طرح پیلسوختی برای نسل آینده موتورسیکلتها
سه طراح مشهور جهان و موتورسیکلت از یک محصول مفهومی جدید به نام «هیدرا کانسپت هیدروژنی» رونمایی کردهاند.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از اخبار خودرو، سه طراح مشهور جهان و موتورسیکلت از یک محصول مفهومی جدید به نام «هیدرا کانسپت هیدروژنی» رونمایی کردهاند.
برجستهترین ویژگی موتورسیکلت موردبحث استفاده از قوای محرکه نوینی است که قطعا نظرها را به خود جلب خواهد کرد. سال قبل نیز شرکت کاوازاکی با معرفی موتورسیکلت هیدروژنی خود خبرساز شد و حالا چندی شرکت نیز میخواهند با ورود به این عرصه تواناییهای خود را به نمایش بگذارند.
در ماههای اخیر چند کانسپت معرفی شدهاند که میتوانند خبر از تغییرات مهم در صنعت موتورسیکلت بدهند. همانطور که میدانید خودروهای هیدروژنی نیز پابهپای خودروهای برقی پیش میروند. هیدروژن از فراوانترین گازهای زمین است و زمانی که آن را بسوزانید، فرآورده حاصل از آن بخارآب خواهد بود. خودروسازان نیز به این امر توجه داشتهاند. برای مثال هوندا نسخه هیدروژنی شاسیبلند محبوب CR-V را از سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد اما استفاده از قوای محرکه هیدروژنی در بخش موتورسیکلت ایدهای جدید خواهد بود.
هماکنون سه طراح مشهور وارد عرصه جدیدی شدهاند. آنتون بروسو یکی از سه طراحی است که در پشتصحنه خلق کانسپت جدید هیدرا حضور دارد. او میگوید: «شاید استفاده از قوای محرکه برقی برای موتورسیکلتها گزینه درستی باشد اما بهغیراز آن چهکاری میتوان انجام داد؟ هیدروژن به احتراق نزدیکتر است و همان حس نزدیکی را ایجاد میکند.» بروسو به همراه آندو گوژف و آندره تیلفورت که تجربه همکاری با فورد و مرسدسبنز را دارند این موتورسیکلت هیدروژنی مفهومی را به عنوان آینده کافهریسرهای هیدروژنی تولید کردهاند.
بروسو تصریح میکند: «هیدرا کانسپت همان حس کافهریسرها را دارد. ما از آن محصولات الهام گرفتهایم. هیدرا ایدهای ساده و یکدست از آن چیزی است طراحان میخواهند.» موتورسیکلت هیدروژنی هیدرا از تکنولوژی سلول سوختی سنتیتر استفاده میکند. در سلول سوخت هیدروژن از غشای ساختهشده از فلزات کمیاب عبور میکند و برق تولیدشده میتواند برای راهاندازی پیشرانه برقی بهکار رود. اگرچه خروجی، سیستم برق است اما ورودی آن شیمیایی محسوب میشود. بروسو میگوید: «در خودرو برقی یک جعبه بزرگ دارید اما درون آن قلب وجود ندارد. چنین محصولاتی فاقد شخصیت مکانیکی هستند که باعث زنده ماندن خودروها و موتورسیکلتها میشوند.»
البته روش ورود هیدروژن به بخش احتراق با استفاده از تزریق مستقیم است. کاوازاکی استاد تزریق سوخت قدرتمند محسوب میشود و این موضوع را با موتورسیکلتهای H2 خود نشان داده است. سوپرشارژرهای بزرگ موتورسیکلتهای کاوازاکی باعث میشوند سوخت و هوای بسیار متراکم وارد سیلندرها شوند. هیدروژن نسبتبه بنزین نیازمند هوای بیشتری است و این سیستم میتواند برای استفاده از هیدروژن مناسبسازی شود.
کاوازاکی تا سال ۲۰۲۵ میخواهد محصولات برقی جدیدی را عرضه کند. شرکتهای دیگری نیز نسبتبه قوای محرکه هیدروژنی علاقه نشان دادهاند. کمپانی سِگوِی که به دلیل تولید اسکوترهایی با توازن و تعادل خودکار مشهور است یک موتورسیکلت هیدروژنی مفهومی جدید را به نمایش گذاشته است.
محصول مفهومی سگوی که با نام اپکس H2 شناخته میشود قول حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت و قدرت ۸۰ اسببخار را داده است. البته باید خطراتی همچون راندن یک موتورسیکلت با باک هیدروژن پرفشار و مشکلات لجستیکی تامین هیدروژن را نیز رفع کرد؛ اما در عمل باید گفت سوزاندن هیدروژن فقط بخارآب تولید میکند و بنابراین آلودگی نخواهد داشت.
انتهای پیام/