مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کاهش ۹۰ درصدی آلودگی هوا در روز بدون خودروی بروکسل

هفته گذشته بسیاری از شهرهای اتحادیه اروپا به مناسبت «هفته جابه‌جایی اروپا»، یکشنبه‌های بدون خودرو را ایجاد کردند و دسترسی مردم به حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری را افزایش دادند؛ حال نتایج نشان می‌دهد که این اقدام، کاهش قابل‌توجه آلودگی هوا و آلودگی صوتی را به همراه داشته است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایمنا، بروکسل بلژیک یکشنبه هفته قبل را به عنوان روز بدون خودرو به مناسبت هفته جابه‌جایی اروپا، تعیین کرد که بر اساس آن خودروها از رانندگی در بسیاری از نقاط شهر منع شدند و به جای آن وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه‌ها وارد شهر شدند.

آژانس محیط زیست شهر، کاهش ۹۰ درصدی در منواکسید نیتروژن (NO) و دی‌اکسید نیتروژن (NO۲) را نشان داد که هر دو مواد سمی هستند و از موتورهای احتراق داخلی منتشر می‌شوند.

علاوه بر این، شهر همچنین شاهد کاهش قابل‌توجهی در سطح آلودگی صوتی بود و یکشنبه‌ای آرام رقم خورد. این ابتکار همچنین نکته‌ای را که برنامه‌ریزان شهری در سال‌های اخیر مطرح کرده‌اند، تأیید کرد که شهرها پر سر و صدا نیستند، بلکه این خودروها هستند که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند.

بر اساس گزارشی از محیط زیست بروکسل در نوزدهم ماه سپتامبر، شلوغ‌ترین محورهای سفر در شهر بروکسل بیشترین تأثیر را از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است. به عنوان مثال، در ایستگاه Ars-Loi، غلظت اکسید نیتروژن و دی‌اکسیدنیتروژن نسبت به آخر هفته‌های معمولی ۸۰ درصد کاهش یافت.

در مقایسه با سایر روزهای هفته، این افت حتی چشمگیرتر است؛ به طوری که حدود ۹۰ درصد برای اکسید نیتروژن و ۸۶ درصد برای دی‌اکسید نیتروژن گزارش شده است.

علاوه بر این، سطح آلودگی صوتی پس‌زمینه نیز در اطراف پایتخت بلژیک کاهش یافت. نتایج در ایستگاه‌های اندازه‌گیری صدا در نزدیکی جاده‌ها و بزرگراه‌ها مقایسه شد؛ یافته‌ها نشان می‌داد که در حومه نیز کاهش ۹۰ درصدی آلودگی صوتی مشاهده شده است.

مقامات اشاره می‌کنند که انتشار سالانه از سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۰ درصد در سال کاهش یافته است. با این حال، هنوز راه زیادی در پیش است، زیرا طبق گزارش آژانس محیط زیست اروپا، در سال ۲۰۱۸، بلژیک حدود ۸۹۰۰ مرگ ناشی از آلودگی هوا را ثبت کرده است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایمنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا