند درصد از تولیدات داخلی است و چند درصد خارجی؟ آیا امسال صرفا وارد کنندگان لوازم خارجی حضور دارند یا شرکت های تولیدکننده خارجی هم شرکت کرده اند؟

خانم یونسی: ما در نمایشگاه هم تولید کنندگان ایرانی داشتیم البته اسم برند خاصی را نمی‌برم که تبلیغی صورت نگیرد ولی حتی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و از نخبگاه کشورمان هستند هم استقبال کردیم و تسهیلات ویژه‌ای برای ایشان در نظر گرفتیم که حضورشان با مشکل مالی و فنی مواجه نباشند، با توجه به اینکه هر سال در نمایشگاه و هزینه‌های آن تورم داشته ایم و لی ما به گونه ای عمل کردیم که حضور مشارکت کنندگان تسهیل بشود.

موتورسیکلت‌نیوز: لطفا بفرمایید کیفیت محصولات امسال نسبت به سال گذشته آیا بالاتر رفته یا پایین تر؟

خانم یونسی: بنده احساس می کنم چون تورم و تحریم وجود داشته، تولیدکنندگان از ایده و تفکرشان بیشتر استفاده کرده اند تا تولیدات بهتری را ارائه نمایند و از زمانی که تحریم ها بیشتر شده است دانش‌بنیان‌ها و نخبگان بیشتر دست به کار تولید زده‌اند و اختراعات بیشتری ثبت کرده‌اند.

موتورسیکلت‌نیوز: با توجه به سابقه طولانی شما در برگزاری نمایشگاه، لطفا بفرمایید چه موانع و مشکلاتی در مسیر برگزاری اینگونه رویدادها وجود دارد؟ و آیا حمایت های قابل انتظار دریافت کرده اید یا خیر؟

خانم یونسی: از اینکه بخواهند یک برگزارکننده را حمایت کنند باید بگویم “خیر”، نه در خصوص فضایی که در اختیار قرار می‌دهند نه در موضوع تبلیغات و نه در مورد هزینه‌ها هیچگونه حمایتی وجود ندارد. ولی باید از تعدادی از اتحادیه‌های این صنف و معاونت محترم علمی فناوری ریاست جمهوری تشکر کنم که همواره کمک‌های خورشان را از ما دریغ نکرده‌اند اما واقعا دوست داریم که اصناف دیگر هم نه تنها ما بلکه کلیه برگزارکنندگان دیگر هم که زحمت می‌کشند و اینگونه رویدادها را برگزار می‌کنند، را حمایت کنند تا ما ایتقدر تحت فشار نباشیم.

موتورسیکلت‌نیوزبه عنوان قائم مقام مجموعه برای برگزاری بهتر در سال‌های آینده چه ایده و چه پیشنهادی دارید؟

خانم یونسی: به هر حال ایده و پیشنهاد زیاد و اما ضیق وقت!!! من واقعا توقع دارم که همه مشارکت‌کنندگان در این زمینه به برگزارکننده کمک کنند چه در تبلیغات چه در حضورشان حمایت بکنند، حتی اگر یک موسسه‌ای می‌خواهد برای اولین بار نمایشگاهی را برگزار کند به ايشان اعتماد كنند و حمايت كنند كه دوره اول به نحو احسنت برگزار شود تا دوره‌هاي بعدي نيز به مراتب خيلي بهتر و با شكوه بيشتري برگزار گردد.

انتهای پیام/

خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
موفقیت شناسی

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا