مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی دو بحران در هلند که باعث شد بهترین کشور دوستدار دوچرخه‌ جهان شود

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سازمان حمل‌ونقل هلند، تعداد دوچرخه‌های این کشور بیشتر از جمعیت آن است و همین امر، هلند را به بهترین کشور دوستدار دوچرخه‌سواری جهان تبدیل کرده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایمنا، مردم هلند بیش از هر نقطه دیگری از جهان برای عبور و مرور خود در داخل شهرها از دوچرخه بهره می‌گیرند به طوری که در سال ۲۰۱۸، بیش از یک‌چهارم سفرهای ثبت شده توسط مردم از طریق دوچرخه‌سواری انجام شده بود که در سال‌های بعد این عدد برای سفرهای زیر ۷.۵ کیلومتر به حدود یک‌سوم رسیده است. این در حالی است که طی همان بازه زمانی نرخ دوچرخه‌سواری در بریتانیا، فرانسه و ایرلند به کمتر از پنج درصد می‌رسید و ساکنان این کشورها از خودروهای شخصی بیش از هر وسیله نقلیه دیگری برای تردد خود استفاده کرده بودند و همین امر، انتشار باور نکردنی کربن و در نتیجه آلودگی هوا را برای آن‌ها به دنبال داشت.

نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از وجود ۲۳ میلیون دوچرخه در سراسر هلند است که این تعداد بیش از جمعیت آن است و نشان از موفقیت دولت در ترغیب مردم به اتخاذ تردد سبز دارد.

تاریخچه پیدایش دوچرخه‌سواری در هلند

خیابان‌های هلند نیز تا اوایل دهه ۱۹۷۰ مانند معابر سایر کشورهای اروپایی مملو از وسایل نقلیه بود، به طوری که به تعداد دقیق تمام ساکنان، خودروهای موتوری در کشور وجود داشت. از آن‌جا که بیشتر خیابان‌های هلند طی قرون وسطی ساخته شده بود، طراحی آن‌ها برای این حجم از ترافیک مناسب نبود و همین امر منجر به تصادفات مرگبار بی‌شماری می‌شد. گزارش‌ها حاکی است که تنها در سال ۱۹۷۱ بیش از سه هزار نفر از مردم سراسر کشور جان خود را بر اثر سوانح خیابانی از دست دادند که حدود ۵۰۰ نفر از آن‌ها را کودکان در بر می‌گرفت. مرگ‌ومیر کودکان هلند بر اثر تصادفات به اندازه‌ای اوج گرفت که مردم در کوچه و خیابان‌ها جنبشی تحت عنوان “پایان مرگ کودکان” را آغاز کردند و از دولت خواهان ایجاد تغییراتی در زمینه عبور و مرور شدند. این اتفاق با بحران نفت سال ۱۹۷۳ ادغام شد که در آن زمان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت عربی اوپک ممنوعیت و تحریم نفت را اعلام کردند و سال بعد نیز که این تحریم به پایان رسید، قیمت نفت از بشکه‌ای سه دلار به ۱۲ دلار افزایش یافت و دولت‌هایی مانند هلند را در تهیه نفت برای سوخت با مشکل بزرگی مواجه کرد.

دولت هلند در مواجهه با این دو بحران (تصادفات خیابانی و افزایش قیمت نفت) تصمیم گرفت استراتژی جدیدی را برای عبور و مرور در شهرها پیاده و قوانین جدیدی در این زمینه اتخاذ کند که نتیجه آن به ترویج تدریجی دوچرخه‌سواری در سراسر شهرهای کشور منجر شد و در نهایت، هلند را به بهترین کشور دوستدار جهان تبدیل کرد.

طراحی شهرهای دوچرخه‌محور در هلند

بدون شک مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر افزایش گرایش مردم هلند به دوچرخه‌سواری مربوط به ایجاد مسیرهای بی‌شمار و باکیفیت دوچرخه‌سواری در سراسر شهرها بوده است. امروزه هلند میزبان بیش از ۳۵ هزار کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری است و این در حالی است که کل مسیرهای تردد در آن به ۱۴۰ هزار کیلومتر می‌رسد. البته در اغلب خیابان‌هایی که عبور و مرور خودروها در آن‌ها مجاز است، رانندگان باید از مقررات خاصی پیروی کنند چرا که دوچرخه‌سواران در اولویت تردد قرار دارند. نکته جالب توجه این‌که در بسیاری از این خیابان‌ها، تابلوهایی نصب و روی آن‌ها نوشته شده است: “خودروها مهمان اینجا به حساب می‌آیند.” در این خیابان‌ها، رانندگان دارای وسایل نقلیه باید به محض دیدن دوچرخه‌سواران به طور کامل توقف کنند و به آن‌ها اجازه عبور دهند و سپس به ادامه مسیر خود بپردازند.

محل رسیدن و توقف دوچرخه‌ها در تقاطع‌های خیابانی به خوبی طراحی شده است تا کمترین امکان برخورد آن‌ها با یکدیگر و با وسایل نقلیه وجود داشته باشد. در واقع، خودروها باید در محل مشخصی که طراحی شده است، قبل از رسیدن به تقاطع‌ها به طور کامل توقف کنند و به تمام دوچرخه‌سواران اجازه عبور از چهارراه‌ها را بدهند.

مدیران هلند برای جذب شهروندان به دوچرخه‌سواری، تنها به طراحی مسیرهای ایمن و باکیفیت اکتفا نکرده‌اند، بلکه پارکینگ‌های بسیاری را در سراسر شهرها احداث کرده‌اند تا دوچرخه‌سواران با خیال راحت وسیله نقلیه خود را در آن‌ها پارک کنند و به انجام امور دیگر خود بپردازند. اوترخت، چهارمین شهر بزرگ هلند، از سال ۲۰۱۹ میزبان بزرگ‌ترین پارکینگ دوچرخه‌سواری جهان بوده است که ظرفیت نگهداری همزمان ۱۲ هزار و ۵۰۰ دوچرخه را دارد.

علاوه بر این، اغلب ایستگاه‌های متروی شهری هلند از پارکینگ‌های دوچرخه برخوردار است که به کاربران امکان پارک دوچرخه و ادامه مسیر به مقصدهای طولانی‌تر از طریق قطار را می‌دهد و جالب‌تر این‌که بعضی از این ایستگاه‌های مترو دارای گاری‌های حمل دوچرخه است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایمنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا