مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آمار فروش سال 2022 «بنللی» منتشر شد/ آشنایی با 6 برادری که «شیر پزارو» را تاسیس کردند

موتورسیکلت‌های بنللی در سال 2022 به فروش جهانی 137 هزار و 271 دستگاه (+2.3٪) دست یافت. اما، به‌دلیل مشکلاتی در چین، خسارت دید و نه تنها فروش محلی محدود شد، بلکه حتی حجم موجود برای توزیع جهانی را محدود کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در یک دهه گذشته، بنللی دوباره متولد شد و سازمان فروش خود را در 70 کشور گسترش داد و با عوامل استراتژیک زیر به بازار نزدیک شد:

  • میراث ایتالیایی، با تحقیق و توسعه و پایگاه عملیاتی اروپایی هنوز در پزارو وجود دارد
  • تولید به مقیاس بزرگ در چین با هزینه پایین و فناوری قابل قبول
  • تنوع گسترده‌ای از مدل‌های موتورسیکلت (به‌علاوه تعداد کمی اسکوتر)، عمدتاً در حجم موتور (125-500) با محتویات ضروری، طراحی زیبا و قیمت‌های بسیار رقابتی ارائه می‌شود.

این فرمول در واقع تقریبا موفق بوده و بنللی یکی از تولیدکنندگان جهانی است که خیلی سریع مراحل رشد را طی می‌کند.

بین سال‌های 2016 تا 2020، فروش با نرخ رشد سالانه 345 درصد و با نرخ رشد ترکیبی (C.A.G.R) 69 درصدی افزایش یافت و به بیش از 100 هزار دستگاه فروش سالانه رسید.

تحت تاثیر کووید 19، فروش برای اولین‌بار در سال 2020 کاهش یافت، سپس سال بعد دوباره رشد کرد.

تاریخچه و توسعه بنللی

پس از یک دوره طولانی و پر دردسر که در سال 1911 در شهر پزارو آغاز شد، بنللی به‌عنوان قدیمی‌ترین کارخانه موتورسیکلت ایتالیا در حال کار و فعالیت است. این کارخانه توسط شش برادر، جوزپه، جووانی، فرانچسکو، فیلیپو، دومنیکو و آنتونیو بنللی تاسیس شد.

در طول جنگ جهانی اول و دوم، شرکت بنللی از یک کارگاه به یک تولیدکننده پایدار تبدیل شد، اما پس از دهه 1950 به‌عنوان یکی از نوآورترین و با استعدادترین شرکت‌ها در زمینه طراحی، تولید و فعالیت‌های مسابقه‌ای شکوفا شد. در این زمان، بنللی به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر و موفق در زمینه طراحی، تولید و فعالیت‌های مسابقه‌ای شناخته می‌شد. با این حال، بنللی همواره به‌عنوان یک سازمان مبتنی بر خانواده فعالیت می‌کرد و بحث و جدل‌های داخل خانواده حتی تا حدی وجود داشت که در نهایت عاملی برای افول شرکت شد.

در دهه 1960 بنللی صادرات خود را به آمریکا و آمریکای جنوبی آغاز کرد.

با این حال، در اوایل دهه 1970 و در زمان فشار زیاد تولیدکنندگان ژاپنی، بنللی وارد مشکلات اقتصادی شد و در اثر آن، همراه با دیگر سازنده ایتالیایی «موتوگوتزی» توسط یک صنعت‌گر ایتالیایی-آرژانتینی، به نام «آلخاندرو دی توماسو»، مورد توجه قرار گرفت.

اگرچه عرضه مدل‌های جدید به خوبی توسط بازار پذیرفته شد، اما با وجود مالکیت جدید، بنللی با موتوگوتزی ترکیب شد و در شرکت Guzzi-Benelli Moto (G.B.M. S.p.a.) تبدیل به یک جعبه خالی شد.

در سال 1995، «آندریا مرلونی» جوان، فرزند خانواده‌ای از دودمان مشهور لوازم خانگی «مارکه» در منطقه مارکه و علاقه‌مند به موتورسیکلت، تصمیم گرفت برند بنللی را به‌دست آورد و در بازار جهانی مجدد راه‌اندازی کند. او ابتدا با بازگشایی کارخانه اصلی در پزارو و سپس با ایجاد تیمی از طراحان جوان و پویا، مجموعه‌ای از اسکوترها و ماکسیموتوها را راه‌اندازی کرد تا اکسیژن فوری بدهد و شبکه فروش و خدمات را سازماندهی کند.

پس از یک شروع تقریباً مثبت، این سرمایه‌گذاری برای پول نقد با مشکل مواجه شد و کارآفرین داخلی مجبور شد از این کار دست بکشد و شرکت را به یک شرکت بزرگ چینی در سال 2005 بفروشد.

امروزه بنللی بخشی از گروه Qianjiang است، شرکتی که دفتر مرکزی آن در ونلینگ، جنوب شرقی چین است. «بنللی کیو جی» در پزارو واقع شده است و با همان نیروی کار و در همان محلی که قبلا متعلق به بنللی ایتالیا بود فعالیت می‌کند.

از زمان تصاحب چینی‌ها (سال 2005) بازسازی این شرکت به کندی انجام شد و فقط در دهه گذشته یک استراتژی بین‌المللی واضحی اجرا شده است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا