مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به مناسبت هفته محیط زیست «علی سلاجقه» از  شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بازدید کرد

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ضمن اشاره به خلأهای موجود در حوزه صنعت خودرو کشور، تاکید کرد که باتوجه به اعمال استانداردها، درصدد هستیم شرایط انجام تست‌های مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، روز گذشته (پنجشنبه)، به مناسبت هفته محیط زیست، علی سلاجقه – رئیس سازمان محیط‌زیست – با حضور در  مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو، از مرکز آزمون آلایندگی و آزمایشگاه‌های حوزه نظارت بر آلاینده‌های محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) بازدید کرد. 

در این بازدید در رابطه با معضلات موجود در صنعت خودروی کشور و انجام آزمون‌های موردنیاز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت که طی آن به موضوع راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید نظیر تست تصادف، استاندارد یورو۶ و خودروهای برقی به‌عنوان برنامه‌های آتی ISQI پرداخته شد.

سعید تاجیک – مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) – ضمن معرفی آزمایشگاه‌های موجود در مرکز و پروژه‌های توسعه‌ای آتی، اظهار کرد: در حوزه صنعت خودرو کشور، خلأهایی وجود دارد؛ علاوه بر آزمایشگاه تست تصادف، می‌توان به استاندارد یورو۶ نیز اشاره کرد که طبق قوانین مصوب، تا سال ۱۴۰۳ در تدوین استانداردها اعمال خواهد شد. بنابراین درصدد هستیم شرایط انجام تست‌های مربوطه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده بهره‌برداری کنیم. 

وی اشاره به روند تولید خودروهای برقی در جهان و اهمیت توجه دولت و صنعت خودرو به حوزه خودروهای EV و PHEV، تاکید کرد: علاوه بر انجام تست‌های عمومی خودروها، یکی از مهمترین آزمون‌ها در حوزه خودروهای برقی، باتری‌پک است که باید از منظر ایمنی، اشتعال و سایر موارد مورد تست و بازرسی قرار گیرند.

وی افزود: کنترل خودروها در زمان بعد از تولید و در حین مصرف نیز بسیار موضوع حائز اهمیت است. انجام معاینه فنی در کشور چهار ساله است و برای کنترل بیشتر نیاز است که همچون سایر کشورها، به دو سال کاهش پیدا کند. علاوه بر آن سطح استاندارد انجام این معاینات در کشور بسیار پایین‌تر از یورو۵ است که بایستی ضمن استانداردسازی مراکز معاینه فنی، به مراحل بالاتر و در حد استانداردهای تحت کنترل خودروهای تولیدی، ارتقا پیدا کند. همچنین دوام قطعات کنترل کننده آلایندگی خودروها (کاتالیست کانورتر)، نیز مورد تاکید است. قطعات کاتالیست کانورتر در استانداردهای جهانی به صورت دوره‌ای و بعد از مدت پیمایش‌های مشخص، تحت کنترل قرار می‌گیرند و در ایران نیز لازم است تا این قطعات ضمن انجام کنترل ادواری، در صورت لزوم تعویض شوند. 

خودروسازان بیشتر از ظرفیت مرکز آزمون بهره بگیرند

علی سلاجقه – رییس سازمان محیط زیست – نیز در این بازدید، دستاوردهای سازمان بازرسی کیفیت را قابل تقدیر برای کشور دانسته و به خودروسازان توصیه  کرد که از این ظرفیت برای انجام کارهای تحقیقاتی استفاده کنند. این شرکت نیاز دارد تا با حمایت دولت و قدرت بیشتر به انجام فعالیت‌های خود ادامه دهد. همچنین از این شرکت درخواست می‌کنیم که در توسعه و تدوین استانداردهای ملی در راستای کنترل کیفیت هوا، همکاری‌های بیشتری را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد. 

وی افزود: علاوه بر آن وجود آزمایشگاه کاتالیست کانورتر در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و این قطعه باید به صورت دوره‌ای در معاینات فنی مورد کنترل قرار گیرند و تعویض شوند.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین بر انجام همکاری در کاهش انتشار کربن کردیت تاکید کرد و خواستار ارائه گزارش توسط ISQI درخصوص به‌کارگیری ظرفیت‌های این آزمایشگاه برای کاهش مصرف و کاهش انتشار گاز کربن شد.

گفتنی است؛ ضمن ارائه توضیحات مدیرعامل ISQI درباره آزمایشگاه‌های این مرکز، از آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری آلایندگی و مصرف سوخت خودرو سواری، موتورسیکلت، خودروی دیزلی، موتورهای دیزلی، کاتالیست کانورتر و اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو بازدید شد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا