سرهنگ رابعه جوانبخت: موتورسواران رکورددار تصادفات پایتخت هستند
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که بیشترین درصد تصادفات تهران در فصل بهار امسال با ۴۹ درصد مربوط به موتورسواران بود.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ رابعه جوانبخت موتورسیکلتسواران را در تصادفات پایتخت رکورددار دانست و اضافه کرد: ارقام بعدی مربوط به عابرین پیاده با ۴۰ درصد است.
وی ۱۱ درصد تصادفات تهران در بهار امسال را مربوط به خودروها عنوان کرد و گفت: بخشی از افزایش تصادف موتورسیکلت سواران در فصل بهار مربوط به افزایش استفاده در این فصل همزمان با گرم شدن هوا است.
موتورسیکلتها بزرگترین چالش ترافیکی در تهران
بنابر گزارشات رسمی حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت در سطح خیابانهای کشور تردد میکنند که نیمی از این تعداد مربوط به استان تهران میشود که حتی شمار قابل توجهی از این موتورسیکلتها به دلیل چندین بار فروش مالکیت مشخص هم ندارند.
گذشته از این عدم مالکیت مشخص، استفاده از موتورسیکلت بدون مدارک و مجوزات لازم همچون گواهینامه و فقدان شیوه متناسب برخورد با این دست از وسائل نقلیه، تقریباً مدیریت آن را غیرممکن کرده است.
تنها طرحی که تاکنون به طور جدی طی چندین دهه اخیر اجرا شده است طرح جمع آوری موتورسیکلتهای متخلف بوده که نتوانسته تاثیر بسزایی در قاعدهمند کردن استفاده از این وسیله نقلیه پرکاربرد در پایتخت کند.
همین مسئله زمینه وقوع انواع تخلف از سوی راکبان را فراهم ساخته که تردد در انواع مسیرهای ممنوعه ماند بزرگراه، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حرکت در خلاف جهت و رانندگی حادثه خیز بخشی از تخلفات موتوریهای پایتخت است.
تخلفاتی که هر روز بر آمار فوتی و مصدومان تصادفات می افزاید. فقط در یک مورد سال گذشته ۱۰ موتور سیکلتسوار در تونلهای پایتخت جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند و گزارشهای رسمی نشان میدهد ۳۸ درصد از تخلفات ترافیکی شهر تهران به موتورسیکلتسواران مربوط است.
البته دردسرهای موتورسیکلتهای تهران به تخلفات رانندگی ختم نمیشود. طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهار رسمی بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد میکنند.
همچنین اکنون حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسوده هستند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه ، سن برخی موتورسیکلتهای حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است.
طبق قانون هوای پاک میگوید از هر ۱۰ موتورسیکلتی که تولید میشود باید یکی برقی باشد و در ازای هر سه موتورسیکلت تولیدی باید یک موتور اسقاط شود که عملاً هنوز اجرایی نشد.
البته پلیس راهور تهران بزرگ بارها از تشدید برخورد با موتورسیکلتهای متخلف خبر داد و در آخرین اظهارات مسئولان این نهاد انتظامی روزانه ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت در طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسواران توقیف و راهی پارکینگ میشود.
پایان پیام/